NPO 1 in 2017 maar liefst 51 procent groter dan RTL 4

NPO 1 was in 2017 opnieuw de grootste televisiezender van Nederland. Met een gemiddeld avondmarktaandeel van 24 procent bleef de marktleider ver voor op de concurrentie. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vlaggenschip van de NPO, dat in het afgelopen jaar vooral veel kijkers scoorde met damesvoetbal, liet nummer twee RTL 4 ver achter zich. De grootste commerciële zender van ons land moest genoegen nemen met een avondaandeel van 16 procent.

NPO 1 blijft daarmee oppermachtig in het Nederlandse tv-landschap. Het station was vorig jaar in marktaandeel (in de algemene doelgroep) maar liefst 51 procent groter dan runner-up RTL 4.

Het brons was voor het vlaggenschip van de Talpa TV-groep: SBS 6. Dat station kwam uit op een gemiddeld avondaandeel van ruim 9 procent.

Alle drie de vlaggenschepen hebben marktaandeel verloren ten opzichte van 2016. Bij NPO 1 gaat het om een daling van 0,2 procentpunt (-0,8 procent), bij RTL 4 om een daling van 0,9 procentpunt (-5,2 procent) en bij SBS 6 om een daling van 0,6 procentpunt (-6,1 procent).

Bij de 25 meest bekeken programma’s in 2017 zaten 18 programma’s van NPO 1, 3 programma’s van NPO 3, 2 programma’s van RTL 7 en 2 programma’s van RTL 4.

NPO 1 scoorde vooral met de huldiging van de Oranje-vrouwen (5,4 miljoen kijkers), RTL 7 met de Europa League-finale Ajax – Manchester United (3,6 miljoen kijkers), NPO 3 met de WK-kwalificatiewedstrijd Frankrijk – Nederland (2,8 miljoen) en RTL 4 met de finale van The Voice of Holland (2,7 miljoen).

Gemiddeld keek men in 2017 maar liefst 178 minuten televisie per dag. Dat is 3,0 procent minder dan in 2016.

Onderstaand een top-15-overzicht van de toppers van 2017. Op de website van Stichting KijkOnderzoek vindt u het volledige jaaroverzicht.

Top 15
01. EK V.voetbal Oranje Huldiging (NPO1) 5.373.000
02. EK V.voetbal Nabeschouwing (NPO1) 4.511.000
03. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 4.489.000
04. EK V.voetbal Nederland – Denemarken (NPO1) 4.116.000
05. Eurovisie Songfestival Finale (NPO1) 4.081.000


06. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.719.000
07. Ajax – Manchester United finale (RTL7) 3.598.000
08. Wie is de Mol (NPO1) 3.589.000
09. Journaal 20:00 (NPO1) 3.576.000
10. Willem-Alexander 50 (NPO1) 3.508.000


11. EK V.voetbal Nederland – Engeland (NPO1) 3.324.000
12. The Passion (NPO1) 3.312.000
13. Nederland Kiest: Het Debat (NPO1) 3.285.000
14. Floortje naar het einde van de wereld (NPO1) 3.270.000
15. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 3.176.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.9%
2. RTL4 / 16.3%
3. SBS6 / 9.2%
4. NPO2 / 6.5%
5. RTL7 / 4.7%


6. NPO3 / 4.5%
7. Vero / 4.0%
8. NET5 / 3.9%
9. RTL5 / 2.9%
10. RTL8 / 2.8%


11. SBS9 / 1.0%
12. Comedy / 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. TLC / 0.8%
15. FS1E / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,9%
2. RTL Nederland 27,5%
3. SBS Groep 18,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: NOS

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen