Oranje snoept veel kijkers weg bij vrijdagamusement


De kijkcijfers van vrijdag 7 oktober 2016 (SKO)

De WK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Wit-Rusland trok vrijdagavond ruim 2 miljoen kijkers naar NPO 3, goed voor een marktaandeel van 31 procent. Daarmee was het voetbal de winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oranje snoept behoorlijk veel kijkers weg bij het vrijdagamusement: zowel de vrijdagtitels van NPO 1, RTL 4 als SBS 6 moesten zich met aanzienlijk minder kijkers tevreden stellen. NPO 1 was van deze zenders het meest in trek.

De dramaserie Witse was de enige andere uitzending op prime time met meer dan een miljoen kijkers: er keken 1 miljoen mensen (16 procent) naar. Eén tegen 100 trok aansluitend 990.000 kijkers (15 procent). Vorige week trokken beide titels 1,4 miljoen kijkers.

RTL 4 dook met Superkids ook onder de miljoengrens: de een na laatste aflevering noteerde 919.000 kijkers (14 procent). De nummer vier op prime time was NPO 2 met 702.000 kijkers (11 procent) voor Twee voor twaalf. Vorige week trokken deze programma’s 1,3 miljoen en 769.000 kijkers.

SBS 6 noteerde met de een na laatste aflevering van The Next Boy/Girl Band slechts 361.000 kijkers (6 procent). Vorige week waren dat er nog 546.000 (9 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), EenVandaag (961.000), gesprek met premier (923.000), RTL Boulevard (903.000), Editie NL (749.000) en Utopia (499.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), RTL Late Night (1 miljoen), Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (702.000), WK Journaal (612.000) en Pauw (584.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met ruim 18 procent marktaandeel, NPO 3 pakt zilver met bijna 18 procent en RTL 4 brons met bijna 18 procent.

Het marktaandeel van NPO 3 ligt 14,6 procentpunt boven dat van vorige week vrijdagavond. NPO 1 levert 4,5 procentpunt in, RTL 4 levert 3,3 procentpunt in en SBS 6 levert 1,3 procentpunt in.

Top 15
01. Nederland – Wit-Rusland (NPO1) 2.026.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.757.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.179.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.170.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.1444.000


06. Voetbal WK KW NB (NPO3) 1.108.000
07. Witse (NPO1) 1.045.000
08. RTL Late Night (RTL4) 1.045.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 1.013.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 1.010.000


11. Een tegen 100 (NPO1) 990.000
12. EenVandaag (NPO1) 961.000
13. Gesprek met premier (NPO1) 923.000
14. Superkids (RTL4) 919.000
15. RTL Boulevard (RTL4) 903.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 18.1%
2. NPO3 / 17.7%
3. RTL4 / 17.6%
4. SBS6 / 8.5%
5. NPO2 / 5.2%


6. RTL7 / 3.9%
7. NET5 / 3.6%
8. RTL5 / 2.7%
9. Vero / 2.4%
10. RTL8 / 2.0%


11. N.geog / 1.1%
12. FOX / 0.9%
13. SBS9 / 0.9%
14. Discov / 0.7%
15. Comedy / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 41,0%
2. RTL Nederland 26,2%
3. SBS Groep 15,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen