GTST blijft op RTL 4, wel wordt er fors ingegrepen

Geplaatst op do 29 aug 2019 om 17:20

Goede Tijden Slechte Tijden krijgt de tijd om zich te herstellen op het achtuurslot van RTL 4. Wel gaat de soap rigoureus op de schop. Dat vertelt de nieuwe tv-baas Peter van der Vorst aan het AD en De Telegraaf. GTST is het nieuwe seizoen deze week begonnen met zo’n 650.000 kijkers per aflevering. Dinsdag en woensdag zat Lingo de oersoap op de hielen, maandag trok Lingo zelfs meer kijkers. “Natuurlijk had ik liever gewild dat het andersom was. Maar we hebben het over één dag.

De verbinding met de kijker is een beetje zoekgeraakt, aldus Van der Vorst. “Er hoeft niet meteen geluncht te worden met champagne bij de Rozenboom. Er kan ook een boterhammetje pindakaas gegeten worden aan de keukentafel. Zo kan je de verandering misschien het beste typeren.

De cast is ook vrij jong, vindt hij. “Waardoor de oudere kijker zich niet helemaal meer in de personages herkent. Met producent Endemol zijn we daar actief op aan het bijsturen. De komende maanden ga je dat terugzien.

Als de kijkcijfers zo blijven of verder dalen is de huidige plek op RTL 4 natuurlijk niet te handhaven, maar een vertrek is voorlopig niet aan de orde. “GTST blijft gewoon iedere avond om 20.00 uur te zien op RTL. Er zijn elke dag honderdduizenden mensen die op verschillende platforms de serie kijken. Het succes van series is allang niet meer alleen af te meten aan de lineaire kijkcijfers.

Wel moet er wat gebeuren. De tijd van onbezorgdheid is inderdaad voorbij.”

Foto: RTL








61 Reacties op “GTST blijft op RTL 4, wel wordt er fors ingegrepen”


  1. Hans

    Spangas

  2. Ruud

    “GTST blijft gewoon iedere avond om 20.00 uur te zien op RTL.”

    4 of 5? 😊

  3. Bert

    Het schijnt dat Erik de Vogel een conflict heeft met 1 van de schrijvers.

  4. Ron

    Oudere karakters en verhaallijnen die hier bij aansluiten worden ook gemaakt. De jongeren gaan er uit of in ieder geval minder dominant aanwezig zijn. Het zal nog wel even duren aangezien de scenes die nu te zien zijn al voor de vakantie zijn gedraaid.

  5. Jan

    En al die multiculti ellende er uit!

  6. Yoshi

    JoJo, Valentijn, Lana, Amir, Shanti er uit

  7. UitHetVak

    BERT
    Praat geen onzin als je het niet weet !

  8. By the way

    Zoals wel vaker klinkt: ‘terug naar de basis’. De serie is doorgeslagen in maatschappelijk verantwoorde zaken en dat vooral te geforceerd op het scherm gooien.

  9. Magnus Dickendorfer

    Verhaallijn aanpassen, gooi dat politiek correcte geneuzel overboord. Intriges, overspel, sex, moord en doodslag zijn de pijlers van een soap serie.

  10. Ron

    Geen Big Brother dus naar RTL. Ook onzin praatjes. En ook geen nieuwe logo’s voor RTL. Allemaal nonsense die elk jaar weer opduiken weken voor de start van een nieuw TV seizoen. En die nieuwe logo’s had nu juist wel relevant kunnen zijn aangezien SBS het bij hun sleetse vormgeving houdt. En RTL dus nu door gaat met een logo wat ‘live’ ging in 2013! mind you!

  11. Ron

    Ik vind het allemaal dus wel mee vallen. Geen schokkende onthullingen, gewoon door gaan op de ingeslagen weg. Zo wordt het nooit wat met lineaire TV. En dat nieuwe programma van Beau is ook nog maar weinig over bekend behalve dat het geen tafel heeft.

  12. FlyingLotus

    De experts op deze knaken site weten hoe het wel moet.

  13. Bjorn

    Weinig vernieuwing bij RTL.

  14. Gwendolyn

    “De tijd van onbezorgdheid is voorbij.” – Dat zei ik maanden geleden al.

  15. Ron

    Pappen en nathouden inderdaad. Het is allemaal niet echt baanbrekend wat er gepresenteerd vandaag.

  16. WEST*

    Ze zouden eens naar de Belg moeten kijken, hoe die series maken , Fc de kampioenen bijvoorbeeld is wel geen soap maar het vakmanschap van de hele cast is erg hoog !

  17. WEST*

    Als een bedrijf slecht draait gaat men rommelen , en dat is nou net wat RTL doet

  18. Sum Ting Wong

    FC De Kampioenen is voor de allersimpelste mensen van de bevolking.
    Geen wonder dat West hier naar kijkt.

  19. Mart

    @Ron
    Waarom moeten tv-zenders zo vaak wisselen van logo’s?
    Bij andere grote bedrijven is dit ook niet gebruikelijk.

  20. WEST*

    Ik kijk met andere ogen naar tv programma s dan de massa ~ hoe het gemaakt wordt bijvoorbeeld ,en voor wie het is bedoeld kan me niet schelen , ieder zijn vak

  21. MediaPrak

    De jonge ‘acteurs’ zitten er voornamelijk vanwege de lage kosten en uitgeknepen seizoenscontracten. Misschien is het een optie om het zelfde te proberen met zgn acteurs in de VUT. Leuk bijklussen voor Aart Staaftjes, B Henke ed. Wel extra toiletgroepen plaatsen in studio complex, bredere gangpaden ivm Rollators en seniorenbusje laten rijden tussen Adam-Arena en Endemol. Ik hoor de voice-over al: ‘De rol van Helga Kruimel-Taart wordt gespeeld door…. In verband met plotseling overleden van..’

  22. sandra

    Praat geen onzin WEST*
    Bedrijf RTL draait niet slecht, dit gaat enkel om GTST

  23. Pauline

    Al dat jonge spul met vloggen en andere onzin moet eruit. De doelgroep daarvan zijn mijn kleinkinderen en die kijken echt geen GTST.
    Ik wel en de oudere en normale verhaal lijnen sluit beter aan. Nu weer zo’n vreemd verhaal met Ludo, wie dat bedenkt ….

  24. Moud

    @Bert 17.27u, wat jij aanhaalt is sneeuw van gisteren. Waar jij op doelt is ruim 3 jaar geleden gebeurd.

  25. @WEST*

    Quote: Ik kijk met andere ogen naar tv programma s dan de massa.

    Doe niet zo dramatisch

  26. Moud

    @Ruud 17.26u goed het artikel lezen. Er staat toch Rtl 4. Dus…..😁

  27. !#Michael#!

    Minder jeugd en minder politiek-correct GroenLinks-geneuzel

  28. Ron

    @Mart: het is een TV station. Die is gebaad bij goede branding en positionering. De huidige vormgeving is hopeloos gedateerd en sleets. Tijd voor opfrissing dus.

  29. Ron

    P.s. En dan heb ik het ook over de station voices. Nog steed die Ouwehand en die Frizzle Sissel juffrouw. Tijd voor vervanging.

  30. Harry

    Mee een @Ron 18:17!
    Aan de andere kant zie je dat de tv zenders steeds zuiniger worden met hun vormgeving. Vroeger werd eens in de 3 jaar vernieuwd, nu doen de zenders er vaak veel langer mee. Vaak zie je wel dat als er een nieuwe zenderbaas komt, ook het een ander aan de vormgeving wordt gesleuteld. Nu zit Van der Vorst er nog niet zo heel langs, dus wellicht wordt er volgend jaar eindelijk ingegrepen, maar goed, blijft speculeren natuurlijk!

  31. Televisionboy

    Hopelijk ook geen absurde verhaallijnen meer
    Ludo die moet trouwen met zijn vijand
    Etc

  32. WEST*

    @ Sandra , RTL gaat helemaal niet goed, of wel soms ?
    Sinds een jaar of twee is de klad er in geslopen, ze hebben dan wel als totaal bedrijf meer omzet, (door 85 man eruit te gooien bijvoorbeeld ) ,maar de inkomsten van reclame is veel minder , ook de 20 miljoen die ze kwijt zijn door fraude , plus de 100 miljoen aan schade , zal een enorme domper zijn op de jaarbalans
    Gun iedereen een radio tv bedrijf dat goed loopt , winsten maakt , en veel luisteraars en kijkers heeft, dat is goed voor de werkgelenheid in omroep land , maar je moet wel eerlijk blijven!

  33. WEST*

    @ HARRY weet je wat het kost een nieuw logo?
    Heel makkelijk gezegd allemaal Maar het nieuwe logo van Philips heeft ongeveer aan ontwerpkosten 100.000 gekost, dan heb ik het nog niet over briefpapier enveloppen, websites, reclame/ licht borden en dergelijke alles moet weer opnieuw gemaakt worden , bij elkaar kost dat miljoenen
    RTL zou zijn eigen mensen ook een ontwerp kunnen laten maken , maarde echte ontwerpers zitten nog steeds in G.B. daar zitten de vakmensen !

  34. Martijn

    Vergeet de verhaallijnen niet, die zijn tegenwoordig zo ongeloofwaardig als wat. En weer leuke en aansprekende acteurs.

  35. Mart

    Npo 2, 3 en vooral 1 hebben al JAREN hetzelfde logo. En dat werkt ook! Heel herkenbaar, is ook belangrijk.

  36. Moud

    @Martijn, klopt helemaal. Zoals medische kwesties, moet men zich beter in verdiepen, want levert regelmatig blunders op.

  37. WEST*

    @RON, Mart heeft gelijk zoals ook met A merken in de food en non food sector

    waarom denk je dat DOUWE EGBERTS , HEINEKEN ,AMSTEL QUAKER, FRIESE VLAG
    BLUE BAND UNOX ,en meer van die merken die meer dan 100 jaar bestaan nooit hun bekende beeldmerkje veranderen , of eens in de 50 jaar op heel minimale afwijkingen ?

  38. WEST*

    @ martijn dat wil ik helemaal niet, zit ik lekker aan de koffie met een moorkop, wil ik geen ziekenhuis of medische zaken of toestanden zien

  39. 💩Gerard Ek(streem)dom🤮

    Hopelijk gaan ze een keer échte acteurs inhuren voor die show. Man man man… als je ‘drama’ wilt zien kijk je naar GTST. Wat een acteerniveau. 🙄

  40. Moud

    @West*, dat hoort bij het leven, ook in soap. Alleen moet men het geloofwaardig verwoorden en beter acteren.

    Pas maar op met die moorkop, niet goed voor hart en bloedvaten, want voor je het weet kom je ergens waar je niet wilt zijn of (in) zien… 😁

  41. Bart

    Ik wil Laura wel eens klaar lebberen in een suite van de rozenboom

  42. Ron

    @west*: Je hebt over doorsnee merken. We praten hier over media, over TV. Dat is toch wel even wat anders en daar past een andere benadering dan bij de merken die jij maar ook Mart aangeeft.

  43. Mart

    Laagopgeleide Ron en zijn logo-fetisj heeft totaal geen verstand van tv, radio en andere media.

  44. WEST*

    Ben eens bij de BBC in londen geweest , en daar veranderen ze bijna niets, omdat iets wat goed is , en goed in de smaak valt bij de kijker , niet gaat veranderen
    Kijk eens bijvoorbeeld naar Breakfast

  45. Ron

    @Mart: gaan we nou weer persoonlijk worden? Zwak en onnodig.

  46. Mart

    @Ron
    Dit is een andere Mart, iemand die blijkbaar niet durft te posten onder eigen naam. Ik ging met jou de discussie aan over de logo’s.

  47. Bart

    Misschien is het tijd dat GTST afscheid neemt van de fam. Sanders en terug gaat naar de basis met weer meer fam. Alberts en Dekker/Bouwhuis. Daarnaast een nieuw gezin introduceren. Hans van Houten met zijn gezin bijvoorbeeld. Proberen om Cas Jansen (die wil vast wel) en Katja Schuurman over te halen om terug te keren als Jessica en Julian. Enkele voorbeelden waardoor er misschien weer meer mensen gaan kijken. Dat laatste probeerden ze al eens met Mark en Marieke maar dat sloeg volledig te plank mis omdat het geen leuke personages waren.

  48. Bart

    @Ron Waar had je dat van die logo’s vandaan dan? Het nieuwe RTL wil graag dichtbij de mensen staan. Ik vind het logo niet verkeerd maar misschien we wat kil voor dichtbij de mensen. Al zou ik het niet als eerste prioriteit zien.

    Big Brother onzin? Niets over in de presentatie maar dat zegt toch niets? Ik dacht begrepen te hebben dat men er bij Endemol aan werkt maar dat nog niet zeker of het terugkomt en waar. Zou best kunnen vanaf januari op RTL5 of pas volgend seizoen. Misschien toch niet bij RTL maar bij een van SBS zenders.

  49. RaymondVL

    Gewoon Wik Jongsma en Antonie Kamerling terughalen in de serie. Die waren vroeger ook populair bij GTST. Hoeveel moeite zou het kosten om ze op te graven?

  50. Ron

    @B-art: dat is nu toch wel eens nodig. Ik vind het huidige logo te sleets, en uit een ander tijdperk. Het tijdperk Galjaard zullen we maar zeggen.

  51. Marry Hens

    Ik mis Sanne Boswinkel op RTL Z. Waar is zij gebleven?

  52. Eelco

    GTST is een smerige propaganda machine van Groen Links geworden.
    Je kijkt geen soap maar propaganda er zijn geen verhaallijnen maar pogingen tot hersenspoelen.

  53. @Erik

    “Het succes van series is allang niet meer alleen af te meten aan de lineaire kijkcijfers.” Oh, daarom gaat alles op de schop?

  54. Fred

    GTST is mij al jaren kwijt! De focus ligt nu op jeugdige karakters en als ik dat wil zien kijk ik wel naar spangas.
    Weg met de jeugd, nieuwe gezinnen en ook wat meer karakters met weinig moraal! Het mag spannender.

    Mbt logo: de TROS en Veronica waren op nl gebied ook sterk en zijn wel wat veranderd maar nooit compleet vernieuwd! Ik hebbook nooit begrepen waarom RTL maar blijft veranderen. Het logo uit de jaren ‘90 was goud en hadden ze wat kunnen laten evolueren.

  55. Bart

    @Ron en Fred Blijkbaar vinden ze het bij RTL geen prioriteit. Het is ook niet perse nodig voor nu. Bij RTL5 misschien om beter te laten zien dat doet nu een andere zender gaat worden. Bij Talpa is wat betreft de naam van sommige zenders, het profiel en logo’s meer werk aan de winkel. Daarmee hadden ze eigenlijk moeten beginnen.

  56. 4608351 5 Willem Thomas d

    Als er toch voor de kijkcijfers wordt ingegrepen, laat dan dat onaanzienlijke gelebber van 2 mannen uit het beeld. Is zeker niet iedereens smaak.

  57. Coca Cola

    OMG, ik krijg echt gelijk, zelfs hier gaat men meer rekening met de oudjes houden.

  58. Wicky

    Vorig jaar werden oude aflevering uitgezonden maar ook geen succes, misschien is de formule gewoon op en is men toe aan iets nieuws?

  59. Ina

    GTST samen met de Bold op RTL 8 houden zou het beste zijn. Iedereen de kans geven om om 8 uur iets anders te zien bijv een film of spelshow of de thema programma s.
    Veel mensen werken en als er dan wat goeds op tv is kunnen ze het niet zien omdat het te laat wordt uitgezonden. GTST hoort niet thuis op een VIDEO zender die je moet betalen….

  60. Kayleigh

    Dit is DE serie die nontalenten ook een baantje geeft…..

  61. TT

    Teveel groen links ge ul en onbenullige non acteurs. Ook gutmensch tv zit daar niet op te wachten. Beter om te stoppen.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.