Bert Habets reageert op forse winstdaling RTL

RTL Nederland heeft zijn winst in 2016 flink zien teruglopen. Waar het bedrijf in 2015 nog een winst van 101 miljoen euro neerzette, zakte dat in 2016 met 16 procent tot 85 miljoen euro. Dat heeft RTL vandaag laten weten. Tegelijkertijd zag RTL de omzet juist stijgen, hoewel slechts met één procent: van 490 naar 495 miljoen euro. Dat er flink minder winst gemaakt is, heeft volgens algemeen directeur Bert Habets van RTL alles te maken met forse investeringen in nieuwe media.

Habets legt uit: “Ondanks een stabiele performance van onze zenders en hogere omzetten vanuit onze digitale activiteiten, non-spot en live entertainment hebben we ingeleverd op onze winstgevendheid. Dit is het directe gevolg van onze strategie om te blijven investeren in de groei van veelbelovende activiteiten, zoals Video On Demand, de Multi Channel Network en RTL Z.”

RTL móet wel investeren in tijden als deze, zegt Habets. “Het zijn exceptionele tijden die ons dagelijks voor nieuwe uitdagingen stellen. We zijn een financieel gezond bedrijf en dat maakt meerdere strategische routes mogelijk.”

Enerzijds investeren we in nieuwe lokale content en de talrijke digitale initiatieven voor de consument. Anderzijds ontwikkelen we nieuwe commerciële mogelijkheden voor tv en digitaal die toegevoegde waarde bieden voor de adverteerdersmarkt.”

Tegenvallers voor RTL in 2016 waren een lagere omzet van tv-advertenties, hogere programmakosten en een flink verlies op on-demandservice Videoland. De omzet van online advertenties steeg daarentegen met 60 procent.

Foto: RTL

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen