NRC Handelsblad en nrc.next worden nagenoeg identiek

Middagkrant NRC Handelsblad en ochtendkrant nrc.next worden nagenoeg gelijk aan elkaar. Dat zegt hoofdredacteur Peter Vandermeersch op de website van NRC. Nrc.next ontstond in 2006 als een ‘jonger’ zusje van het Handelsblad. Het grote verschil was het tabloidformaat en de toegankelijke toon en vormgeving. Volgens NRC blijken de wensen van de lezers echter gelijk. “De next-lezer blijft op één essentieel punt afwijken van de Handelsblad-lezer: hij of zij wil de krant in de ochtend.”

Toen NRC Handelsblad in 2011 zelf ook voor tabloid koos, werden al heel wat elementen van next opgenomen in het Handelsblad. “Vorig jaar in oktober besloten we dan weer, op vraag van de next-lezer, de ochtendkrant dikker en dwingender te maken“, aldus Vandermeersch.

Sindsdien staan, op enkele uitzonderingen na, alle stukken van next in de middagkrant en alle stukken van NRC Handelsblad in de ochtendkrant. “Alleen doen we dat in de ochtend in twee katernen en in de middag in drie.”

Per 14 februari verandert dat. “Dan hebben beide kranten dezelfde logische structuur.”

Het verschil blijft dat nrc.next ’s ochtends wordt uitgebracht en NRC Handelsblad ’s middags. Uiteraard zullen actuele ontwikkelingen in de kranten worden meegenomen, aldus Vandermeersch. “Beide kranten moeten namelijk zo actueel mogelijk blijven.”

Foto: NRC

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen