De Slimste Mens al drie avonden op rij aan kop


De kijkcijfers van donderdag 27 juli 2017 (SKO)

De Slimste Mens was donderdag voor de vierde avond op rij de winnaar op prime time. Alleen de seizoensopener van maandag moest op prime time een concurrent voor laten gaan, namelijk de voetballende Oranje Leeuwinnen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De kennisquiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem wist donderdag bijna 1,4 miljoen kijkers (26 procent) te bekoren. Geen enkel andere titel kwam op prime time boven de grens van een miljoen uit.

Aansluitend noteerde het programma Hollandse Zaken een score van 440.000 kijkers (9 procent), wat een beetje in het niet valt bij de Slimste Mens-cijfers, maar prima is voor NPO 2.

De nummer twee op prime time was NPO 1. Die zender had de film The Thirteenth Tale op het menu staan en trok daarmee 823.000 kijkers (16 procent).

RTL 4 was de nummer drie op prime time: Chantal Blijft Slapen kwam uit op 632.000 kijkers (12 procent), waarna RTL Summer Night 661.000 kijkers (14 procent) wist te bekoren.

De vierde plek was voor RTL 8 met A Touch of Frost, goed voor een score van 387.000 kijkers (8 procent).

De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met NCIS New Orleans: 317.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Darts World Matchplay: 300.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Smokey and the Bandit 2: 209.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Dames 4: 152.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Meet Joe Black: 149.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva: 148.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (910.000), Zesuurjournaal (801.000), RTL Boulevard (732.000), EenVandaag (712.000), Editie NL (639.000), The Great British Bake Off (599.000) en Utopia (506.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (843.000), het late NOS Journaal (746.000), RTL Summer Night (661.000), Hart van Nederland (627.000), Shownieuws (601.000), Nieuwsuur (583.000) en de late RTL Boulevard (418.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.654.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.361.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 910.000
04. Jinek (NPO1) 843.000
05. Thirteenth Tale (NPO1) 823.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 801.000
07. Journaal laat (NPO1) 746.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 732.000
09. EenVandaag (NPO1) 712.000
10. RTL Summer Night (RTL4) 661.000


11. Editie NL (RTL4) 639.000
12. Chantal blijft slapen (RTL4) 632.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 627.000
14. Shownieuws (SBS6) 601.000
15. Great British Bake Off (NPO1) 599.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 19.9%
2. RTL4 / 15.2%
3. NPO2 / 9.7%
4. SBS6 / 8.5%
5. RTL7 / 5.6%


6. RTL8 / 4.7%
7. NET5 / 3.8%
8. Vero / 3.1%
9. NPO3 / 2.8%
10. Eurosp / 1.5%


11. RTL5 / 1.5%
12. FOXEre1 / 1.2%
13. TLC / 1.2%
14. SBS9 / 1.1%
15. Comedy / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,4%
2. RTL Nederland 27,0%
3. SBS Groep 16,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: KRO-NCRV, Stijn Ghijsen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen