NOS sluit terugkeer Champions League niet uit

Geplaatst op woensdag 11 januari 2017 om 11:31

NOS-directeur Jan de Jong sluit een terugkeer van de Champions League naar de publieke omroep niet uit. Dat laat hij weten in De Telegraaf. De Champions League verhuisde in 2015 van NPO 3 naar SBS. De commerciële zender heeft de rechten in handen tot 2018. Het zou zomaar kunnen dat het toernooi in het seizoen 2018/2019 weer te zien is bij de NOS. Maar, zo zegt De Jong in de krant: “De keuze om bij een volgende ronde mee te bieden is aan de raad van bestuur van de NPO.”

De Jong is ervan overtuigd dat de Champions League interessant is voor de publieke omroep. “Feit blijft dat je met Champions League een jong publiek aanspreekt en dat is wat ook een zender als NPO 3 wil.”

Toch moet de NPO het doen met een beperkt budget en kunnen niet álle sportrechten bij de publieke omroep zitten, benadrukt De Jong. “Een combinatie van eredivisie én Champions League is wel erg onwaarschijnlijk.

De NOS heeft de samenvattingen van de eredivisie tot en met het seizoen 2018/2019 in handen.

Vorige maand riep De Jong nog op Twitter dat de kijkcijfers van de Champions League zijn ingestort sinds het toernooi bij SBS zit.

Foto: NOS








19 Reacties op “NOS sluit terugkeer Champions League niet uit”


  1. Boris

    Probeer maar met iets goedkopers de jongeren te trekken bij een zender als NPO3. Een relatief goedkoop product als dat van Tim Hofman op YouTube doet het veel beter dan de Champions League waar steeds minder mensen in geïnteresseerd raken.

  2. David

    Ik heb het hier een paar weken geleden nog gezegd. de Jong gaat weer meebieden. Wat een walgelijke minachting van de belastingbetaler. Prima nu op Veronica!

  3. Anonymous

    Denk eerder naar Fox Sports of Ziggo.

  4. Frits

    Zou fantastisch zijn als het naar Ziggo gaat. De kijkers eindelijk een zender waar het thuishoort en Jan de Jonge kan weer op een gênante manier in de media klagen over oneerlijk het allemaal wel niet is.

  5. Anonymous

    De Jong neemt gewoon een voorschot op een nieuwe linkse regering die graag de belastingbetaler verder uitknijpt ten faveure van hun propaganda-kanalen. Gelukkig kan-ie dat op zijn buik schrijven. Ga maar alvast een andere baan zoeken Jan, we gaan de NPO opheffen.

  6. Frenkie

    Vond deze man niet ook opeens dat de handbalvrouwen op het open net te zien moesten zijn? Gemiste kans en dus voor een prikkie bij Ziggo Sport.

  7. BBcee

    Wat voor jongeren?

    Dan moet je eens stoppen om de DWDD, wat ook voor gedeelte voor deze groep bestemd is, op 1 uit te zenden.
    Breng het gewoon weer terug naar 3.

    Nog een tip breng Lingo ook gewoon terug.

    Ach het leven kan zo simpel als wat. Daarvoor hoef je geen dure netmanager te zijn.

  8. Bart Wijnen

    Dit zou een slechte keuze of besteding van geld zijn, vanaf 2018 zou het zomaar eens kunnen zijn dat er geen Nederlandse clubs meer meedoen aan de CL. Kampioen van de Eredivisie niet meer direct geplaatst en zie nog maar eens door de voorrondes te komen…

  9. piet

    Aan ene kant maakt het mij niet uit op wat van zender die voetbal komt.
    Dat gezeur en na gepraat wordt wel een beetje moe van en brengt niks met zich mee.

  10. David

    @Bart Wijnen. Dit kan ook een afleidingsmanoeuvre zijn. Ik vermoed dat de Jong de CL niet hoeft, maar wel gaat proberen de EL af te pakken van RTL7, daar zitten de NL’se clubs immers, terwijl ik zéér tevreden ben over de presentatie en analyse aldaar, zonder belastinggeld.

    Waarom is deze man zo onuitstaanbaar? Dit komt omdat de vele (private) zenders concurreren met elkaar en bieden op mooie content die zij willen. Soms win je, soms verlies je. Maar dan komt er iemand die zegt: Ik heb geen zin om aan die scherpe concurrentie mee te doen: ik gooi gewoon een zak belastinggeld op tafel en kaap het voor jullie neus weg!

    Daar is geen kunst aan, dat kan ik ook. Sterker nog, dat kan iedereen! Het is gewoon valsspelen wat de Jong doet. Daarom erger ik me dood aan die man. Gewoon smijten met belastinggeld, en dan denken dat je goed bezig bent.

    De NOS hoefde geen F1, geen handbal etc. Ziggo ziet daar wel wat in, koopt de rechten en het wordt succesvol. Dan wil de Jong opeens wel de rechten en gaat hij zeuren dat hij ze niet heeft. Het is echt ongekend. De NPO moet zich louter bezighouden met nieuwsvoorziening. De jong zoekt oplossingen voor niet-bestaande problemen.

  11. Mediaprak

    EL bij Vodafone-Ziggo en CL bij Ziggo-Vodafone én NOS.

  12. Anonymous

    De Jong was niet erg strategisch geweest als hij de CL had uitgesloten. Dan hadden commerciële partijen een stuk minder geboden, in de anonieme bieding, omdat de dreiging van de NOS weg zou zijn.

    Als die commerciële partijen minder betalen aan de CL, hebben ze meer over om hoog te bieden voor EL of Eredivisie-rechten. Dat is ten nadele van de NOS.

    Vanuit de NOS gezien een logische actie van De Jong dus.

  13. joop55

    Hoewel tokkiezendert SBS6 het flink verne*kt heb met haar rechten op de CL, ben ik er absoluut op tegen dat er nog langer overheidsgeld wordt gestopt in boevenorganisaties als de UEFA, wat mij betreft verbied staatssecretaris Dekker de NOS om nog langer dit soort kwajongens streken uit te halen.

    Maybe RTL, of Ziggo Sports.

  14. Fox Mulder

    Dream on dude. En ga eens naar de kapper.

  15. Anonymous

    @Fuckx Kulder

    Praat Nederlands, debiel!

  16. aammehoela

    Aan de ene kant maakt het mij niet uit waar de rechtstreekse wedstrijd te zien is. Maar als de NOS enkel de samenvattingen zou mogen uitzenden, wat een zegen zou dat zijn. Niet meer 3×8 minuten reclame kijken, de grootste ERGERNIS voor de CL-kijker op dit moment.

  17. Brulbeer

    Pfff.. koop liever iets waar weinig partijen interesse in hebben! Het gaat erom dat de NPO iets TOEVOEGT ipv AFPAKT met belastinggeld !

  18. Henk

    Het is niet het begrip afpakt, maar terugneemt… bovendien kost het geen belastingcenten omdat de opbrengsten hoger zijn!! Elke keer eeer dat domme gezeur hier…

  19. Misha

    Nee. De NPO moet iets toevoegen aan het medialandschap. Programma’s kopen die al op een andere zender te zien zijn is grove verspilling van het geld. Deze four heeft men al vaker gemaakt (de aanschaf van de Graham Norton Show is daar een goed voorbeeld van. Het enige wat men hiermee berijkt is dat men commerciële omroepen dwarsboomt.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.