RTL 4 kwakkelt: ‘Als Linda miljoen al niet meer haalt…’

Geplaatst op Sat 09 Sep 2017 om 10:04

Jarenlang veranderde alles wat RTL 4 aanraakte in goud, maar het lijkt er al een tijdje op dat de zender zijn magic touch aan het verliezen is. Vandaag zal de RTL-top met weinig plezier het AD openslaan, want daarin wordt het RTL-probleem keihard aan de kaak gesteld. ‘De eerste slag is voor SBS’, kopt de krant groot. “Een herstel van RTL blijft uit en daar lijkt concurrent SBS van te profiteren. De eerste resultaten van het nieuwe tv-seizoen laten het begin van een kentering zien“, luidt het.

Het was een pittige week voor RTL 4: geen énkel programma kwam op prime time boven de miljoengrens uit. SBS 6 lukte dat op maandag wél en ook op woensdag was de zender op prime time groter dan zijn grote concurrent. Toen verloor dé blikvanger van RTL 4’s nieuwe programmering, Linda de Mols The Story of My Life, van een realityserie op SBS 6.

Ruud de Langen van mediabureau Mindshare, dat reclamezendtijd inkoopt bij tv-zender, maakt zich zorgen over RTL. “Het is in het nieuwe seizoen nog een beetje de kat uit de boom kijken, maar RTL heeft het zwaar. Als Linda de Mol al niet meer boven het miljoen scoort, is dat een teken aan de wand. En SBS profiteert daarvan.

Er is volgens De Langen sprake van mismanagement. RTL 5-kanon Expeditie Robinson tegenover Geer & Goor zetten, is volgens hem tv-suïcide. “Waarom RTL dat op dezelfde avond tegenover Geer en Goor zet, begrijp ik echt niet.

Ook hij ziet dat SBS langzaam naar RTL toekruipt. “Het gaat al een tijdje langzaam minder met RTL. Het is lastig een oorzaak te noemen, maar lang onoverwinnelijk blijven kan je in slaap sussen.”

Pas sinds dit tv-seizoen is SBS volledig in handen van John de Mol en daarom denkt De Langen dat we het echte werk nog gaan zien bij SBS. “We gaan halverwege 2018 zien dat De Mol de vrije hand heeft om in SBS te investeren.”

Tv-expert Bert van der Veer denkt dat RTL zijn programmering wat minder depressief moet maken. Even ongenuanceerd, maar bij RTL tref ik met Vermoord in het Buitenland en Spreekrecht meer ellende aan.

Het AD-artikel De eerste slag is voor SBS kunt u lezen via Blendle.

Foto: RTL








55 Reacties op “RTL 4 kwakkelt: ‘Als Linda miljoen al niet meer haalt…’”


  1. Corrector

    Het ligt minder aan de presentator, het programma en zender dan iedereen denkt.
    Het ligt aan het medium. Men kijkt gewoonweg in heel rap tempo wel naar alternatieven als Netflix en minder naar lineaire tv.

  2. boris

    Onzin. NPO scoort als een dolle.

  3. Tim20 MJ

    @ Corrector

    Waar baseer je dat op? Netflix groeit, maar láng niet zo hard als dat geschetst wordt. Zolang Netflix een beperkt aanbod buiten de VS blijft leveren en ook niet investeert in Nederlandse dramaproducties, zal het de komende jaren nooit echt een grote speler worden.

  4. Kees

    Het is één kliek bij RTL.Erland heeft z’n vriendjes er zit geen verfrissing meer in. Daardoor is de gunfactor ook weg,ik ben al die pulp helemaal zat met al die zelfde koppen. Bah.

  5. lvs2015

    Men is RTL moe met hun ‘tokkie’ uitzendingen waar alles gescript en nep is,hoeveel mooie mensen of “Anna Nooshin’ bimbo’s er tegenover stelt (dat alleen al moet een teken aan de wand zijn om vloggers[-youtubers-zelfbenoemde socialmediainfluencers] in je programma op te nemen alleen maar omdat ze veel volgers hebben en ze daardoor mogelijk meer kijkers krijgen. NOT! Als RTL nou begint al die Grachtengordel BN’er’s eruit te gooien, programma’s eens met eerlijkheid en betrouwbaarheid te vullen,dan kan het nog wat worden.

  6. west

    @ CORRECTOR Niet waar, de online kijkers aantallen zijn juist weer gedaald ook bij RTL
    De hype is alweer voorbij las daar een stukje over op een mediasite met bijhorende grafieken
    SBS blijft stabiel als het om online kijken gaat !

  7. Pepe

    @Tim20 maar dat aanbod van Netflix is met een Premium VPN zo op te lossen kijk ook bijna geen lineaire tv meer wat er uitgezonden word neem ik op en ik internet en dat voor een 40+er kan je nagaan

  8. H.

    Ik denk dat het te maken heeft met de bn’ers. In elk rtl programma zit zowat een bekende Nederlander. Ik denk dat mensen ze moe zijn, daarom scoren programma’s bij de npo denk ik.

  9. PA-V-H

    Men is uitgekeken op al die botox gezichten met nepglimlachen.

  10. Corrector

    @Tim20
    Kijk naar de totalen van de kijk top20.
    Die nemen als geheel hard af. Kijk naar de groei van Netflix abonnementen. Spreek eens met mensen om je heen. Hoeveel mensen kijken Netflix, Videoland, Uitzending Gemist en de commerciële varianten.
    Lees de nieuwsberichten, kijk naar strategische besluiten van de omroepen (zelfs NPO) dat ze strategisch voorsorteren en meer geld pompen in online/nonlineair. Dat zou niemand doen als daar niet de groei zit.
    En binnen commerciele omroepen zien ze reclame budgetten heel, heel hard teruglopen. Omdat er meer nonlineair wordt geadverteerd en omdat er minder lineair wordt gekeken.

  11. Dave

    NPO scoort nog omdat de grootste doelgroep 60+ is, die minder Netflixen e.d.

    RTL heeft het zwaar, maar heel TV-land heeft het zwaar. Als je zag dat GTST van de week met 1,1 miljoen kijkers op plek 2 stond in de Dag Top 15, dan zegt dat meer over het geheel dan alleen over RTL, al vallen bij RTL de hardste klappen.

  12. Corrector

    En dat het aanbod niet Nederlands genoeg is… als zonder NL contrnt de concurrentie al zo voelbaar is, dan moeten omroepen (PO en CO) de dag vrezen waarop NL content ook beschikbaar komt

  13. Mark2

    Allemaal de schuld van Videoland (as if!)

  14. Mark2

    Als alles komt doorbeet feit dat men minder lineair kijkt dan zou sbs daar net zo veel hinder van ondervinden.. dat is niet het geval. Er moet dus echt bij rtl iets aan de hand zijn!

  15. Panda

    Ik word vaak een beetje naar van de comments hier. Maar er zit in sommige comments veel waarheid. Rtl roert idd teveel in dezelfde vijver. Altijd maar dezelfde koppen in blvd en LN. Opgelegd vanuit de top. Totale zelfbevlekking om de eigen stal en programma’s te promoten. Overal vriendjes van Erland. En ook: onechte, overgeproduceerde reality en slechte programmering. Kroongetuige na DDD op de late avond? Zonde, want bovengemiddeld goed. Geer en Goor tegenover Robinson idd zelfmoord.

  16. Jeroen

    Als ik een programma kijk dan is het meestal wel een rtl programma, maar ik kijk dat wanneer ik dat wil. Lineaire kijk ik nooit meer. Het is alleen Netflix, videoland en uitzending gemist. Denk dat heel veel mensen dat doen behalve echt de oudjes. Die kijken ook nog eens veel naar NPO 1.

  17. Wolter

    Het begin van het einde van RTL. En tegelijkertijd het begin van de overwinning van Veronica. Keihard de lekkerste!

  18. Bas

    Eens met kritiek op de donderdag van RTL! Robinsin kan makkelijk naar 4 en neem afscheid van RTL Lounge, Crime en RTL 8. Dat mag SBS dan van mij wel doen van SBS9.

    Verrassend goed scoorde Ilse’s veranda. Leuk was escape room; kijkcijfers vielen wel tegen. Flops: Sophie hotel, Boswachter gezocht en spreekrecht

  19. B

    Het is niet voor niets dat Videoland niet bekend maakt hoeveel kijkers en abonnees ze hebben…. dat zijn er namelijk niet zoveel.

  20. ano@niem.nl

    De meest gehoorde kritiek op RTL4 in mijn omgeving:
    – Steeds dezelfde gezichten: Humerto, Linda, Wendy en Chantal en die kwallebal van een Robert ten Brink.
    – De linkse politieke kleur die men heeft aangenomen sinds de zwarte pieten discussie (maar ook bij andere discussies over vluchtelingen, zie GTST) jaagt mensen weg. Nederland herkent zich niet in de mening van RTL en loop hier hard voor weg.
    – Programma’s zijn niet vernieuwend, veel van het zelf als The Voice, HGT, Dance Dance Dance etc etc en allemaal talentenjachten waar we de laatste 15 jaar al mee dood zijn gegooid. Men wil dit niet meer
    – Drama’s en goede series op de verkeerde dagen programmeren
    – Alle spelprogramma’s zijn met (steeds dezelfde) bekende Nederlanders ipv onbekende Nederlanders. Men is het kliekje Gordon, Gerard, Jandino, en alle GTST-sterretjes wel zat.

  21. A.Zijn

    Wat een onzin dat Geer & Goor en Expeditie Robinson niet op 1 avond kunnen. Jaren groot succes geweest en daarmee is het totale zenderaandeel op die avond een uitschieter! Er zijn tijden geweest dat geer & Goor boven de 1,5 miljoen zaten en Expeditie Robinson de 1,2 miljoen aantikte. Ik denk eerder dat er een groot probleem zit in de kijkcijfermetingen. Kan nooit dat er opeens zoveel kijkers weglopen terwijl de concurrenten ook niet ver boven de miljoen uitschieten. Als de RTL kijkers (waar ook de kastjes staan) nu op een andere devices kijken kloppen die metingen van geen kant meer. Laten we de programmering beoordelen op kwaliteit en dan ligt het verhaal toch iets anders. Ik zeg een groot onderzoek om de tv industrie te redden!

  22. Peter

    Voordeel Erland gaat er zo dit jaar uit want kan me niet voorstellen dat ze in Luxemburg dit zo laten doorgaan. Beetje dom ook rtl is actief in meerdere landen dan hebben ze toch wel wat knowhow in huis…. Overigens npo1 is ook sterk, voordeel mogen best wat commerciële programma’s maken en uitzenden. Mogen dat wel gaan beperken. Op 1 hebben ze geen reclame tussendoor. Rtl moet minder programma’s met zgn bekende Nederlanders maken. Verder bij rtl geen campagne dat ‘t seizoen al gestart is en rtl boulevard in het weekend op zich ok iets Live maar denk niet dat ‘t gaat werken. Of rtl wacht eerst sbs af kijken wat die doen maar goed in slaap vallen doet ieder bedrijf maar wordt tijd voor actie.

  23. Henny Huisman

    Tv is niet meer oprecht, je ziet aan de presentatoren dat ze het met frisse tegenzin doen.

  24. Tim20 MJ

    @ Corrector

    “Spreek eens met mensen om je heen. Hoeveel mensen kijken Netflix, Videoland, Uitzending Gemist en de commerciële varianten.
    Lees de nieuwsberichten, kijk naar strategische besluiten van de omroepen (zelfs NPO) dat ze strategisch voorsorteren en meer geld pompen in online/nonlineair. Dat zou niemand doen als daar niet de groei zit.”

    1) ‘Mensen om je heen spreken’ is geen graadmeter, ik kijk liever naar de cijfers.
    2) ‘Lees de nieuwsberichten’ is geen graadmeter, ik kijk liever naar de cijfers.

    Over die strategische besluiten: tuurlijk, lineair kijken neemt af. Ik weet van intern uit ook dat zelfs grote productie-huizen al zinspelen op samenwerkingen met grote on-demand spelers (en nee, niet Videoland, daar kijkt écht bijna niemand naar). Tv-bedrijven investeren niet in non-lineair omdat ze denken dat lineair uitsterft, maar omdat lineair en non-lineair in convergentie het beste fungeren. De tegenstelling ‘lineair’ en ‘non-lineair’ is geen kwestie van of/of maar van en/en.

  25. west

    `@ A.zijn SKO is toch wel betrouwbaar hoor! en de SKO werkt met meerdere onderzoek buro`s , het geeft een globale indruk van wat er gekeken wordt in Nederland , en een afwijking marge zal er altijd insluipen , maar de gegevens zijn wel voor 95% juist

  26. west

    @ TIM 20 MJ dan heeft u de cijfers niet gezien over het laatste halfjaar
    ONLINE kjijken is juist gedaald!!!!!
    de grafiek geeft een neerwaardse spiraal aan !

  27. Tim20 MJ

    Welke grafiek?

  28. A.Zijn

    @west Dat ligt er aan wat ze dan precies meten. Laat ze daar eens een toelichting op geven.

  29. Willy de Poeha

    Het zijn al jaren van die simpele doorsnee programma’s waarin van die omhooggevallen b-sterren vooral zichzelf in de schijnwerpers zetten. En die onderwerpen zoals mijn vrouw jouw vrouw, rondkomen in de Schilderwijk, Alles mag op vrijdag enz. Ze zitten daar gewoon voor zichzelf een beetje interessant te doen. Ik kijk dus nooit meer naar RTL, soms nog naar GTST maar zit ook al de klad in. Liever Jinek, Fox tv en het Journaal. Succes daar bij RTL!

  30. sjors

    wie kijkt er nog tv,??
    dat word steeds minder,
    jongeren kijken nauwlijks tv,
    en de ”nieuwe jongeren” kijken schotel,
    want….ooohhhh BLOOT
    dus de spoeling word steeds dunner,
    en wil je kwaliteits tv ….dan moet je toch de buurzenders hebben,
    ARD ,BRT, BBC

  31. robb

    Netflix word zwaar overschat als je het net krijgt is er veel te zien ik heb het al een aantal jaren en kan niet veel meer vinden wat ik mooi vind ,het duurt ook veel te lang voordat de nieuwe seizoenen er op staan,de nieuwe media snoept kijkers weg bij RTL maar dat gaat niet zo hard als RTL nu zakt ,RTL zit in een crisis dat is ook goed anders verander je nooit .

  32. west

    @A.Zijn het hele verhaal kan je vinden op http://www.mediaonderzoek.nl
    ONLINE CIJFERS WEEK 27 geeft de laatste stand van zaken !
    cijfers liegen niet !

  33. robb

    Bas Sat 09 Sep 2017 om 10:43 :Wat ik mooi vond bij Ilse’s veranda dat het niet alleen over de gast ging maar ook de lokale artiesten een grote rol hadden.

  34. Chiel

    “Het is niet voor niets dat Videoland niet bekend maakt hoeveel kijkers en abonnees ze hebben…. dat zijn er namelijk niet zoveel.”

    Videoland 200.000, Netflix 2 miljoen. Heeft MC zelfs nog een artikel over geplaatst.

  35. west

    @ CHIEL ze hebben tussen de 1 en 2 % van de markt in handen

  36. Panda

    Als rtl online wil goedmaken wat ze lineair verliezen mogen ze hun app weleens door de wasstraat halen. Die is echt onder de maat. Zoeken is bijna onmogelijk.

  37. animo

    Als Linda morgen ook laag scoort minder dan 1.5 miljoen dan moet de bezem er door.

  38. anonymous

    Ik kijk eigenlijk geen RTL meer omdat er te veel en te lange
    reclameonderbrekeningen zijn.
    Kijk daardoor alleen nog NPO.

  39. Otto Groeneveld

    Rtl is trekken aan een dood paard.

  40. Vrede

    Investeren in Nederlandse drama producties? Haha Tim20?is ook de clown hier merk ik :’)

  41. aammehoela

    Een van de redenen dat RTL minder scoort in het algemeen is inderdaad de reclame. Die onderbrekingen duren veel te lang en als er dan alternatieven zijn. Bovendien heeft een groot deel totaal geen interesse in programma’s als Story of mij Life, reality-soaps en overvloed aan talentenjachten. Enkele programma’s blijven scoren, ER en The Voice en helaas ook Geer en Goor. Dat laatste begrijp ik echt niet. Zag gisteren een klein fragment bij DWDD en dan zie Gordon wat zeggen en Geer gaat dan weer schaterlachen. Ik kreeg niet eens een glimlach bij het zien van de fragmenten. En wat we ook niet moeten vergeten is dat een deel van de kijkers ook ‘s avonds actief zijn. Is het niet vanwege ploegendienst, dan wel omdat men actief is binnen een of andere vereniging.

  42. malle pietje

    Over zwarte Piet beginnen te zeuren en allerlei ander moralisme is ook niet slim voor een commerciele zender.

  43. Krezus Jistus

    Geen bumpers, geen commercials, geen stationcalls, geen lijntjes naar politiek, achterban of commercie en alles wat je wil zien wanneer je het wil zien, dat lijkt mij het recept voor de toekomst.
    O wacht, dat is Netflix. Abonnee-aantal bedraagt inmiddels 2.2 miljoen, en die kijken allemaal niet naar aflevering 384 van Gordon, Geer of Linda.

  44. Henk

    doen nu net of de NPO1 de pannen van het dak scoort maar dat is ook niet zo.
    – Familie diner rond 700.000 kijkers, voor heen 1,2 miljoen
    – Pauw rond de 700.000 kijkers, Jinek in zomermaanden vaker rond het miljoen
    – Hello Goodbye was voorheen altijd goed voor 1,5 miljoen, nu krappe miljoen
    – Senior Stagaire en Hotel Sophie flops
    – DWDD maar krappe miljoen

    Denk bij RTL4 aantal zaken spelen
    – Jongere doelgroep 20-49 dan NPO1 en die doelgroep heeft nu ook alternatieven als NetFlix, HBO etc.
    – Weer verkeerd geprogrammeerde programma’s zoals
    * kroongetuige op zaterdag laat. Had t na Helemaal het Einde gezet of woensdag 21.30 uur
    * depri dinsdag met Vermoord in het buitenland en Spreekrecht.
    * terugkeer van niet succesvolle Met Open Armen
    * Eerste half jaar van RTLLN was dramatisch, met terugkeer is er helemaal niets veranderd qua opzet, toon en gasten.
    *Weer kinder talentenjacht na TVK en Superkids
    * 2uur Humberto, die niet echt meer populair is, achter elkaar op vrijdag
    * losse programmering zonder structuur op zondag. Cabaret tussendoor, waardoor Meisje van plezier aantal weken in 1 keer om 22.00 uur te zien is
    * Eigen huis en tuin wat nu nog klein half uurtje, had het op zaterdag 17.00 neergezet.
    * 5uur live had zich kunnen onderscheiden van Koffietijd door andere presentatoren en locatie. nu een grote eeinheidsworst.
    * vriendjes van Erland hebben voorrang: ROnald Molendijk bij Idols, RTLLN en RTLBLVD,

  45. Cees

    @Henk, helemaal mee eens!

  46. Tom

    Dwdd scoort in september altijd lager, om daarna weer te pieken. Vorig jaar hetzelfde en ook dergelijke reacties.

  47. Arien

    Mensen zijn uitgekeken met zang en dans programma’s met bnn’ers.

  48. J

    *Geer & Goor scoorde het afgelopen seizoen (voorjaar 2016) ook al niet enorm hoog meer, zat soms rond de 1 miljoen toen, terwijl RTL5 er destijds in het voorjaar geen ER of andere knaller tegenover had. Dus zo gek is het ook weer niet…

    *Little Big Stars is te Amerikaans, dat vinden ze daar leuk ja… Maar hier zitten mensen daar niet erg op te wachten, zeker niet op vrijdagavond + daarbij de onervaren presentatie van Najib (viel mij nog mee het stukje wat ik zag).

    *Big Music Quiz leek mij van te voren prima vermaakt. Was uiteindelijk erg druk en het zoveelste programma met BN’ers. Ze moeten weer eens met een goede, grote quiz komen met onbekende mensen.

    *Op dinsdag heb je op zowel RTL4 als RTL5 ‘ellende’. Dit terwijl RTL5 juist een alternatief moet zijn voor RTL4. Slecht gekozen qua dagen dus.

  49. A.Zijn

    @J Je hebt helemaal gelijk!

    Ik herhaal nogmaals dat ik die kijkcijfers in deze tijd niet meer vertrouw en om SBS nu opeens zo op te hemelen wat meneer Mindshare doet vind ik ook overdreven. SBS heeft de weg omhoog weer gevonden, maar dat heeft niks met RTL te maken en die cijfers zijn nog steeds niet wat ze moeten zijn. Alleen maar goed als SBS weer wat succesjes krijgt. De Wereld Rond Met 80 Jarigen was top televisie en Steenrijk Straatarm kijkt ook bijzonder lekker weg.

  50. Mår

    Ik zou zeggen; zwakste schakel weer terug. Lekkere botte presentatrice. Zo’n soort quiz is er op dit moment niet te zien en kan met onbekende Nederlanders

  51. toxilogic

    Hoe slechter het gaat met RTL, desto langer de reclamebreaks worden, totdat er uiteindelijk alleen nog maar reclame uitgezonden wordt.

  52. J

    SBS6 doet het slim met programma’s als Steenrijk, Straatarm, Mensenkennis, De Wereld Rond etc… Simpel wegkijkende televisie! RTL4 lastige, zwaardere programma’s; Vermoord In Het Buitenland, Spreekrecht… Maar ook Johnny Into The Wild en Story Of My Life met ”ingewikkelde” interviews met BN’ers…

    Overigens gaan de combi’s later dit jaar op dinsdag/woensdag ook niet werken, had dan Het Perfecte Plaatje en Herrie omgedraaid. Nu een rare combi van Perfecte Plaatje en Onschuldig.

  53. Mike

    RTL is talentenshows, hulpshows, een verheven links toontje en een overdosis incestueus Goois gedoe. Aangevoerd door zonnekoning Erland en zijn vervelende vrouwtje Wendy. Ben blij dat Nederland eindelijk ontwaakt en ziet wat een kakzender het is.

  54. Ano

    Erland zwaait af volgend jaar.

  55. A.Zijn

    Vandaag weer Miljoenenjacht!🔝

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.