Einde aan kijkcijferval Paul de Leeuw
De kijkcijfers van zaterdag 18 februari 2017 (SKO)
Er is een einde gekomen aan de kijkcijferval van Paul de Leeuw. Zijn tv-programma Wie Steelt Mijn Show? begon acht weken geleden en verloor daarna élke week weer kijkers, tot gisterenavond. Hij zakt niet onder de 700.000-grens. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Wie Steelt Mijn Show? kwam gisteren uit op 744.000 kijkers (11,7 procent), tegenover 714.000 kijkers (11,6 procent) een week geleden. Dat is wel, ook in de ogen van Paul de Leeuw, nog steeds veel te weinig.
De Leeuw staat direct na kijkcijferkanon Wie is de Mol geprogrammeerd. “Je moet zeker een miljoen kijkers halen als je uit een programma als Wie is de Mol komt”, zei hij deze week zelf.
Wie is de Mol was ook zaterdag weer dé publiekstrekker van de avond. Ditmaal keken er 2,5 miljoen mensen (34 procent). Miljoenen mensen zapten weg, onder meer naar de nabeschouwing MolTalk op NPO 3, die goed was voor 889.000 kijkers (13 procent).
RTL 4 was de nummer twee op prime time: Weet Ik Veel scoorde 1,6 miljoen kijkers (23 procent), waarna All You Need Is Love 1,7 miljoen kijkers (28 procent) noteerde.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 725.000 kijkers (12 procent) op NPO 2, Andere Tijden met 440.000 kijkers (6 procent) op NPO 2 en Victoria met 434.000 kijkers (6 procent) op NPO 2.
RTL 5 scoorde dik 100.000 kijkers met een film, RTL 7 bijna 300.000 kijkers met James Bond, RTL 8 zo’n 100.000 kijkers met CSI, SBS 6 bijna 400.000 kijkers met een animatiefilm, Net5 250.000 kijkers met NCIS en Veronica bijna 200.000 kijkers met een comedy.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), EenVandaag (974.000), Half Acht Nieuws (915.000), Zesuurjournaal (866.000), Eigen huis en tuin (818.000), RTL Woonmagazine (786.000) en Lachen Om Home Video’s (634.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,5 miljoen), Staatsloterij Puur Geluk (690.000), Studio Sport (659.000), het Late Nieuws (454.000) en Scott and Bailey (440.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.470.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.835.000 03. All you need is love (RTL4) 1.727.000 04. Weet ik veel (RTL4) 1.603.000 05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.515.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 24.5% 2. RTL4 / 21.3% 3. SBS6 / 7.7% 4. NPO2 / 6.0% 5. NPO3 / 5.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 35,8% 2. RTL Nederland 30,2% 3. SBS Groep 14,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: VARA