Chantal scoort niet met knutselshow op RTL 4


De kijkcijfers van woensdag 28 februari 2018 (SKO)

De nieuwe knutselshow Doe Het Lekker Zelf! van televisiester Chantal Janzen is woensdagavond zonder succes van start gegaan op RTL 4. Er keken om half negen slechts 701.000 mensen naar de eerste aflevering. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Van iedereen die om half negen het scherm aan had staan, keek slechts 11 procent naar Janzen. Daarmee scoorde ze ver onder het zendergemiddelde van RTL 4. Dat gemiddelde lag vorige week nog op ruim 15 procent.

Chantal Janzen wist niet op te boksen tegen Frits Sissing op NPO 1 en voetbal op Veronica. Tussen Kunst & Kitsch noteerde 1,5 miljoen kijkers (24 procent), terwijl Feyenoord – Willem II er 878.000 kijkers (15 procent) had.

De winnaars om half tien waren de herhaling van de Mies Bouwman-show Een van de Acht met 1,2 miljoen kijkers (21 procent) op NPO 1, het voetbal op Veronica en de goede-doelenspecial Van der Vorst zoekt spullen met 626.000 kijkers (11 procent) op RTL 4.

SBS 6 was de nummer vier op prime time. Het nieuwe programma De Wereld Volgens 80-Jarigen kwam uit op 565.000 kijkers (9 procent). Aansluitend deed Je Eigen Droomhuis 400.000 kijkers (7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS: 367.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Skyfall: 347.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met The Blacklist: 250.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Stand van Nederland: 224.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Gelukzoekers: 160.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met 50 First Dates: 77.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (874.000), Editie NL (775.000), Binnenstebuiten (549.000) en Utopia (495.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (947.000), Hart van Nederland (660.000), Shownieuws (556.000), Nieuwsuur (422.000) en RTL Late Night (421.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Veronica brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.990.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.519.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.300.000
04. EenVandaag (NPO1) 1.203.000
05. Een van de Acht (NPO1) 1.165.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.149.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.082.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 1.042.000
09. Jinek (NPO1) 947.000
10. Feyenoord – Willem II (Vero) 878.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 874.000
12. Editie NL (RTL4) 775.000
13. Doe het lekker zelf (RTL4) 701.000
14. Journaal laat (NPO1) 690.000
15. Hart van Nederland (SBS6) 660.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 25.2%
2. RTL4 / 13.9%
3. Vero / 9.7%
4. SBS6 / 7.7%
5. NPO2 / 5.3%


6. NET5 / 4.3%
7. RTL7 / 4.2%
8. FS1E / 3.8%
9. NPO3 / 2.4%
10. RTL5 / 1.7%


11. RTL8 / 1.5%
12. Comedy / 1.0%
13. Discov / 1.0%
14. SBS9 / 0.8%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,9%
2. SBS Groep 22,5%
3. RTL Nederland 21,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen