Tijd voor MAX ijzersterke lead-in vooravond NPO 1


De kijkcijfers van dinsdag 19 januari 2016 (SKO)

NPO 1 heeft het vijf uur-tijdslot veroverd met Tijd voor MAX. Eenvijfde van alle tv-kijkers tussen 17.00 en 18.00 uur stemt nu af op de zender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tijd voor MAX verhuisde aan het begin van het jaar van NPO 2 naar 1. Tot dit jaar zond NPO 1 in de namiddag kinderprogramma’s uit, waarmee het slechts een paar procent van alle tv-kijkers bereikte. Tijd voor MAX is dan ook een véél betere lead-in voor de vooravondprogrammering van het publieke station.

Dinsdagavond keken er 551.000 mensen naar Tijd voor MAX, goed voor 20 procent marktaandeel. Een groot deel daarvan blijft hangen voor het daaropvolgende Zesuurjournaal, dat het net iets beter doet sinds Tijd voor MAX zijn lead-in is.

Het Zesuurjournaal trok 1,4 miljoen kijkers (33 procent), EenVandaag scoorde vervolgens 1,3 miljoen kijkers (28 procent), het Sportjournaal deed 1,1 miljoen kijkers (22 procent), DWDD kwam uit op 1,7 miljoen kijkers (29 procent) en het Achtuurjournaal was met 2,3 miljoen kijkers (35 procent) avondwinnaar.

NPO 1 is gedurende de gehele vooravond groter dan zijn grootste concurrent RTL 4. Die zender trok 688.000 kijkers (17 procent) met het Zes Uur Nieuws, 947.000 kijkers (20 procent) met Editie NL, 1 miljoen kijkers (19 procent) met RTL Boulevard, 1,3 miljoen kijkers (23 procent) met het Half Acht Nieuws en 1,6 miljoen kijkers (24 procent) met GTST. Tussen vijf en zes trok de zender 307.000 kijkers (11 procent) met Dr. Phil.

SBS 6, gemiddeld genomen de derde zender van het land, doet het in de vooravond een stuk minder goed dan deze twee kanalen. De vroege Hart en Show scoorden 298.000 en 315.000 kijkers (beide 7 procent), Masterchef USA trok 463.000 kijkers (9 procent), Utopia 654.000 kijkers (11 procent) en Trauma Centrum 441.000 kijkers (7 procent).

De winnaars op prime time waren dinsdagavond De Slimste Mens met 1,7 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 2, Opgelicht met 1,3 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, Opsporing Verzocht met 1,2 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 1 en Een Dubbeltje Op Zijn Kant met 1 miljoen kijkers (17 procent) op RTL 4.

NPO 2 deed het erg goed met Arm In Nederland? Eigen Schuld, dat 824.000 kijkers (13 procent) scoorde. NPO 3 zette een flinke 534.000 kijkers (8 procent) neer met Hij Is Een Zij. SBS 6 sluit de top 25 af met NCIS, dat 516.000 kijkers (8 procent) trok.

SBS 6 was met Hart van Nederland wel de winnaar van de avond. Er keken 985.000 kijkers naar. RTL Late Night scoorde 905.000 kijkers, Shownieuws 835.000 en Jinek 753.000.

NPO 1 was avondwinnaar met 23 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (18 procent), NPO 2 (11 procent) en SBS 6 (9 procent).

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.262.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.678.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.654.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.610.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.366.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.331.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.310.000
08. Opgelicht (NPO1) 1.306.000
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.243.000
10. Dubbeltje op zijn kant (RTL4) 1.040.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.011.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 985.000
13. TV Makelaar Mission Imp (RTL4) 972.000
14. Editie NL (RTL4) 947.000
15. RTL Late Night (RTL4) 905.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.2%
2. RTL4 / 18.4%
3. NPO2 / 10.8%
4. SBS6 / 9.1%
5. NPO3 / 4.4%


6. NET5 / 4.1%
7. RTL7 / 3.4%
8. Vero / 3.1%
9. RTL8 / 2.3%
10. RTL5 / 2.2%


11. Discov / 1.4%
12. N.geog / 1.1%
13. Comedy / 1.0%
14. SBS9 / 0.7%
15. 24Kit / 0.4%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,4%
2. RTL Nederland 26,3%
3. SBS Groep 17,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen