NPO 2 pakt brons op prime time met De Zaak Menten


De kijkcijfers van woensdag 23 november 2016 (SKO)

De driedelige MAX-serie De Zaak Menten is woensdagavond met 982.000 kijkers van start gegaan op NPO 2. Daarmee zette de dramaserie ruim 15 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Zaak Menten, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van journalist Hans Knoop die op oorlogsmisdadiger Pieter Menten jaagt, was de derde meest bekeken uitzending op prime time. Alleen het voetbal op Veronica en DNA Onbekend op NPO 1 deden het beter.

De voetbalwedstrijd Atlético Madrid – PSV was goed voor ruim 1,3 miljoen kijkers (22 procent) op Veronica. De Caroline Tensen-show DNA Onbekend van NPO 1 kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (17 procent).

RTL 4 was de nummer vier om half negen met Van der Vorst ziet sterren, dat 887.000 kijkers (14 procent) trok. Aansluitend wist Een Dubbeltje Op Zijn Kant 873.000 kijkers (14 procent) te bekoren.

Met dat laatste programma won RTL 4 wél van NPO 1, dat met Hoe Word Ik 100 een publiek van 798.000 kijkers (13 procent) wist te bekoren.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 692.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en Zembla met 572.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

SBS 6 stelde wederom zwaar teleur. Met De Deur In Huis trok 221.000 kijkers (3 procent) en Queens of the Jungle 245.000 kijkers (4 procent).

NPO 3 trok 373.000 kijkers (6 procent) met Nick & Simon: The Dream en 278.000 kijkers (4 procent) met Ali B op volle toeren. De RTL 5-combinatie Lekker Slim en All-in Kitchen trok 338.000 kijkers (5 procent) en 180.000 kijkers (3 procent).

De Daphne Bunskoek-show House Rules was goed voor 398.000 kijkers (7 procent) op Net5.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (885.000), Sinterklaasjournaal (584.000) en Met Het Mes Op Tafel (559.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (905.000), Shownieuws (713.000), RTL Late Night (680.000), Pauw (670.000), Hoe Heurt Het Eigenlijk (655.000) en de voetbalnabeschouwing (533.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en Veronica brons met 12 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.999.000
02. De wereld draait door (NPO1) 1.481.000
03. Atlético Madrid – PSV (Vero) 1.338.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.313.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.224.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.186.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.139.000
08. DNA Onbekend (NPO1) 1.128.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 1.040.000
10. De Zaak Menten (NPO2) 982.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 905.000
12. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 887.000
13. Editie NL (RTL4) 885.000
14. Dubbeltje op zijn kant (RTL4) 873.000
15. Hoe word ik 100 (NPO1) 798.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.2%
2. RTL4 / 17.1%
3. Vero / 11.9%
4. NPO2 / 8.7%
5. SBS6 / 7.3%


6. NET5 / 4.4%
7. NPO3 / 4.1%
8. RTL7 / 3.4%
9. RTL8 / 3.1%
10. RTL5 / 2.9%


11. SBS9 / 1.2%
12. Discov / 1.2%
13. Comedy / 0.9%
14. FOX / 0.9%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,0%
2. RTL Nederland 26,5%
3. SBS Groep 24,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: MAX/Elmer van der Marel

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen