Twee maanden na Akwasi bij M: ‘Was écht bizar’

Het is alweer bijna twee maanden geleden dat Akwasi en Margriet van der Linden voor een zeer veelbesproken tv-moment zorgden. Hij had in de talkshow wel een héél slap excuus voor zijn geweldsoproep tegen Zwarte Piet (‘het is een fictief figuur dat geen BSN heeft!’), maar Margriet vond het allemaal ‘helder’ en dat is haar nog lang nagedragen. Wat je ook vindt van Zwarte Piet: veel mensen vonden Akwasi’s geweldsoproep veel en veel te ver gaan. Maar Margriet kennelijk niet.

Rob Hoogland, stercolumnist van De Telegraaf, blikt in Nieuwe Revu terug op dat tv-optreden. “Ik vond het echt onbegrijpelijk dat hij kort daarop bij Margriet van der Linden – en later bij Beau, die ik heel graag mag – als een soort van held werd ontvangen en nog een keer de gelegenheid kreeg om het uit te leggen.

De media waren echt aan het meten met twee maten, vindt Rob. Hij wijst op Johan Derksen, die vanwege zijn grapje over Zwarte Piet meer onder vuur lag dan Akwasi. “Die hele discussie is totaal op hol geslagen. Wat heeft Derksen nou geroepen? Het is toch veel kwalijker wat Akwasi riep, daar op de Dam? Dat hij in november wel even hoogstpersoonlijk Zwarte Piet op zijn gezicht zal trappen als hij hem tegenkomt.

Akwasi is echt héél mild aangepakt, vindt Rob. “Echt, dat iemand dát zegt, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Het is de moeder aller demoniseringen. Als een Zwarte Piet straks iets wordt aangedaan, heeft hij het op zijn geweten.”

Rob was behoorlijk boos over de tv-optredens van Akwasi. “Helemaal omdat Akwasi zich ook nog eens openlijk durfde af te vragen waar we ons in vredesnaam zo druk om maakten. ‘Zwarte Piet bestaat niet eens’, riep hij zelfs. Dan denk ik: júllie maken je toch zo druk om die niet-bestaande Zwarte Piet? Wij niet! Echt, dat steekt me zo.”

Lees ook: M behandelt Akwasi met fluwelen handschoenen (6 juni)

Foto: KRO-NCRV

55 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
A. Tempelman
augustus 2, 2020 22:19

Vier paragrafen voor Rob Hoogland? En dat over een interview van twee maanden geleden? Is het komkommertijd?

Gast
Cornelia
augustus 2, 2020 18:10

Hopelijk nooit meer te zien op tv.
In Ghana moeten nog steeds mensen, vooral kinderen als slaaf leven. Een half jaar geleden werd in Ghana een jong meisje bevrijd dat als slavinnetje werd vast gehouden. Als Akwasi nog één klein beetje gevoel over heeft in zijn hart van haat, dan gaat hij zich inzetten voor deze kinderen. Een kind uitbuiten als slaaf is zo verschrikkelijk. Dus Akwasi: “Ga je inzetten om kinderen uit de slavernij te halen, dan ga je eens iets doen met je leven”. Nu ben je een haatdragende gewelddadige man met discriminerende gedachten. Ga iets doen met je leven. Tot nu toe is er niets om trots op te zijn. Meer beschamend en dat krijg je ooit nog te horen. Eigen verantwoordelijkheid!!!

Gast
Pipo
juli 31, 2020 22:27

Suckerpunch, u bent nooit in een circus geweest?

Gast
Belin
juli 31, 2020 17:17

Zolang Akwasi en zijn vriend van KOZP niet openlijk hun excuses namens hun voorvaderen aanbieden voor het vernederen van de Noord Ghaneze bevolking en later voor het verhandelen (slavenhandel), dan komen we een stap verder.

En als ze één land in de wereld kunnen aanwijzen die vrij is van discriminatie en slavenhandel, dan komen we nog een stapje dichterbij.

Voor zijn dreigement op de Dam en zijn slachtofferrol daarna zal hij niet veel Goodwill kweken.

Wat betreft M. Zij waait zoals……. 🤮

Gast
Chelsey
juli 31, 2020 09:05

Akwasi O. heeft gewoon last van een minderwaardigheidsxomplex, hij ziet zijn eigen zwarte huidskleur als minderwaardig en zou stiekem het liefst in de kleur lijkbleek wit door onze Lieve Heer op deze wereld gezet zijn. Jammer maar helaas heeft HIJ Zwarte Piet ook bestaansrecht gegeven, immers Thé One doet wat HIJ wil! Akwasi O. heeft daarover dus niks te willen! Het enige wat deze zwarte Duivel daar tegenover kan doen met zijn eigen willetje is haat zaaien om het vuurtje in zijn eigen ziel te doen ontbranden in een brandhaard in deze samenleving. Dat gaat ‘m overigens niet lukken.

Gast
Suckerpunch, de enige en de echte
juli 31, 2020 07:43

Zwartepiet is ook blackface, Nederlandse minstrel show..

Zwarte piet is onhandig, slaafs en naief en gespeeld door de blanke man/vrouw.

Ik zie raakvlakken met blackface, enkel en alleen maar!

Gast
Wvh
juli 31, 2020 07:25

Zwarte Piet bestaat niet maar diegene die de rol speelt wel. Die wil hij in het gezicht trappen. Dat is een dreigement. Trouwens ik ben benieuwd naar de geschiedenis wat betreft het recente slavernij verleden van de familie van deze man. Zoek dat eens uit. Ik denk dat men geschokt zal zijn. De Ashanties staan niet bekend als lieverdjes op het gebied van mensenrechten.

Gast
Suckerpunch, de enige en de echte
juli 31, 2020 07:07

Joop, bent u dom? Whiteface heeft geen racistische Connotatie zoals blackface.

Vroeger, lang geleden, had je in de US “minstrel shows” waarin blanke komieken hun gezicht bruin verfde en hun haar en kleding droegen zoals de donkere medemens toendertijd; althans zoals de blanke acteurs dat zagen, en daarna werdt de donkere man keihard belachelijk gemaakt in hun “shows”. Deze blackface personalia’s waren onhandig, dom en naief in de minstrelshows.

Dat is met whiteface nooit gebeurd. U bent ontwetend, of u wilt gewoon niet en beweerd dat racisme niet bestaat…

Ik zou zeggen google het eens…

Gast
Joop
juli 31, 2020 06:39

Wat ik niet begrijp is dat als Akwasi zijn gezicht wit zou schilderen als white face dan zou niemand hem een strobreed in de weg liggen , ga rustig je gang Akwasi schilder je kop eens wit mischien bevalt het

Gast
M
juli 31, 2020 01:51

azijnzeiker, je hebt mij ontmaskerd!!

Gast
azijnzeiker
juli 30, 2020 23:35

M is gewoon armoedig. Op TV is het t(er)reur-TV en de puistenj0ngen onder de naam M op deze site is irritant en str0ntvervelend!

Gast
M
juli 30, 2020 23:30

Ben jij bent net zo jaloers als azijnzeiker 1 pot nat, niets waard dus. Tijd voor jullie 2 om sloten vol te huilen.

Gast
Ben
juli 30, 2020 23:11

M. wordt in het zadel gehouden door een heel eng links censuurkliekje!!
Kijken nog geen 80.000 kijkers meer naar.
En de “aanhang” van slavenfamilie akwasi kent nog 2 nullen minder!!

Gast
Trudy
juli 30, 2020 22:39

Goed zo Rob Hoogland…
Je zegt precies de juiste woorden!
Beau was heel slap in zijn talkshow met Akwasi…
Liet hem lekker door gaan,en andere mensen moesten die show moesten bijne ingrijpen…
Inderdaad ze hebben hem alleen maar milt behandelt…
En om die reden gaat meneer Akwasi lekker door….

Gast
snoezigkleinhertje
juli 30, 2020 21:31

Die Margriet legt ook nog dat kalifaatwijf te beffen op TV dat wijf is zo politiek correct dat ze gewoon gestoord is.

Gast
ik allah ben de grootste
juli 30, 2020 20:52

leeft die zwarte rat nog

Gast
Klaas Flink
juli 30, 2020 19:39

Het is allemaal voor de bühne. Denk je nu werkelijk dat Akwasi de woordkunstenaar gaat zeggen dat hij niet wordt gediscrimineerd? Ali B. die grapt tegen zijn fijne rappende kleurcollega’s dat hij de volgende keer zijn schoen gaat zetten. iemand? Hallo!! Woordkunstenaar, hallo, waar was je nou? Lekker selectief verontwaardigd zijn, lazer op man. Slap gelul.

Gast
Curryworst
juli 30, 2020 19:02

M, ik heb mijn curryworst weer beschikbaar voor je.

Gast
azijnzeiker
juli 30, 2020 19:01

Ik ben een paar dagen niet op deze site, en M(alloot) terroriseert nog steeds deze site.

Gast
M
juli 30, 2020 18:35

Deug dat klopt, maar ze staan in mijn schaduw verder zullen ze nooit komen. Er kan er maar 1 nummer 1 zijn dat ben ik. Daar zal nooit iets aan gaan veranderen.

Gast
Deug
juli 30, 2020 18:16

Even een wedstrijdje deugen! M pakt punten maar de competitie is sterk!

Gast
Henk
juli 30, 2020 15:41

Op een dag denk je… ik heb het wel gehad met Margriet.Dan komt het ook niet meer goed, dan hangt ze je zo ver de keel uit,dat de tv naar een andere zender gaat zodra je die stem hoort.Om naar te kijken vind ik ook 3x niks. Dat vreemde haar leidt af.Zeer,zeer onaantrekkelijk persoon.

Gast
Jaap
juli 30, 2020 15:33

Theo. Stop nu een meter die dooddoener.
Zou zeggen Google even oorlogsverleden NRC gezien jou dooddoeners over Telegraaf zul je NRC wel een kwaliteitskrant vinden.

Gast
Jan van Eerten
juli 30, 2020 15:24

Akwasi is gewoon een zielig mannetje

Gast
Rene
juli 30, 2020 15:08

Akwasi? Hahahahahahahaha! “Jij mag heel veel dingetjes niet meer zeggen, Johan. Want ik kan jouw verhaal namelijk als discriminatie uitleggen, omdat ik dat graag wil. Ook al bedoel je dat niet zo. En ik mag alles zeggen… Want als jij mij verkeerd uitlegt, snap je de symboliek erachter niet… Ik ben namelijk zelfverklaard woordkunstenaar”

Gast
Boh foi toch
juli 30, 2020 14:05

Omdat Sidonia M. toch weer een nieuw contract bij KroNcrv kreeg, dat ons weer vel geld kost en veel ergenis op levert, en ik om dergelijke programma’s net zo goed naar de VARA kan gaan, als ik dat zou willen, heb ik mij als lid van KroNcrv bedankt. Dat zouden er meer moeten doen. De reacties zijn duidelijk, wij willen geen M, hou er dan mee op. Wie niet horen wil moet maar voelen.

Gast
Geronimo
juli 30, 2020 13:35

@Pia Beckk
True story.

Gast
AxelF
juli 30, 2020 13:28

Pia Beckk
do 30 jul 2020 om 13:14

Indeed, erg uitgelikt

Gast
Arie B
juli 30, 2020 13:21

Ze is gewoon slecht. Die Arabische kerel bij Op1 zou al een betere optie zijn of die Sven Kockman

Gast
Pia Beckk
juli 30, 2020 13:14

M zou voor mij als lesbo een rolmodel moeten zijn máár ik vind haar een onverzorgde trut zónder relevante inhoud… links als de neten. I s bruidje s en agressieve kopschoppers een podium geven en klakkeloos steunen… te dom om te poepen die misgeboorte!

Gast
Bart
juli 30, 2020 13:12

Allebei mee naar Mars!

Gast
AxelF
juli 30, 2020 13:10

akwasie heeft vroeger mee gedaan in een commercial

https://www.youtube.com/watch?v=u6zvo0beI1U

Gast
Kwebbeldick
juli 30, 2020 12:55

Akwasi & Margriet. Twee totaal overbodige en minderwaardige mensen zonder wie de wereld beter af is. Twee willekeurige strontvliegen hebben meer waarde dan zij.

Gast
Annoniemus
juli 30, 2020 12:49

Dat was schofterig van M om dat zo te doen , was kwetsend voor Witte Nederlanders en discriminerend !

Gast
Alle Kamphuis
juli 30, 2020 12:46

Toffe Margrietje was het toch ook die vlak voor de kerstdagen dat heldere interview had met dat zielige Is-bruidje, die alleen de kindjes had verzorgd en thuis ten dienste van haar moordende man alleen maar zoete broodjes had gebakken. De verkrachtingen en moorden op de Rohyngia-meisjes kwamen helemaal niet ter sprake. Misschien had ze wel een Rohyngia-meisje als huishoudster die dan tevens dienst deed als lustobject voor de door haar zo aanbeden echtgenoot.
Nu weer die arme Akwasi, nazaat van slavenhandelaren die rustig iemand tegen zijn hoofd gaat schoppen die ons wel even de les gaat lezen, weer zo’n roeptoeter met een gevolg van vele klakkelozen. Bah en nog eens.Bah.

Gast
Teuntje
juli 30, 2020 12:45

Awkward moet geweerd worden negeren die hap

Gast
Peter
juli 30, 2020 12:39

Rob heeft gelijk. Punt. Akwasi moet maar naar iets anders zoeken als hij het hier niet goed vind, wat M betreft vind ik ook dat ze beter had moeten optreden.
En al die andere die liks van alles verwijten bedenk eens hoe jullie het beter zouden kunnen doen, we hebben toch zo goede regering inderdaad ik ben links betekent SOSIAAL en wat denken jullie dat het iets veranderd als jullie hier mensen beledigen, je mening zeggen mag maar doe het fatsoenlijk

Gast
Eri
juli 30, 2020 12:23

Heeft die Hoogland even gelijk…Dat is precies hoe het in elkaar zit.

Gast
Chelsey
juli 30, 2020 12:17

In vergelijking met de zwarte piet uitspraken van Johan Derksen kan datgene wat haatpredikant Akwasi O. op de Dam in Amsterdam gezegd heeft natuurlijk gekwalificeerd worden als dé zwartste hoerenmoeder van alle demoniseringen?! Zo’n hoerenmoeder mag volgens deze discipel van cristenextremist Arie B., alias Jezus 2.0, natuurlijk te allen tijden op de zwarte bek worden getrapt! Het probleem met dit soort “zwarte” figuren lost zich dus prima vanzelf op, een kwestie dus van kiezen voor kleur corona! Allemaal dus aan die mondkapjes en snel !..

Gast
Suckerpunch de ekte!
juli 30, 2020 12:13

Russian, dumpert is een vette kut site vol met politie fanboys. Die lui daar zien niets liever dat iemand afgetuigd wordt door de ME; of het politie optreden nou terecht is of niet. Ook al die kneuzen dashcam filmpies daar; wat een in en in triest en saai leven moet je hebben om dat als “entertainment” te zien…

Die lui daar winden zich echt op om het kleinste verkeersfoutje en gaan gelijk “klikken” bij de politie als er weer eens een of ander dom verkeers/dashcam filmpje verschijnt op dumpert. Denken echt dat ze helden zijn!

Veel praajes weinig wol!

Gast
Anti-racist
juli 30, 2020 12:07

Zwarte Piet zal altijd blijven bestaan. Dwaze Akwasi niet.

Gast
Russian
juli 30, 2020 11:58

Op Dumpert staat het vol met beelden van opgejaagde Pieten. Zowel blank als zwart doen eraan mee. Bij zwart of allochtoon wordt er alleen iets over racisme geroepen. De oproep Akwasi is niet de oorzaak, maar een symptoom.

Gast
Pieter
juli 30, 2020 11:58

M gaat straks voor de verkiezingen in Maart alle linkse partijen een podium geven

Gast
TON
juli 30, 2020 11:50

Geef ze allebei maar een mooi plaatsje buitengaats

Gast
aammehoela
juli 30, 2020 11:49

Heb helemaal niets met de Telegraaf (Televaag), maar hier hebben ze wel degelijk een punt. Het was ronduit schandalig hoe die Margriet hiermee omging. De kijkcijfers na deze uitzending zeggen wat dat betreft ook genoeg. Vele kijkers zijn afgehaakt. Het feit enkel al dat na het stoppen van M een serie over grote gezinnen veel meer kijkers trok zegt wat dat betreft ook genoeg. Neen, M is weg ermee oftewel stop ermee.

Gast
Gerda
juli 30, 2020 11:36

In het kader van diversiteit, zal M wel hoofdredactrice worden van de Linda, met een bonushuisje in Portugal….
Akwasi zal de vaste Dam schreeuwer worden..
Derksen de best betaalde oudere, jongere van Nederland..
en Arie Boomsma acrobaat in het eerste kleurlingen circus..

Gast
Stefie
juli 30, 2020 11:25

Op de trein zetten die lui

Gast
Oemfufu
juli 30, 2020 11:25

Suckerpunch is een wolf in schaapskleren en een held op sokken. En alleen een grote waffel achter zijn schermpje.

Gast
Astrid
juli 30, 2020 11:24

@Oewitte Man
Goeie zeg. Je helpt de discussie geen millimeter verder.

Gast
Suckerpunch de ekte!
juli 30, 2020 11:23

M js een linkse activiste vermomd in en met een praatprogramma.

Het zou mij niet verbazen dat zij het liefst zou zien dat isis hier voet aan de grond krijgt!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen