Torenhoge cijfers voor Wie is de Mol-finale
De kijkcijfers van donderdag 5 maart 2015 (SKO)
De grote finale van het vijftiende seizoen van Wie is de Mol, die voor het eerst live werd uitgezonden, trok donderdagavond een recordaantal van bijna 3,4 miljoen kijkers naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie is de Mol won met gemak van het RTL Verkiezingsdebat, dat gelijktijdig werd uitgezonden op RTL 4. Het debat was met 816.000 kijkers wel het meest bekeken alternatief voor Wie is de Mol, waarin Margriet van der Linden werd ontmaskerd als Mol.
De Wie is de Mol-finale gaat de boeken in als de meest bekeken aflevering van het realityprogramma ooit. Vorig jaar kwam de slotuitzending ook over de magische drie miljoen-grens heen, toen er ruim 3,1 miljoen mensen inschakelden.
Wie is de Mol, dat met 44 procent marktaandeel maar liefst 87 procent boven NPO 1’s laatste weekgemiddelde scoorde, was vanzelfsprekend het meest bekeken programma van de avond.
De nummers twee, drie en vier waren het Achtuurjournaal met 2 miljoen kijkers, GTST met 1,7 miljoen kijkers en het Half Acht Nieuws met 1,4 miljoen kijkers.
Op vijf staat de tweede aflevering van Katja’s Bodyscan, dat direct na Wie is de Mol te zien was. Van de 3,4 miljoen Mol-kijkers bleven er ‘slechts’ 1,1 miljoen hangen voor Katja Schuurman. Ze begon vorige week met 840.000 kijkers.
Het programma Studio PowNed op NPO 3 wist 315.000 kijkers te vermaken, terwijl SBS 6 op prime time genoegen moest nemen met 581.000 kijkers voor The Mentalist.
Op de late avond won RTL Late Night (971.000) van Pauw (488.000).
De meest bekeken tv-zenders van de avond waren NPO 1 met 25 procent marktaandeel, RTL 4 met 17,5 procent en SBS 6 met 9 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 3.359.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.001.000 03. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.656.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.359.000 05. Katja’s Bodyscan (NPO1) 1.102.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.8% 2. RTL4 / 17.5% 3. SBS6 / 8.9% 4. NPO2 / 6.1% 5. Vero / 5.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,1% 2. RTL Nederland 29,2% 3. SBS Groep 19,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |