Mart Smeets neemt afscheid als prime time-winnaar


De kijkcijfers van zondag 21 augustus 2016 (SKO)

Foto: Sander StoepkerDe olympische basketbalfinale tussen de Verenigde Staten en Servië, die door Mart Smeets van commentaar werd voorzien, was zondagavond de winnaar op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Smeets nam met deze uitzending afscheid van 42 jaar NOS. Het eerste deel van de uitzending was vanaf half negen ’s avonds goed voor 1,6 miljoen kijkers en 26 procent marktaandeel, waarna het tweede deel 1,3 miljoen kijkers wist te bekoren, goed voor 23 procent aandeel.

De presentator maakte geen spektakel van zijn laatste uitzending. “Ik ga rustig weg, dit waren mijn laatste woorden. Het was een eer en genoegen om voor u te mogen werken. Goeiendag“, zei hij.

Na de basketbalfinale trokken Studio Voetbal en Studio Olympic Park respectievelijk 940.000 (23 procent) en 670.000 kijkers (30 procent).

De sluitingsceremonie van de Olympische Spelen trok vanaf één uur ’s nachts 321.000 kijkers (41 procent).

De meest bekeken Rio-alternatieven op prime time waren Undercover in Nederland met 821.000 kijkers (14 procent) op SBS 6, Ranking the Stars met 590.000 kijkers (11 procent) op NPO 3 en De Meldkamer met 576.000 kijkers (10 procent) op SBS 6.

Ook in trek op prime time waren Obese met 488.000 kijkers (8 procent) op RTL 4 en Zomergasten met 480.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Studio Rio Avond (2,5 miljoen), Achtuurjournaal (941.000), Half Acht Nieuws (497.000) en De Grote Verhuizing (326.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren vooral Hart van Nederland (1,1 miljoen), Studio Voetbal (940.000), Shownieuws (906.000) en Studio Olympic Park (670.000) in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel. SBS 6 pakt zilver met 11 procent en NPO 2 brons met 7 procent.

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.700.000
02. Studio Rio Avond (NPO1) 2.504.000
03. Basketbal OS SRB USA H F (NPO1) 1.556.000
04. Rio Live (NPO1) 1.200.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.096.000


06. Journaal 20:00 (NPO2) 941.000
07. Studio Voetbal (NPO1) 940.000
08. Shownieuws (SBS6) 906.000
09. Atletiek OS Marathon H (NPO1) 905.000
10. Undercover in Nederland (SBS6) 821.000


11. Studio Olympic Park (NPO1) 670.000
12. Ranking the Stars (NPO3) 590.000
13. De Meldkamer (SBS6) 576.000
14. Half acht nieuws (RTL4) 497.000
15. Obese (RTL4) 488.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 32.2%
2. SBS6 / 10.6%
3. NPO2 / 7.3%
4. RTL4 / 6.4%
5. NPO2 / 4.9%


6. Vero / 3.8%
7. RTL5 / 3.4%
8. RTL8 / 3.3%
9. NET5 / 3.3%
10. RTL7 / 2.9%


11. RTLZ / 1.5%
12. FOXEre1 / 1.0%
13. N.geog / 1.0%
14. Discov / 1.0%
15. SBS9 / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 44,4%
2. SBS Groep 18,6%
3. RTL Nederland 16,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen