NPO 1 in 2017 maar liefst 51 procent groter dan RTL 4

Geplaatst op Tue 09 Jan 2018 om 9:45

NPO 1 was in 2017 opnieuw de grootste televisiezender van Nederland. Met een gemiddeld avondmarktaandeel van 24 procent bleef de marktleider ver voor op de concurrentie. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het vlaggenschip van de NPO, dat in het afgelopen jaar vooral veel kijkers scoorde met damesvoetbal, liet nummer twee RTL 4 ver achter zich. De grootste commerciële zender van ons land moest genoegen nemen met een avondaandeel van 16 procent.

NPO 1 blijft daarmee oppermachtig in het Nederlandse tv-landschap. Het station was vorig jaar in marktaandeel (in de algemene doelgroep) maar liefst 51 procent groter dan runner-up RTL 4.

Het brons was voor het vlaggenschip van de Talpa TV-groep: SBS 6. Dat station kwam uit op een gemiddeld avondaandeel van ruim 9 procent.

Alle drie de vlaggenschepen hebben marktaandeel verloren ten opzichte van 2016. Bij NPO 1 gaat het om een daling van 0,2 procentpunt (-0,8 procent), bij RTL 4 om een daling van 0,9 procentpunt (-5,2 procent) en bij SBS 6 om een daling van 0,6 procentpunt (-6,1 procent).

Bij de 25 meest bekeken programma’s in 2017 zaten 18 programma’s van NPO 1, 3 programma’s van NPO 3, 2 programma’s van RTL 7 en 2 programma’s van RTL 4.

NPO 1 scoorde vooral met de huldiging van de Oranje-vrouwen (5,4 miljoen kijkers), RTL 7 met de Europa League-finale Ajax – Manchester United (3,6 miljoen kijkers), NPO 3 met de WK-kwalificatiewedstrijd Frankrijk – Nederland (2,8 miljoen) en RTL 4 met de finale van The Voice of Holland (2,7 miljoen).

Gemiddeld keek men in 2017 maar liefst 178 minuten televisie per dag. Dat is 3,0 procent minder dan in 2016.

Onderstaand een top-15-overzicht van de toppers van 2017. Op de website van Stichting KijkOnderzoek vindt u het volledige jaaroverzicht.

Top 15
01. EK V.voetbal Oranje Huldiging (NPO1) 5.373.000
02. EK V.voetbal Nabeschouwing (NPO1) 4.511.000
03. Boer Zoekt Vrouw Internationaal (NPO1) 4.489.000
04. EK V.voetbal Nederland – Denemarken (NPO1) 4.116.000
05. Eurovisie Songfestival Finale (NPO1) 4.081.000


06. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.719.000
07. Ajax – Manchester United finale (RTL7) 3.598.000
08. Wie is de Mol (NPO1) 3.589.000
09. Journaal 20:00 (NPO1) 3.576.000
10. Willem-Alexander 50 (NPO1) 3.508.000


11. EK V.voetbal Nederland – Engeland (NPO1) 3.324.000
12. The Passion (NPO1) 3.312.000
13. Nederland Kiest: Het Debat (NPO1) 3.285.000
14. Floortje naar het einde van de wereld (NPO1) 3.270.000
15. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 3.176.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.9%
2. RTL4 / 16.3%
3. SBS6 / 9.2%
4. NPO2 / 6.5%
5. RTL7 / 4.7%


6. NPO3 / 4.5%
7. Vero / 4.0%
8. NET5 / 3.9%
9. RTL5 / 2.9%
10. RTL8 / 2.8%


11. SBS9 / 1.0%
12. Comedy / 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. TLC / 0.8%
15. FS1E / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,9%
2. RTL Nederland 27,5%
3. SBS Groep 18,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Foto: NOS








16 Reacties op “NPO 1 in 2017 maar liefst 51 procent groter dan RTL 4”


  1. Endanditnog

    RTL is een incestueus zinkend schip…😁

  2. PremH

    Bij deze dus de cijfers. Sbs blijft dus NIET stabiel maar daalt 6%.

  3. jaja

    Zoveel mensen keken er helemaal niet naar het pottenvoetbal, maar aangezien alle wedstrijden expres op Nederland 1 werden uitgezonden, leek het net alsof er heel veel mensen keken.

  4. STAN

    @premH: je bedoelt 0,6 procentpunt, van 9,8% marktaandeel in 2016 naar 9,2% in 2017

  5. PremH

    @Stan, nee dat bedoel ik niet. In het artikel staat zelf een daling van 0,6 procentpunt wat 6,1% daling betekent.

  6. Benny K

    @Prem H, maar dat kan je zo helemaal niet zeggen, klopt wiskundig niks van. Daar kunnen ze op deze site ook wat van, dat volkomen onjuiste gegoochel met procenten.

  7. Ikke

    RTL5 – 2.9%
    RTL8 – 2.8%

    Zonder Expeditie Robinson zou er dus eigenlijk helemaal niks overblijven van RTL5.
    Kunnen ze dan niet beter wat ze op RTL8 op 5 uitzenden en van RTL5 naar 8 aangezien RTL8 vaak op een plaats op de afstandbediening zit waar de helft van Nederland nooit komt.

  8. Emile Edwards

    Allemaal cijfertjes in 6+. Zet het nou ook even in BDS20-54.

  9. mediacourant

    SBS6 is echt z’n laatste adem aan t uitblazen volgens mij.En het zal met al die formats van John er ook niet beter op worden. Nieuwe programma’s proberen op een en dezelfde zender is gewoon gedoemd te mislukken. Hij heeft SBS gewoon als proeftuin gekocht. Gaat gewoon de doodsteek worden voor SBS.

  10. Clio

    NPO in doelgroep 80+ natuurlijk heer en meester.

    Ach ja met al dat belastinggeld zoveel sportevenementen opkopen is niet raar dat je dan het meest bekeken wordt. Traditioneel TV kijken is op z’n retour. Alleen oude mensen die met pensioen zijn kijken nog massaal linear TV.

  11. Ano Nymous

    Goede besteding van het belastinggeld dus.
    Alleen The Voice telt nog een beetje mee in het jaaroverzicht, de rest van de RTL pulp is dus bijna opvulling.
    Maar naar amateurzangertjes kijken die toch niet zullen doorbreken is uiteindelijk ook achterhaald…

  12. Uitvaartverzekering

    Vergeet niet dat er steeds minder mensen naar de TV kijken, volgens het artikel 6% minder. Al zullen dit vrij rooskleurige cijfers zijn gezien de bron. Internet zal de toekomst hebben.

  13. PremH

    @Benny K, hoe dan ook herhaal ik alleen wat er in het artikel staat. Het gaat slecht met sbs.

  14. NPO is kwaiteit redement belastinggeld is gewoon meer dan goed

    Geweldige cijfers voor de NPO. Wederom de RTL/SBS rommel keihard van tafel geveegd.

    De Nederlandse kijker die kwaliteit wil en wars is van bagger en reclame troep is de duidelijk in haar oordeel. De NPO trekt steeds meer kwaliteitskijkers en de commerciëlen zijn op sterven na dood.

    Talpa, Bertelsmann zullen binnenkort de stekker uit de zenders kunnen trekken. De eigen inteelt geleid door de familie Erland heeft zich de afgelopen jaren ernstig kunnen verrijken met onvolwassen goedkope rommel maar langzaam maar zeker is het voor de nadenkende kijker wel duidelijk, op de RTL/SBS zenders heb je niets te zoeken.

  15. Belasting geld goede investering in TV land

    Geweldige cijfers voor de NPO. Van de 15 best bekeken programma’s 14 van de NPO>

    RTL/SBS einde van een tijdperk. Kijker heeft zijn keuze gemaakt.

  16. Ano Nymous

    Inderdaad 17.29

    In 2018 zal er echter niet veel veranderen.
    Het simpele volk kijkt naar RTL en SBS… de kijkers met meer niveau en intelligentie zullen inschakelen op NPO…

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.