De Slimste Mens boekt record tegenover Rio Live


De kijkcijfers van maandag 8 augustus 2016 (SKO)

De Slimste Mens is zijn derde uitzendweek maandagavond begonnen met 1,5 miljoen kijkers op NPO 2. Daarmee zette de spelshow van Philip Freriks 25 procent marktaandeel neer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst sinds de start van de Olympische Spelen afgelopen zaterdag dat een Rio-alternatief op prime time een topscore neerzet. Sterker nog: het is de meest bekeken aflevering van De Slimste Mens van dit seizoen tot nu toe.

Het record van De Slimste Mens staat op een aflevering uit het afgelopen winterseizoen. In januari keken er ruim 1,8 miljoen mensen naar een aflevering op de dinsdag.

De Slimste Mens profiteerde van het Achtuurjournaal, dat tijdens de Spelen niet op NPO 1, maar op NPO 2 wordt uitgezonden. Het Achtuurjournaal bezorgde de kennisquiz een lead-in van 1,7 miljoen kijkers (32 procent).

Van Nablus Naar Nineve kwam na De Slimste Mens uit op 453.000 kijkers (7 procent). Aansluitend trok Nieuwsuur 569.000 kijkers (10 procent). Het maakte van NPO 2 de op een na meest bekeken tv-zender van de avond.

NPO 1 was uiteraard marktleider. Het station trapte de avond af met 1,3 miljoen kijkers (35 procent) met Studio Rio. Op prime time trok Rio Live (20.50 tot 22.15 uur) maar liefst 2,4 miljoen kijkers (38 procent). ’s Avonds (23.40 uur) deed Studio Olympic Park 920.000 kijkers (39 procent).

De andere meest bekeken Rio-alternatieven op prime time waren Voetbal Inside met 489.000 kijkers (8 procent) op RTL 7, De 25 met 421.000 kijkers (7 procent) op SBS 6 en Geer en Goor: Waarheen Waarvoor met 394.000 kijkers (7 procent) op RTL 4.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Studio Rio (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (828.000), Zesuurjournaal (755.000) en RTL Boulevard (662.000) waren de vooravondtoppers. Nieuwe Tijden trok 449.000 kijkers en Utopia 540.000 kijkers.

Op de late avond waren Studio Olympic Park (920.000), Hart van Nederland (865.000), Shownieuws (611.000) en Van der Vorst ziet sterren (341.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel. NPO 2 pakt zilver met 13 procent en RTL 4 brons met 9 procent.

Top 15
01. Rio Live (NPO1) 2.371.000
02. Journaal 20:00 (NPO2) 1.739.000
03. De Slimste Mens (NPO2) 1.498.000
04. Studio Rio Avond (NPO1) 1.288.000
05. Studio Olympic Park (NPO1) 920.000


06. Hart van Nederland (SBS6) 865.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 828.000
08. Journaal 18:00 (NPO2) 755.000
09. RTL Boulevard (RTL4) 662.000
10. Shownieuws (SBS6) 611.000


11. EenVandaag (NPO2) 590.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 569.000
13. Utopia (SBS6) 540.000
14. Voetbal Inside (RTL7) 489.000
15. Editie NL (RTL4) 483.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.9%
2. NPO2 / 12.8%
3. RTL4 / 8.9%
4. SBS6 / 8.2%
5. RTL7 / 4.4%


6. NET5 / 3.5%
7. Vero / 2.9%
8. RTL5 / 2.2%
9. RTL8 / 2.1%
10. NPO3 / 1.7%


11. TLC / 1.2%
12. FOX / 0.8%
13. SBS9 / 0.8%
14. Discov / 0.6%
15. N.geog / 0.6%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,4%
2. RTL Nederland 17,6%
3. SBS Groep 15,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen