Zwarte Tulp begint tweede seizoen onder miljoen


De kijkcijfers van woensdag 4 januari 2017 (SKO)

Foto: RTLHet tweede seizoen van Zwarte Tulp is woensdagavond om half tien van start gegaan met 870.000 kijkers en 13 procent marktaandeel op RTL 4. Het is voor het eerst dat de serie minder dan een miljoen kijkers trekt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De twaalf afleveringen van de eerste serie van Zwarte Tulp scoorden allemaal meer dan een miljoen kijkers. Gemiddeld keken er vorig jaar ruim 1,1 miljoen mensen naar de serie, toen nog te zien op zondagavond.

Zwarte Tulp vormt nu een uitzendavond met Staatsloterij Puur Geluk, dat dit seizoen niet door Nance Coolen maar door Ruben Nicolai gepresenteerd wordt. Daar keken bijna 1,1 miljoen mensen (15 procent) naar.

Niet RTL 4, maar de NPO was de grote winnaar op prime time met Tussen Kunst en Kitsch (1,5 miljoen, 24 procent) en Vera (1,5 miljoen, 21 procent) op NPO 1 en De Slimste Mens (1,3 miljoen, 19 procent) op NPO 2.

NPO 3 haalt met zijn primetime-programma De Gevaarlijkste Wegen van Nederland nét niet de kijkcijfer top 15. De seizoenspremière daarvan was goed voor 655.000 kijkers (9 procent). Downtown Dinner trok aansluitend 457.000 kijkers (7 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 569.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en een Harry Potter-film met 554.000 kijkers (11 procent) op SBS 6.

RTL 5 scoorde zeer behoorlijk met de film Equalizer: 463.000 kijkers (7 procent). RTL 7 en Veronica scoorden dik 300.000 kijkers met buitenlands product.

Net5 was de op een na minst bekeken tv-zender op prime time met de Nederlandse avond bestaande uit Vtwonen: Verbouwen of Verhuizen (275.000 kijkers, 4 procent) en Kitchen Impossible (279.000, 4 procent). Alleen RTL 8 deed het minder dan 100.000 kijkers voor een film slechter op prime time.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (918.000), Een Huis Vol (860.000), Editie NL (709.000) en Utopia (597.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Shownieuws (1,2 miljoen), Hart van Nederland (1,1 miljoen) en Jinek (882.000) het meest in trek. RTL 4 kwam niet verder dan 329.000 kijkers voor TV Makelaar.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.285.000
02. Vera (NPO1) 1.527.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.466.000
04. De Slimste Mens (NPO2) 1.301.000
05. Half Acht Nieuws (RTL4) 1.292.000


06. Shownieuws (SBS6) 1.238.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.233.000
08. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.193.000
09. EenVandaag (NPO1) 1.172.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 1.080.000


11. Staatsloterij Puur Geluk (RTL4) 1.061.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 918.000
13. Jinek (NPO1) 882.000
14. Zwarte Tulp (RTL4) 870.000
15. Een Huis Vol (NPO1) 860.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 23.2%
2. RTL4 / 14.2%
3. SBS6 / 10.1%
4. NPO2 / 8.5%
5. NPO3 / 5.8%


6. RTL7 / 5.2%
7. RTL5 / 5.0%
8. NET5 / 4.0%
9. Vero / 3.8%
10. RTL8 / 1.7%


11. SBS9 / 1.4%
12. Ziggo / 0.9%
13. TLC / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,5%
2. RTL Nederland 26,1%
3. SBS Groep 19,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen