‘Talkshows zenden blunder Jesse Klaver bewust niet uit’

De talkshows De Wereld Draait Door en Pauw hebben de rekenblunder van Jesse Klaver bewust niet uitgezonden in hun rubrieken met grappige fragmentjes. Dat zeggen critici van linkse talkshows op Twitter. De GroenLinks-leider maakte tijdens het klimaatdebat een flinke rekenfout. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar de fout was pijnlijk omdat hij Thierry Baudet juist aansprak op een vermeend gebrek aan rekentalent. Meer dan geschikt voor de grappige-filmpjes-rubrieken, vinden critici.

Klaver zei: “Volgens mij moet de heer Baudet het echt houden bij het schrijven van boeken en zich niet gaan rekenen over wat alle kosten zijn van de klimaatverandering. De heer Baudet doet er goed aan om zijn sommen goed te maken. Er zijn 7 miljoen huizen in Nederland en als je zegt dat die warmtepompen 20.000 euro kosten, dan zitten we op 14 miljard. Leer eens rekenen!

De juiste uitkomst is echter 140 miljard en niet 14 miljard. Schrijver Pritt van weblog GeenStijl twittert cynisch: “Geen TV gekeken gisteravond. Weet iemand of fragment met blunderende Klaver bij DWDD, Twan of Pauw te zien was?

Daar volgt veel bijval op. “Vast niet, door de linkse media zal deze blunder wel weer als fake news worden aangemerkt of op andere wijze ontkent worden :) :) Het was wel erg grappig… LEER REKENEN :)“, zegt Roland.

En Lexico: “Stel u voor als dit Baudet of Wilders of een Trump was. Headline News all over.

Ron: “Dit is wel een DWDD momentje… Zal nu wel bij Jensen komen.

NOS-verslaggever Xander van der Wulp laat desgevraagd weten wat zijn commentaar is: “Antwoord van Klaver klopt niet. Hij zat er een 0 naast. En dat terwijl hij iemand anders verwijt niet te kunnen rekenen. Dat is mijn commentaar. Kan je daar iets mee?”

Ene Hans daarop: “Mag jij dit niet benoemen op tv?

Van der Wulp: “Zou denk ik wel mogen.

Een ander: “Waarom doe je het dan wel meteen als het Wilders of Baudet betreft, maar hou je nu je lippen op elkaar?

Van der Wulp: “Ik gun iedereen 1x een hoofdrekenfout. Als er een patroon ontstaat en we denken dat er een strategie achter zit, dan laten we dat van elke politicus zien.

Het fragment:

Foto: RTL

45 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
B klein
november 7, 2018 10:37

Heet jesse niet yasser arafat klaver??? Of hoe zit dat nu??? En niemand in nederland hoeft zich voor zijn afkomst te schamen.
En dus noem je jezelf geen trotse marokkaan maar nederlander.
Ook rekenfoutjes????

Gast
Remco Terhorst
november 4, 2018 16:39

https://www.dumpert.nl/mediabase/7555335/c3733d81/jesse_kan_ook_niet_rekenen_bij_538.html

Jesse Klaver kan ook op Radio 538 NIET rekenen.

Van der Wulp: “Ik gun iedereen 1x een hoofdrekenfout. Als er een patroon ontstaat en we denken dat er een strategie achter zit, dan laten we dat van elke politicus zien.” —> Nou, waar blijft dat artikel?

Gast
Q
november 4, 2018 14:42

Jesse Klaver is een hele griezelige slijmerige man, hij liegt over zijn achtergrond, hij is laag/onvoldoende geschoold, hij kan dus ook niet rekenen, hij rolt zijn mouwen op om ergens op te willen lijken terwijl hij daar heel ver vanaf staat, hij draagt als man/kind een eikelstjespyama en dan moet je zo een s^kkel serieus nemen?

Gast
aammehoela
november 4, 2018 12:49

Fouten kan iedereen wel eens maken. Diegenen die nieuws interessant vinden hebben dit feit inmiddels door. En rekenfouten worden gemaakt door iedereen, dus zowel links, midden of rechts. Erger is nog het feit dat men dit bewust noemt. Niet alles wordt bewust gedaan. Men kan zich beter druk maken om de situatie in Pakistan waar een vrijgesproken vrouw voor haar leven moet vrezen. De extreme islamitische partij eist dat ze opgehangen wordt. Reden, ze is christen geworden. Zelfs de D’66 eist dat ze naar Nederland komt.

Gast
Geronimo
november 4, 2018 07:43

Het gras is groen, de hond die blaft en de pers is (s)links. Ik val derhalve om van verbazing dat deze kloon van Trudeau niet aan de wolven wordt overgeleverd, maar beschermd wordt. Wat een prijs voor een warmtepomp trouwens, poh! Heb je het met grote moeite in het zweet des aanschijns bij elkaar gesprokkeld et voilà weg is het (als je dat al gelukt is). Maar ook dat verbaast me niet, want het gras is groen, de hond begint stilaan te piepen van ellende en bij Groen(s)links zijn ze een beetje wereldvreemd.

Gast
Deadly Viper
november 4, 2018 02:07

@Momo

Nou ik heb niet op een linkse partij gestemd dus plaats me niet in een hokje dat is typisch PVV gedrag.

Gast
anoniem
november 3, 2018 18:27

Hoewel ik links ben, vond ik het een grappig filmpje.. :-)

Gast
Prins
november 3, 2018 18:10

“Vast niet, door de linkse media zal deze blunder wel weer als fake news worden aangemerkt”

Deze rechtste knuppel heeft niet door dat “fake news” een strategie is die door rechtse figuren wordt gebruikt?

Gast
René
november 3, 2018 16:46

Emma wortelboer is dan wel een leuke compensatie om toch te kijken. Leuk om eindelijk eens BNN’ers te zien in dat Vara programma. Tenslotte BNNVARA nu.

Gast
123
november 3, 2018 16:02

Sowieso heeft DWDD de laatste tijd wel erg vaak de neiging om De TV Draait Door over te slaan. En áls het er is, dan is het een specifieke DTVDD, met fimpljes en grapjes van jaren geleden. Lucky TV is er ook allang niet meer elke dat, kortom: de leukste redenen om te kijken hebben ze de das omgedaan. 😞

Gast
René
november 3, 2018 15:41

Te moeilijke som, mensen hebben niet meteen door dat het fout is. Daardoor is het fragment niet grappig en dus terecht niet in de rubrieken!

Gast
Kim
november 3, 2018 15:40

Als je met zoveel arrogantie dit soort rekensommen maakt dan ben je niet alleen dom maar ook gevaarlijk.

Met een gecertificeerde VMBO’er op zo’n positie vraag je als land om brokken. Lijkt me na bijscholing overigens een uitstekende tegelzetter maar dan wel in Marokko of zo.

Tja, Klaver heeft alleen het VMBO gedaan, en dat ook nog een op een vrije school. Daar krijg je je diploma cadeau ongeacht of je er iets geleerd hebt of niet.
En dan zul je misschien wel denken “Ja maar Jesse heeft toch allemaal boeken geschreven”. Nee, dat heeft ie niet, daar is ie te dom voor. Dat heeft iemand anders voor hem gedaan.

Verder liegt Klaver zijn achtergropnd bij elkaar, het is een charlatan, niks meer niks minder.

Gast
B klein
november 3, 2018 15:18

Wanneer gaan politici nu eens echt samenwerken aan en voor nederland??? Voortdurend gedoe over randzaken. En de echte onderwerpen worden vooral stiekem geregeld. En dat is wat een mens het gevoel gaat geven niet gehoord te worden, niet serieus genomen te worden en zelfs zich verraden voelt. En het vreemde is dat het uitlachen gewoon letterlijk doorgaat. En een 1e man die niet in de gaten heeft dat het beeld van appende, stukken lezende en lachende politici steeds meer olie op het vuur is. Dus is het wachten op frau Rutte.

Gast
Sjaak
november 3, 2018 15:10

Ach DWDD alleen maar weer zeuren en leuren met zielige kindertjes van liegende ouders die hun paspoort verbranden voordat ze hier de grens over komen en vervolgens tonnen en tonnen aan euro´s opmaken van ons belastinggeld aan het zogenaamde Nederlandse rechtssysteem voor een vrblfs vergunning.
Als ik die irritante arrogante k”tkop van zo´n Tim Hofman zie is dat meteen een reden om weg te zappen.
Het is om kotsmisselijk van te worden dat linkse zooitje.
OoK zo´n ventje als Klaver weer, geen benul van 1 miljoen of 1 miljard en maar zeuren en drammen over miliejeu

Gast
B klein
november 3, 2018 15:05

Henk : maar en een rekenfoutje en een inschattingsfoutje wel.
Geen of niet voldoende rekening houden met wie dan ook is simpelweg dom. Ontkennen dat iemand er toe doet deed frau Merkel ook! En penthous. Beide kunnen nu spreken over “deed”.
Het momentum in de geschiedenis is gekeerd.
En het is maar afwachten wat er van wordt.
De grootste fout is die van de korte termijn gedachte van politici. Als ik iemand in een bepaalde hoek weet te drukken is het klaar.
Maar het omgekeerde gebeurd. Kijk naar Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland. Ook daar lukte het op korte termijn “winst” te halen. En wat gebeurd er daarna?? De geloofwaardigheid van de wijzende partijen is ernstig beschadigd. Nu probeert men soms wanhopig om met echte argumenten te komen. Helaas. Eerst bleken de beschuldigingen uiteindelijk niet meer geloofd te worden. En nu het vertrouwen beschadigd is worden ook de argumenten niet meer geloofd. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Te lang zijn mensen genegeerd. Werd het onderbuik genoemd. Hoe denigrerend kun je zijn?? En nu de onderbuik steeds meer het gelijk aan de kant lijkt te krijgen wordt er gezegd dat de onderbuik blijkbaar beter werkt als de bovenkamer van de gevestigde politiek! Alleen het woord “gevestigde” al!! Laat de pvda zien dat ook dit niet werkt. En de groep mensen die zich keihard verraden voeken groeit en groeit. En nog steeds hoor je politici het niet over de eigen bevolking hebben. Want owee dan ben je ineens zelf nazi en hitler. Dat is de uitwerking van de ongelooflijk domme aanvallen. Uiteindelijk heeft het diezelfde partijen in een onmogelijke spagaat geholpen. Want diezelfde groep die zich niet gehoord voelt wantrouwt het als deze partijen plotseling zelf gaan roepen eigen volk eerst. Frau Merkel is de eerste die met deze vergissing in haar tas gesneuveld is. En er gaan er heel veel volgen. En maar roepen hoe kan dit nu??? Door niet nadenken wat je over jezelf afroept als je niet luistert. Niet naar wat anderen nu eigenlijk precies bedoelen en niet naar je eigen volk wat die precies willen.
Vindt niet eerst plaats in de geschiedenis. Wel opmerkelijk als je bedenkt dat degene die hier het voorbeeld had kunnen geven als geschiedenis leraar in ieder geval nooit meer kan zeggen :” Ich habe es nicht gewu§t!”. Om zo weer terug te zijn bij frau Merkel. Zou de cirkel rond gaan worden……..

Gast
Hjn
november 3, 2018 14:58

14:22

Zegt ook weer genoeg over jouw intelligentie heh henk ? 😂

Baudet is 1 van de weinige die tegen de gevestigde orde ingaat

Klaver die nooit voor stemt bij moties omdat hij ze wel in maart aan gaat pakken hoor, de grootspraak van dit trieste lu lletje is zoo lachwekkend 🤣🤣🤣

Gast
Henk
november 3, 2018 14:22

Een rekenfoutje door Jesse Klaver is nog geen reden om Thierry Baudet serieus te nemen.

Gast
Gfddd
november 3, 2018 14:18

Klaver is zon eng mannetje

Baudet : we moeten stoppen met De asielzoekerstroom binnen te laten

Klaver : dus eigenlijk wat de voorzitter zegt is dat dat donkere gezin wat toevallig al hun leven hier wonen straks gewoon uit hun huis gegooid en van hun leven beroofd mogen worden omdat ze de verkeerde huidkleur hebben
Dat is dus wat de minister zegt ??

Nee jesse jij vreselijk mani pulitief lie gend bloedzui gertje
Dat is wat jij ervan maakt
Gadv erdamme dat iemand dit kereltje serieus neemt
Volgens mij zijn die kleuter zijn b allen nog niet eens ingezakt

Gast
Huiskamer
november 3, 2018 14:17

Bijna de hele kamer is doodsbang voor de opkomst van het Forum. Gewoon omdat zij keer op keer de juiste feiten benoemen. Kijk naar die Buma, die angstvallig de ondergang van de christenen probeert te redden. Of de VVD die meer bezig is met hun leugens, fraude of baantjes. Zoals die Nijpels met zijn 60 nevenfuncties en als beloning in elke talkshow de popi-jopi mag uithangen (waarbij we maar zijn “relatie” met Linda de M. snel dienen te vergeten). En Klever ? Ach. Stuur hem weer gauw terug naar zijn MBO en laat hem nog eens rekenen leren.

Gast
Gfddd
november 3, 2018 14:14

Klaver is zon eng mannetje

Baudet : we moeten stoppen met De asielzoekerstroom binnen te laten

Klaver : dus eigenlijk wat de voorzitter zegt is dat dat donkere gezin wat toevallig al hun leven hier wonen straks gewoon uit hun huis gegooid en van hun leven beroofd mogen worden omdat ze de verkeerde huidkleur hebben
Dat is dus wat de minister zegt ??

Nee jesse jij vreselijk manipulitief liegend bloedzui gertje
Dat is wat jij ervan maakt
Gadverdamme dat iemand dit kereltje serieus neemt
Volgens mij zijn die kleuter zijn b allen nog niet eens ingezakt

Dir is politiek tegenwoordig
Persoon 1 leest iets persoon 2 stelt een vraag persoon 1 geeft geen antwoord

Gast
Momo
november 3, 2018 14:02

“Ik gun iedereen 1x een hoofdrekenfout. Als er een patroon ontstaat en we denken dat er een strategie achter zit, dan laten we dat van elke politicus zien.”

Klinkt lekker objectief, maar niet heus.

Gast
Momo
november 3, 2018 14:01

@Deadly Viper

Jij kan niet lezen, maar ja, dat is typisch voor links.

Gast
Rob
november 3, 2018 13:16

Ik kijk niet naar DWDD, Pauw of andere LINKSE programma’s. Ook het NOS Journaal lust er wel van pap. Gisteravond bestond 70% van hun berichtgeving uit niet Nederlandse (lees: witte) mensen. Het is tijd voor een FOX News achtig tv station in Nederland.

Gast
Deadly Viper
november 3, 2018 13:08

Dit is gewoon non nieuws…

Maar er wordt weer een links/rechts dingetje van gemaakt.

Gast
ruben
november 3, 2018 12:55

is dwdd en pauw alleen voor bekende nederlanders/mensen.

Zijn deze heren bang voor echt nieuws…

Wat wist ik niet van jullie laatste uitzending……

foei redacties van dwdd en pauw

Gast
LLRV
november 3, 2018 12:52

Ik moet aan Pauw denken tegen Jensen

“Wat mag er niet gezegd worden?!”
“Wat, wat. Noem dan eens wat!”
“Altijd wordt er geroepen dat iets niet mag worden gezegd in (linkse) talkshows. Maar kom dan maar met eens wat!”

Nou, eh … nee ben het weer vergeten

Gast
Bart
november 3, 2018 12:47

Heb me kapot gelachen om de video! Vooral grappig omdat niemand het door heeft.

Gast
me
november 3, 2018 12:44

de arrogantie van de snotneus daar is de irritatie over

Gast
HanszWorsd
november 3, 2018 12:43

Dat krijg je met lichtgewichten. Geeft niet, kan altijd aan de slag bij de gemeente Hotseflatseveen.

Gast
Brian
november 3, 2018 12:42

@André, journalistieke objectiviteit bestaat niet. Een redactie is een groep mensen en een groep mensen brengt altijd een bepaalde cultuur voort. Historici en cultuurwetenschappers zijn allang zover dat ze dat erkennen. Die vinden dat er pas in onderling debat iets boven de tafel uit kan stijgen dat met “de waarheid” te maken heeft, maar journalisten verblijven nog steeds in de veronderstelling dat ze volkomen objectief de feiten kunnen presenteren. Dat kan misschien bij een ongeluk (2 doden en veel blikschade), maar niet bij dit soort zaken.

Gast
Jantje
november 3, 2018 12:41

Een warmtepomp is alleen zinvol in een zeer goed geïsoleerd huis (Nieuwbouw) voor bestaande huizen moet nog minimaal 50.000 worden verbouwd om te isoleren. Als dit al mogelijk is. Denk aan monumentale panden.. Dus gaat al snel naar de 500 miljard toe

Gast
Smeg ma
november 3, 2018 12:41

Zo rolt de linkse media. Korten die hap.

Gast
Brian
november 3, 2018 12:37

Gras is groen, DWDD is links, makkelijk zat, weten we allemaal.
Gewoon doorlopen mensen.

Gast
André
november 3, 2018 12:37

Waarom accepteren we nog links en rechts geluid bij de publieke omroep? Dat had toch allang in evenwicht moeten zijn? Die mediaverzuiling wordt nog eens de doodsteek voor ons land.

Gast
Curryworst
november 3, 2018 12:34
Gast
Stefan
november 3, 2018 12:34

Opvallend inderdaad. Vooral omdat hij Baudet in vier zinnen 3 keer een verwijt maakt maar zelf de rekenfout maakt. En ja, als dit Wilders was of Baudet dan weet ik ZEKER dat dit in DWDD en Pauw gekomen was. ‘Hahaha! Wat een sukkel die Wilders, hij kan niet rekenen’.

Maar nee, het is Klaver, dus dan moet een foutje kunnen. Dit is nou precies wat Jensen van de week bedoelde bij Pauw. Het kwam er allemaal niet zo lekker uit, maar dit soort dingen zorgen er dus voor dan mensen de talkshows als ‘links’ neerzetten.

Gast
Jordy
november 3, 2018 12:13

@deadly viper. Hij vergiste zich niet door miljard te verwarren met miljoen, maar hij maakte de rekenfout door 14 miljard te verwarren met 140 miljard. En dan Baudet toe te voegen dat hij moest leren rekenen en grijnslachend weer in zijn bankje te gaan zitten. Als het omgekeerd zou zijn geweest dan was het 100 procent zeker in alle praatshows zijn uitgemolken.

Gast
WolIter
november 3, 2018 12:12

Ik heb het ook niet gezien in Boulevard. Mocht niet van PeRdogan…

Gast
Robbie
november 3, 2018 12:05

Een rekenfout? Ja.. dus? Voor de rechtse grappen hebben we tegenwoordig Jensen. Niet dat ik hem van enige waarde vind. En zeker niet de juist man om rechts te vertegenwoordigen in de media. Maar de grap had wat mij betreft bij Pauw gekund of DWDD.

Gast
Renée Rijkhoek
november 3, 2018 12:00

Weer genoten van de NRC met hun geroddel over de oncoloog.

Gast
Curryworst
november 3, 2018 11:54

@Elizabeth,
Lubach zal zich wel storten op het ‘Ja dus? ‘ moment van Klaas Dijkhoff.
Klaasie is wel vaker het p1spaaltje bij Lubach.

Gast
Shaniquilia vd Put
november 3, 2018 11:53

Tja deadly viper (wat een kleuternaam), als je iemand anders verbetert en dan zelf dezelfde fout maakt, dan sta je voor gek. Zo werkt het nu eenmaal.

Gast
Elizabeth
november 3, 2018 11:48

Klaver ging mooi op zijn bek..Lubach op zondag gaat daar wel een mooi item van maken…

Gast
Deadly Viper
november 3, 2018 11:42

*vergist

Gast
Deadly Viper
november 3, 2018 11:42

Hij verschist zich door miljard te zeggen ipv miljoen… stop de persen!

Alle domme rechtse Tokkies gaan gelijk huilen over linkse media.

Begon moe te worden van die links rechts gehuil op social media.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen