Caroline Tensen heerst over prime time: seizoensrecord


De kijkcijfers van woensdag 16 november 2016 (SKO)

Caroline Tensen doet zeer goede zaken op de woensdagavond van NPO 1. Haar programma DNA Onbekend kwam deze week uit op ruim 1,7 miljoen kijkers, goed voor 27 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DNA Onbekend, dat vorige week tegenover Oranje nog 1,3 miljoen kijkers trok, liet de concurrentie ver achter zich: het meest bekeken alternatief was de Peter van der Vorst-show Van der Vorst ziet sterren met 844.000 kijkers en 13 procent marktaandeel.

Het programma van Tensen heeft een seizoensrecord te pakken. Het is niet de meest bekeken aflevering ooit. Die was in februari 2012 te zien en trok maar liefst 2,1 miljoen kijkers, ook op een woensdagavond.

Het brons om half negen ging naar NPO 3, dat met Nick & Simon: The Dream een mooie 638.000 kijkers (10 procent) noteerde.

Na afloop van DNA Onbekend verloor NPO 1 veel kijkers. Hoe Word Ik 100? moest genoegen nemen met 961.000 kijkers (16 procent) en moest daarmee het RTL 4-programma Een Dubbeltje Op Zijn Kant voor laten gaan. Daar keken 1 miljoen mensen (17 procent) naar.

Het brons om half tien is eveneens voor NPO 3. De derde aflevering van Ali B Op Volle Toeren trok maar liefst 697.000 kijkers (11 procent), véél meer dan in de eerste twee weken (386.000 en 296.000 kijkers).

SBS 6 had weer een drama-avond. Met De Deur In Huis kwam uit op 293.000 kijkers (5 procent), waarna Queens of the Jungle uitkwam op 312.000 kijkers (5 procent).

RTL 5 kwam uit op 478.000 kijkers (8 procent) voor Lekker Slim en 253.000 kijkers (4 procent) voor All-in Kitchen. Net5 zette 328.000 kijkers (5 procent) neer met House Rules.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), GTST (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), RTL Boulevard (1,1 miljoen), Editie NL (814.000) en Utopia (592.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (823.000), Hoe Heurt Het Eigenlijk (820.000), Pauw (756.000), RTL Late Night (692.000) en Shownieuws (649.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.125.000
02. DNA Onbekend (NPO1) 1.746.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.493.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.431.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.226.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.186.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.184.000
08. RTL Boulevard (RTL4) 1.055.000
09. Dubbeltje op zijn kant (RTL4) 1.043.000
10. Hoe word ik 100 (NPO1) 961.000


11. Van der Vorst ziet sterren (RTL4) 844.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 823.000
13. Hoe heurt het eigenlijk (NPO1) 820.000
14. Editie NL (RTL4) 814.000
15. Pauw (NPO1) 756.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.2%
2. RTL4 / 17.3%
3. SBS6 / 7.6%
4. NPO3 / 6.8%
5. RTL7 / 5.8%


6. NPO2 / 5.3%
7. Vero / 4.2%
8. NET5 / 4.2%
9. RTL8 / 3.4%
10. RTL5 / 3.2%


11. Discov / 1.5%
12. SBS9 / 1.1%
13. TLC / 1.0%
14. N.geog / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 35,3%
2. RTL Nederland 29,7%
3. SBS Groep 17,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen