NPO 3 aan kop met Zweden – Nederland
De kijkcijfers van dinsdag 6 september 2016 (SKO)
NPO 3 was dinsdagavond veruit de meest bekeken tv-zender van Nederland dankzij het WK-kwalificatieduel Zweden – Nederland. Het verslag daarvan was goed voor bijna 2,4 miljoen kijkers, maar liefst 41 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 3, dat ook nog eens 1,2 miljoen kijkers (28 procent) trok met de half uur durende nabeschouwing, behaalde een avondmarktaandeel van 24 procent. Ze bleef NPO 1 (18 procent) en RTL 4 (16 procent) voor.
De voetbalkijker werd niet getrakteerd op een overwinning. Nederland is de kwalificatiereeks voor het WK van 2018 begonnen met een 1-1 gelijkspel. “We hebben te veel kansen gemist, want 1-3 of 1-4 was gezien de verhoudingen een normale uitslag geweest“, zegt bondscoach Danny Blind.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor het voetbal. Opsporing Verzocht was goed voor 810.000 kijkers (14 procent) en Opgelicht kwam uit op 920.000 kijkers (15 procent).
RTL 4 pakte brons met 716.000 kijkers (13 procent) voor Uitstel van Executie en 530.000 kijkers (9 procent) voor TV Makelaar: Mission Impossible.
SBS 6 moest genoegen nemen met 327.000 kijkers (6 procent) voor De Alarmcentrale en 389.000 kijkers (7 procent) voor Red Mijn Vakantie.
Op de kleinere zenders van RTL en SBS werden RTL 5’s Holland’s Next Top Model (283.000 kijkers en 5 procent) en Net5’s NCIS: Los Angeles (243.000 kijkers en 4 procent) het meest bekeken.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (806.000), Zesuurjournaal (762.000) en Editie NL (729.000). Utopia trok 437.000 kijkers en Rad van Fortuin 282.000.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,2 miljoen), Hart van Nederland (735.000), WK Journaal (661.000), RTL Late Night (611.000), Kanniewaarzijn (563.000) en Pauw (552.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 3 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 18 procent en RTL 4 brons met 16 procent.
Top 15 01. Zweden – Nederland (NPO3) 2.379.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.613.000 03. Voetbal WK KW NB (NPO3) 1.223.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.196.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.037.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO3 / 23.8% 2. NPO1 / 18.1% 3. RTL4 / 15.7% 4. SBS6 / 7.8% 5. NPO2 / 4.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 46,1% 2. RTL Nederland 24,9% 3. SBS Groep 13,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.