Max Verstappen wint in Mexico: hoge kijkcijfers
De kijkcijfers van zondag 28 oktober 2018 (SKO)
Max Verstappen trok zondagavond veel bekijks met zijn race op de Formule 1 van Mexico. Maar liefst 1,9 miljoen mensen (25 procent) zagen hem winnen op de tv-zenders van tv-aanbieder Ziggo. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De meeste mensen – bijna 1,4 miljoen – keken via het gratis abonneekanaal Ziggo Sport, de rest – 551.000 – keek via het betaalkanaal Ziggo Sport Select. “Dit is ongelofelijk“, jubelt Verstappen. “Ik was vastbesloten hier te winnen, het team deed het geweldig.”
Alleen Boer Zoekt Vrouw met Yvon Jaspers trok op hetzelfde moment meer bekijks. Daar keken maar liefst 3,2 miljoen mensen (38 procent) naar. Aansluitend deed Lief Dagboek, het nieuwe programma van Marc-Marie Huijbregts, slechts 650.000 kijkers (9 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 3, dat in het staartje van prime time 916.000 kijkers (17 procent) scoorde met Zondag Met Lubach. Daaraan voorafgaand trok de dramaserie Ik Weet Wie Je Bent 553.000 kijkers (8 procent).
Verder keken de meeste mensen naar Oplichters op het Internet, de Kees van der Spek-show die 715.000 kijkers (11 procent) scoorde. Ervoor trok Handhavers 376.000 kijkers (5 procent).
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Ganges met Sue Perkins: 374.000 kijkers,
- RTL 4 scoorde met Screentest: 289.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS: 253.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI: 202.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Fast Five: 174.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts European Championship: 127.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 108.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Studio Sport Eredivisie (2,5 miljoen), Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (707.000), vtwonen (585.000) en RTL Boulevard (493.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (907.000), Studio Voetbal (678.000), Shownieuws (615.000), Formule 1 nabeschouwing (530.000) en Nieuwsuur (378.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, Ziggo Sport pakte zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Top 15 01. Boer Zoekt Vrouw (NPO1) 3.198.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.531.000 03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.269.000 04. Autosport F1 GP Mex (Ziggo) 1.378.000 05. Studio Sport (NPO1) 1.086.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.0% 2. Ziggo / 12.0% 3. SBS6 / 8.7% 4. RTL4 / 7.2% 5. NPO3 / 4.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,5% 2. Talpa TV 15,8% 3. RTL Nederland 12,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Ziggo Sport