RTL zet directeur op digitale platforms als RTL XL

RTL Nederland breidt zijn directie uit met een directeur die zich volledig gaat bezighouden met digitale mediaplatforms zoals RTL XL, Videoland en NLziet. De functie heet Chief Consumer Officer en wordt ingevuld oor Lucien Brouwer (46). Dat heeft het mediabedrijf laten weten. In deze digitale wereld realiseert RTL zich maar al te goed dat er een digitale omslag aan zit te komen. Brouwer moet zorgen voor de doorontwikkeling van RTL’s positie op de Nederlandse video-on-demand-markt.

Brouwer heeft sinds 1999 op topniveau gewerkt bij verschillende toonaangevende bedrijven, waaronder KPN, UPC Nederland/Ziggo en Liberty Global. Hij heeft zich in zijn carrière gericht op digitale productinnovatie, het bouwen van sterke merken en het verhogen van klanttevredenheid in het digitale domein, weet RTL.

Hij gaf leiding aan Ziggo’s product-entertainment-team, dat verantwoordelijk is voor de klanttevredenheid en de implementatie van nieuwe tv- en videodiensten. Onder zijn hoede wist Ziggo het aantal actieve gebruikers van de Ziggo GO-app te verdubbelen. Brouwer ziet de transformatie en rebranding van Horizon Go naar Ziggo GO als een van zijn meest leerzame en succesvolle mijlpalen.

Sven Sauvé, de algemeen directeur van RTL Nederland, zegt: “Het is RTL’s ambitie om zijn video on demand diensten in de Nederlandse markt snel en groots uit te bouwen en daarmee de lokale nummer 1 VOD aanbieder te blijven. Lucien heeft ervaring met het snel bouwen van consumentgerichte merken in een digitale omgeving. Dat hebben we op het hoogste niveau binnen RTL hard nodig om onze ambitieuze doelen te realiseren.”

Bovendien is hij naast bruggenbouwer ook iemand die teams in deze nieuwe klantgerichte wereld optimaal kan samenstellen en kan laten uitblinken. Zijn enthousiasme voor de entertainment en tv-wereld maakt het plaatje compleet.

Zelf heeft Lucien Brouwer ook veel zin in deze uitdaging: “Ik kom oorspronkelijk uit de telecomindustrie en met mijn overstap naar UPC Nederland/Ziggo ontdekte ik hoeveel energie ik krijg van het werken in entertainment. Dat is ook precies de reden dat ik bij RTL mijn carrière wil voortzetten.”

RTL heeft als oer-Nederlandse speler een sterke verbinding met de samenleving en de beste lokale merken. Dat is een uitstekende uitgangspositie voor het transformeren van een mediapartij die de massa bedient naar een mediabedrijf dat een 1-op-1 relatie met de consument aangaat. Mijn expertise en energie in dienst stellen van die transformatie vind ik een ongelooflijk mooie opdracht.

Onder leiding van CEO Sven Sauvé neemt Brouwer als Chief Consumer Officer plaats in de directie van RTL Nederland naast Chief Financial Officer Vivienne de Leeuw, Chief Technical Officer Giovanni Piccirilli, Chief Content Officer Matthias Scholten en Chief Commercial Officer Ton Rozestraten. Hiermee is de directie van RTL Nederland compleet.

Brouwer gaat op 8 januari 2018 aan de slag voor RTL.

Recentelijk maakte ook concurrent John de Mol van Talpa Network (waar SBS onder valt) bekend zwaar in te zetten op het digitale domein.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen