André Hazes-film winnaar op Eerste Kerstdag


De kijkcijfers van zondag 25 december 2016 (SKO)

De tv-première van de André Hazes-film Bloed Zweet en Tranen was zondag, op Eerste Kerstdag, de meest bekeken tv-uitzending op prime time. Er keken vanaf kwart voor tien 905.000 mensen naar de film op NPO 1, goed voor 19 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Hazes-film werd voorafgegaan door EO’s Kerstfeest op de Dam, de nummer twee op prime time. Naar dat concert keken 811.000 mensen, goed voor eveneens 19 procent aandeel.

RTL 4 was de nummer twee op prime time dankzij de filmherhaling Matilda, goed voor 584.000 kijkers (13 procent). NPO 3 pakte brons met de door 477.000 mensen (11 procent) bekeken Top 2000 A Gogo. Een concert van U2 trok aansluitend 370.000 kijkers (8 procent).

Verder haalde ook het prime-time-aanbod van NPO 2 en RTL 8 nog de kijkcijfer top vijftien: NPO 2 scoorde 400.000 kijkers (9 procent) met De Nationale Wetenschapsquiz en RTL 8 noteerde 378.000 kijkers (9 procent) met Home Alone.

SBS 6 scoorde op prime time 233.000 kijkers (5 procent) met The Santa Clause. Net5, RTL 7, RTL 5 en Veronica (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 219.000 kijkers (5 procent) en 115.000 kijkers (3 procent) met films en herhalingen.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Circusfestival van Monte Carlo (774.000), Half Acht Nieuws (432.000) en de SBS 6-film Snow Dogs (257.000).

Op de late avond waren All You Need Is Love kerstspecial (506.000), de SBS 6-film The Santa Clause 2 (403.000), NPO 2’s Missa in Mysterium (290.000) en NPO 1’s Heer en Meester (257.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 3 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.516.000
02. Bloed Zweet en Tranen (NPO1) 905.000
03. Kerstfeest op de Dam (NPO1) 811.000
04. Circusfestival van Monte Carlo (NPO1) 774.000
05. Matilda (RTL4) 584.000


06. Late nieuws (RTL4) 575.000
07. Kerstconcert (NPO1) 523.000
08. All you need is love kerstspecial (RTL4) 506.000
09. Top 2000 a gogo (NPO3) 477.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 432.000


11. The Santa Clause 2 (SBS6) 403.000
12. Nationale Wetenschapsquiz (NPO2) 400.000
13. Urbi et Orbi (NPO2) 388.000
14. Home Alone (RTL8) 378.000
15. U2 Innocence and Experience (NPO3) 370.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)1. NPO1 / 21.2%
2. RTL4 / 12.0%
3. NPO3 / 7.7%
4. SBS6 / 7.5%
5. NPO2 / 6.1%


6. RTL8 / 5.1%
7. NET5 / 4.7%
8. RTL7 / 3.1%
9. Vero / 3.0%
10. RTL5 / 2.0%


11. N.geog / 0.9%
12. RTLZ / 0.9%
13. ID / 0.8%
14. BBCFirst / 0.7%
15. Comedy / 0.7%%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,0%
2. RTL Nederland 22,2%
3. SBS Groep 15,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen