Colombia – Engeland meest bekeken WK-duel tot nu toe


De kijkcijfers van dinsdag 3 juli 2018 (SKO)

De achtste finale tussen Colombia en Engeland op het WK Voetbal trok dinsdagavond een recordaantal kijkers naar NPO 1. Er keken van 19.50 tot 23.05 uur ruim 2,8 miljoen mensen (52 procent) naar de wedstrijd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Colombia maakte de stand in de blessuretijd gelijk op 1-1, waarna er verlenging en strafschoppen volgden. Uiteindelijk bleek Engeland de sterkste. De spanning zorgde voor de meest bekeken wedstrijd op dit WK tot nu toe.

Tot nu toe wisten slechts drie wedstrijden meer dan tweeënhalf miljoen kijkers te bekoren, namelijk Brazilië – Zwitserland met 2,592 miljoen kijkers op 17 juni, Kroatië – Denemarken met 2,551 miljoen kijkers op 1 juli en België – Japan met 2,569 miljoen kijkers op 2 juli (eergisteren).

’s Middags was er ook een wedstrijd: de achtste finale tussen Zweden en Zwitserland, gewonnen door Zweden, trok vanaf vier uur 1,2 miljoen kijkers (58 procent).

Het meest bekeken alternatief voor het voetbal op prime time was Opsporing Verzocht met 541.000 kijkers (11 procent) op NPO 2. Aansluitend trok Born to Kill 236.000 kijkers (4 procent).

Het brons op prime time was voor SBS 6. Die zender trok met Steenrijk Straatarm 278.000 kijkers (5 procent) en met De Lijf Show 275.000 kijkers (5 procent).

RTL 4 bleef wat achter op prime time omdat VI Oranje Blijft Thuis door de verlenging en strafschoppen veel later begon dan gewoonlijk. Op prime time trok Help Mijn Man Is Klusser 273.000 kijkers (5 procent). Uiteindelijk keken er op de late avond 453.000 mensen (14 procent) naar VI.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 250.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Op de vlucht: 183.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Deep Rising: 172.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met My Best Friends Wedding: 149.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Percy Jackson Lightning Thief: 123.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Downtown Dinner: 87.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Zesuurjournaal (1,5 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Sportjournaal (882.000), Half Acht Nieuws (839.000), GTST (698.000), Achtuurjournaal (694.000), RTL Boulevard (559.000) en Editie NL (505.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Rusland (1,5 miljoen), Jinek (810.000), Hart van Nederland (498.000), VI Oranje Blijft Thuis (453.000) en Shownieuws (443.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 45 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 9 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Colombia – Engeland (NPO1) 2.826.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 1.513.000
03. Studio Rusland (NPO1) 1.500.000
04. Zweden – Zwitserland (NPO1) 1.215.000
05. EenVandaag (NPO1) 1.214.000


06. Sportjournaal (NPO1) 882.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 839.000
08. Jinek (NPO1) 810.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 698.000
10. Journaal 20:00 (NPO2) 694.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 559.000
12. Opsporing Verzocht (NPO2) 541.000
13. Editie NL (RTL4) 505.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 498.000
15. Journaal laat (NPO1) 487.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 45.1%
2. RTL4 / 9.2%
3. SBS6 / 6.0%
4. NPO2 / 5.4%
5. NET5 / 3.0%


6. VERO / 2.9%
7. RTL8 / 2.5%
8. RTL7 / 2.3%
9. RTL5 / 2.2%
10. NPO3 / 1.8%


11. TLC / 1.0%
12. BBCFirst/ 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. Eurosp / 0.7%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 52,3%
2. RTL Nederland 16,2%
3. SBS Groep 12,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen