KRO: ‘Omroepen raken door ons geïnspireerd’

De KRO is één van de meest succesvolle omroepen in het publieke bestel. Spoorloos en Boer zoekt vrouw zijn ware kijkcijferkanonnen en ook met programma’s als Memories, Nederland te koop en De Reünie scoort de omroep goed. De trend van feelgood-tv is enkele jaren geleden ingezet. “Toen ik iets las over Boer zoekt Vrouw in België wist ik: hier heb ik op zitten wachten“, zegt Stephan Warnik, hoofd fictie bij de KRO. Warnik ondernam net op tijd actie, want ook RTL 4 was in de race.

Warnik vertelt bij de GPD dat hij Boer zoekt vrouw graag wilde binnenhalen. “Ik belde mijn baas, de netcoördinator en een productiemaatschappij. Net op tijd, achteraf bleek dat nog geen drie uur later RTL4 bij Blue Circle (de makers, red.) aan de lijn had gehangen“, aldus Stephan Warnik. “Ik was niet verbaasd over het succes, hooguit dat we zelfs over de grens van drie miljoen kijkers gingen. Alles klopte eraan: een groep mensen uit een vergeten cultuur, waarover alleen geschreven werd als ze door het zoveelste kippen- of ander virus getroffen waren. Het zijn mensen die zichzelf blijven, die helemaal niet bezig zijn met een Bekende Nederlander te worden.

Ook het succes van Gezellig naar de Krim, waarin een groep vijftigplussers met een caravan op pad ging, verbaasde Warnik niet. “Toen Derk Bolt met dit idee mijn kantoor binnenstapte, had hij hooguit vier regels op papier. Hij had over zo’n groepsreis naar Oekraïne gehoord. Ik zag het direct voor me. Het is leuke tv voor caravanliefhebbers. Daarnaast zijn er mensen die er niet over peinzen zo’n reis te maken, maar wel gefascineerd kijken hoe zo’n microsamenleving door Europa trekt.

Stephan Warnik kijkt niet met jaloezie naar de programma’s van andere omroepen, zoals NCRV’s Hello Goodbye. “Nee. Het is een goed programma, maar wij hebben Memories en Spoorloos al. Wij zijn niet alleen van de emoties en de zakdoekjes. Er zijn steeds meer omroepen, zoals de NCRV, maar ook de EO, die door ons geïnspireerd zijn en nu ook aan de slag gaan met dit soort ‘zachte’ emotie. Dat vind ik wel een beetje jammer, want dat afsturen op de emotie is eigenlijk geweest. Terwijl wij het juist proberen te minderen, komt er steeds meer van dat op Nederland 1. Ik ga er niet over, maar wij willen het minder zoetsappig. Het mag wat rauwer.

Doordat elke omroep recht heeft op hetzelfde budget, raakt de KRO bijna het plafond, zegt Stephan Warnik. “De grote vraag is: hoe kan ik blijven vernieuwen, en tegelijkertijd de succesprogramma’s behouden. Toen ik dat probleem eerder had, hebben we Ook Dat Nog stopgezet. Daardoor konden we De Reünie en Boer Zoekt Vrouw maken. Nu is de keuze veel moeilijker.

Stoppen met een kijkcijferkanon als Spoorloos is uiteraard geen optie. “Nee. Het programma ontwikkelt zich nog altijd. Toen na de terreuraanslagen vliegen duurder en moeilijker werd, zijn we meer verhalen binnen Europa gaan zoeken. Dat leverde televisie op die spannender en prikkelender bleek. Want een Spanjaard weet wel degelijk wat het betekent voor zijn gezin als er een cameraploeg voor de deur staat. Voorlopig zoeken we de oplossing in het maken van goedkopere programma’s. Zo is Nederland Te Koop ontstaan, over de verhalen achter Marktplaats.nl en andere advertenties. We schakelen onze vaste presentatoren in, die soms een ‘restdag’ in hun schema hebben. Dat is genoeg om één item te draaien…(Foto: Roland J Reinders)

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen