Bijna meest bekeken Heel Holland Bakt-finale ooit


De kijkcijfers van zondag 23 oktober 2016 (SKO)

De grote finale van het vierde seizoen van Heel Holland Bakt, die is gewonnen door Annemarie, trok zondagavond ruim 2,8 miljoen kijkers (36 procent) naar NPO 1. Daarmee was de Omroep MAX-show de grote winnaar van de avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is nét niet de meest bekeken finale van Heel Holland Bakt ooit geworden. Vorig jaar wist de slotuitzending 20.000 kijkers méér te bekoren. Daarmee was het toen de meest bekeken MAX-uitzending ooit.

Het Heel Holland Bakt-record is dit seizoen gesneuveld. Eind september, een week voor de terugkeer van RTL 4’s kijkcijferkanon Miljoenenjacht, keken er bijna 3 miljoen mensen naar het programma.

Het was een bijzonder seizoen van Heel Holland Bakt, omdat presentatrice Martine Bijl er voor het eerst niet bij was. Het is de bedoeling dat ze volgend jaar wél weer van de partij is.

Direct na Heel Holland Bakt wist een nieuwe aflevering van Ivo Niehe’s TV Show bijna 1,6 miljoen kijkers (22 procent) te bekoren.

Ondanks het bakgeweld op NPO 1 zette Linda de Mol wederom mooie cijfers neer met Miljoenenjacht. Ditmaal keken er 1,8 miljoen mensen (24 procent). De dramaserie CMC trok aansluitend 996.000 kijkers (15 procent), een laagterecord.

De derde meest bekeken tv-zender op prime time was Ziggo Sport, dat het erg goed deed met de Formule 1 in de Verenigde Staten. Het verslag trok maar liefst 874.000 kijkers (12 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Undercover in Nederland met 758.000 kijkers (11 procent) op SBS 6, Zondag Met Lubach met 591.000 kijkers (9 procent) op NPO 3 en Vlucht HS13 met 521.000 kijkers (7 procent) op NPO 3.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,8 miljoen), Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport (1 miljoen), Half Acht Nieuws (893.000), vtwonen (587.000) en Carlo’s TV Café (507.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Studio Voetbal (962.000), Shownieuws (798.000) en Het Instituut (372.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.824.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.819.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.594.000
04. Miljoenenjacht (RTL4) 1.792.000
05. TV Show (NPO1) 1.576.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 1.039.000
07. Studio Sport (NPO1) 1.022.000
08. CMC (RTL4) 996.000
09. Studio voetbal (NPO1) 962.000
10. Half acht nieuws (RTL4) 893.000


11. Autosport F1 GP USA (Ziggo) 874.000
12. Shownieuws (SBS6) 798.000
13. Feyenoord – Ajax (F1SE) 780.000
14. Undercover in Nederland (SBS6) 758.000
15. Zondag met Lubach (NPO3) 591.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 30.0%
2. RTL4 / 15.4%
3. SBS6 / 9.6%
4. Ziggo / 7.0%
5. NPO3 / 4.5%


6. NPO2 / 4.3%
7. Vero / 3.6%
8. NET5 / 2.2%
9. RTL8 / 2.2%
10. RTL5 / 2.1%


11. RTL7 / 1.8%
12. SBS9 / 0.9%
13. RTLZ / 0.8%
14. Comedy / 0.7%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,8%
2. RTL Nederland 21,5%
3. SBS Groep 16,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: MAX/Roland J. Reinders

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen