NPO 3 aan kop met Zweden – Nederland


De kijkcijfers van dinsdag 6 september 2016 (SKO)

Foto: SBSNPO 3 was dinsdagavond veruit de meest bekeken tv-zender van Nederland dankzij het WK-kwalificatieduel Zweden – Nederland. Het verslag daarvan was goed voor bijna 2,4 miljoen kijkers, maar liefst 41 procent van alle tv-kijkers op dat moment. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 3, dat ook nog eens 1,2 miljoen kijkers (28 procent) trok met de half uur durende nabeschouwing, behaalde een avondmarktaandeel van 24 procent. Ze bleef NPO 1 (18 procent) en RTL 4 (16 procent) voor.

De voetbalkijker werd niet getrakteerd op een overwinning. Nederland is de kwalificatiereeks voor het WK van 2018 begonnen met een 1-1 gelijkspel. “We hebben te veel kansen gemist, want 1-3 of 1-4 was gezien de verhoudingen een normale uitslag geweest“, zegt bondscoach Danny Blind.

NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor het voetbal. Opsporing Verzocht was goed voor 810.000 kijkers (14 procent) en Opgelicht kwam uit op 920.000 kijkers (15 procent).

RTL 4 pakte brons met 716.000 kijkers (13 procent) voor Uitstel van Executie en 530.000 kijkers (9 procent) voor TV Makelaar: Mission Impossible.

SBS 6 moest genoegen nemen met 327.000 kijkers (6 procent) voor De Alarmcentrale en 389.000 kijkers (7 procent) voor Red Mijn Vakantie.

Op de kleinere zenders van RTL en SBS werden RTL 5’s Holland’s Next Top Model (283.000 kijkers en 5 procent) en Net5’s NCIS: Los Angeles (243.000 kijkers en 4 procent) het meest bekeken.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), RTL Boulevard (806.000), Zesuurjournaal (762.000) en Editie NL (729.000). Utopia trok 437.000 kijkers en Rad van Fortuin 282.000.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,2 miljoen), Hart van Nederland (735.000), WK Journaal (661.000), RTL Late Night (611.000), Kanniewaarzijn (563.000) en Pauw (552.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 18 procent en RTL 4 brons met 16 procent.

Top 15
01. Zweden – Nederland (NPO3) 2.379.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.613.000
03. Voetbal WK KW NB (NPO3) 1.223.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.196.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.037.000


06. Opgelicht (NPO1) 920.000
07. De wereld draait door (NPO1) 895.000
08. Opsporing verzocht (NPO1) 810.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 806.000
10. Journaal 18:00 (NPO1) 762.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 735.000
12. Editie NL (RTL4) 729.000
13. EenVandaag (NPO1) 726.000
14. Uitstel van Executie (RTL4) 716.000
15. WK Journaal (NPO3) 661.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 23.8%
2. NPO1 / 18.1%
3. RTL4 / 15.7%
4. SBS6 / 7.8%
5. NPO2 / 4.2%


6. NET5 / 4.0%
7. RTL5 / 3.2%
8. RTL7 / 3.2%
9. RTL8 / 2.8%
10. Vero / 1.7%


11. Discov / 0.8%
12. N.geog / 0.7%
13. TLC / 0.7%
14. Comedy / 0.7%
15. MTV / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 46,1%
2. RTL Nederland 24,9%
3. SBS Groep 13,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen