Voice trekt slechts 15 procent meer kijkers dan Flikken


De kijkcijfers van vrijdag 13 januari 2017 (SKO)

Het gaat ongelooflijk goed met Flikken Maastricht, ondanks dat de NPO 1-serie het tegenwoordig opneemt tegen RTL 4’s kijkcijferhit The Voice of Holland. Met ruim 1,9 miljoen kijkers (26 procent) noteerde de politieserie vrijdagavond zijn op vier na meest bekeken aflevering ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Flikken Maastricht komt gevaarlijk dicht in de buurt van The Voice of Holland. De talentenjacht trok vrijdagavond slechts 15 procent kijkers méér dan de politieserie.

The Voice begon zijn serie liveshows met ruim 2,2 miljoen kijkers (32 procent). Alleen de liveshows van het vorige seizoen deden het met zo’n 2,1 miljoen kijkers iets minder.

Ik Vertrek, dat na Flikken werd uitgezonden, hield met 1,5 miljoen kijkers (22 procent) ook goed stand tegenover The Voice.

De derde zender op prime time was NPO 2: De Slimste Mens scoorde 1,3 miljoen kijkers (18 procent). Het Spoor Naar Auschwitz mocht vervolgens 596.000 kijkers (9 procent) ontvangen, waarna Nieuwsuur 570.000 kijkers (9 procent) informeerde.

SBS 6 scoorde 358.000 kijkers (6 procent) met een film. De overige top-tienzenders scoorden marginale cijfers. Van groot naar klein: NPO 3 scoorde ruim 200.000 kijkers met Louis Theroux, RTL 7 en Net5 scoorden rond de 200.000 kijkers met buitenlands product en RTL 5, RTL 8 en Veronica eindigden rond de 100.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), GTST (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Gesprek met premier (886.000), Editie NL (716.000) en Utopia (594.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren RTL Late Night (1,1 miljoen), Shownieuws (911.000), Hart van Nederland (821.000), Eredivisie op vrijdag (738.000) en Jinek (710.000) het meest in trek.

RTL 4 marktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.382.000
02. The Voice of Holland (RTL4) 2.231.000
03. Flikken Maastricht (NPO1) 1.946.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.615.000
05. Ik Vertrek (NPO1) 1.500.000


06. De Slimste Mens (NPO2) 1.340.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.336.000
08. De wereld draait door (NPO1) 1.279.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.265.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.106.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.090.000
12. RTL Late Night (RTL4) 1.090.000
13. Shownieuws (SBS6) 911.000
14. Gesprek met minipremier (NPO1) 886.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 821.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. RTL4 / 26.3%
2. NPO1 / 22.3%
3. NPO2 / 8.6%
4. SBS6 / 7.4%
5. RTL7 / 3.8%


6. NET5 / 3.7%
7. NPO3 / 2.8%
8. RTL5 / 2.0%
9. RTL8 / 1.8%
10. Vero / 1.3%


11. N.geog / 1.2%
12. Comedy / 0.9%
13. FOXEre3 / 0.9%
14. Discov / 0.8%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. RTL Nederland 33,9%
2. Publieke Omroep 33,7%
3. SBS Groep 13,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen