SBS 6 voor eerst in twee jaar heel weekend boven RTL 4


De kijkcijfers van zondag 24 juli 2016 (SKO)

SBS 6 was niet alleen zaterdag, maar ook zondag groter dan zijn commerciële concurrent RTL 4. Het is voor het eerst sinds de zomer van 2014 dat SBS 6 een weekend lang groter is dan RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De weekendoverwinning van SBS 6 is niet alleen te danken aan het zeer succesvolle Hart van Nederland, maar ook aan de zeer zwakke zomerprogrammering van RTL 4. Het station zakte zondagavond volledig door het ijs.

RTL 4’s best scorende programma was het Half Acht Nieuws met slechts 445.000 kijkers (13 procent), wat zelfs in zomertijd een zwaar tegenvallende score is. Op prime time kwam het station niet verder dan 341.000 kijkers (8 procent) voor Obese en 305.000 kijkers (7 procent) voor Moordvrouw.

Het leverde RTL 4 een avondmarktaandeel van 7,0 procent op, uitzonderlijk laag voor RTL 4-begrippen. Het is voor het eerst sinds de lente van 2013 dat RTL 4 op een niet-voetbalavond zo’n laag marktaandeel scoort. Op 30 april 2013, toen NPO 1 verslag deed van de eedaflegging van koning Willem-Alexander, kwam RTL 4 uit op 6,6 procent marktaandeel.

Al met al gaf RTL 4 zijn concurrent SBS 6 zondag genoeg ruimte om te scoren. Dat deed SBS 6 met name op de late avond: Hart van Nederland was met 1,1 miljoen kijkers (25 procent) de grote winnaar op de late avond. Ook Shownieuws deed het aansluitend prima met 874.000 kijkers (24 procent).

Te vergelijking: NPO 1 trok op de late avond 695.000 kijkers (18 procent) met Andere Tijden Sport en RTL 4 kwam niet verder dan 213.000 kijkers (6 procent) met Divorce.

Maar ook op prime time wist SBS 6 zijn concurrent RTL 4 te overtreffen. De herhalingen van De Meldkamer en Undercover in Nederland trokken respectievelijk 467.000 kijkers (11 procent) en 469.000 kijkers (10 procent).

Het leverde SBS 6 een avondmarktaandeel van bijna 11 procent op, ruim boven de schamele 7 procent van RTL 4. NPO 1 blijft echter oppermachtig met ditmaal 28 procent marktaandeel.

NPO 1 scoorde op prime time 895.000 kijkers (22 procent) met De Avondetappe en 1,2 miljoen kijkers (26 procent) met een ‘olympische’ aflevering van De Reünie.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Darts World Matchplay met 501.000 kijkers (12 procent) op RTL 7, Nieuwsuur met 393.000 kijkers (8 procent) op NPO 2 en Ranking the Stars met 343.000 kijkers (7 procent) op NPO 3.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), de slotetappe van de Tour de France (987.000) en Half Acht Nieuws (445.000).

Op de late avond waren naast Hart en Show vooral het late NOS Journaal (719.000) en Andere Tijden Sport het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel. SBS 6 pat zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 7 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.731.000
02. De Reünie (NPO1) 1.217.000
03. Hart van Nederland (SBS6) 1.076.000
04. Studio Sport (NPO1) 987.000
05. De Avondetappe (NPO1) 895.000


06. Shownieuws (SBS6) 874.000
07. Journaal laat (NPO1) 719.000
08. Andere Tijden Sport (NPO1) 695.000
09. Autosport F1 GP Hun (Ziggo) 680.000
10. Darts World Matchplay (RTL7) 501.000


11. De Meldkamer (SBS6) 467.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 445.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 393.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 393.000
15. Ranking the stars (NPO3) 343.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 28.4%
2. SBS6 / 10.9%
3. RTL4 / 7.0%
4. RTL7 / 7.0%
5. NPO2 / 5.9%


6. NET5 / 4.7%
7. Vero / 4.3%
8. NPO3 / 3.8%
9. RTL8 / 3.2%
10. RTL5 / 1.8%


11. RTLZ / 1.7%
12. FOX / 1.5%
13. Comedy / 1.1%
14. Nick / 0.8%
15. SBS9 / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,1%
2. SBS Groep 20,7%
3. RTL Nederland 19,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen