SBS 6 zonder sport langs RTL 4 op zaterdagavond


De kijkcijfers van zaterdag 23 juli 2016 (SKO)

SBS 6 heeft zaterdagavond zijn grote commerciële concurrent RTL 4 verslagen. Vooral Hart van Nederland, dat de winnaar op de late avond was, leverde een grote bijdrage. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is voor het eerst in ruim een jaar tijd dat SBS 6 zónder voetbal langs RTL 4 gaat op de zaterdagavond. In heel 2015 lukte dat twee keer: in juni en in juli. RTL 4 kampt deze zomer met lage kijkcijfers voor zijn herhalingen op prime time, omdat men vooral voor NPO 1 kiest.

NPO 1 was ook gisterenavond weer onverslaanbaar met 23 procent marktaandeel. SBS 6 kwam uit op 11 procent en RTL 4 moest genoegen nemen met 9 procent.

De laatste keer dat de zaterdagavond van SBS 6 voor een langere periode meer in trek was dan die van RTL 4, was eind 2012, toen de tv-hit Sterren Springen op zender was.

‘Super Saturday’, zoals de strijd tussen Sterren Springen en RTL 4’s Beat The Best toen heette, werd alle vier keren gewonnen door SBS 6.

Dit keer wint SBS 6 vooral dankzij het succesvolle (show)nieuws op de late avond, geholpen door de herhalingen op prime time, die nagenoeg evenveel kijkers trokken als de herhalingen op RTL 4.

De SBS 6-herhalingen Bijdehandjes en Lekker Nederlands trokken respectievelijk 268.000 kijkers (7 procent) en 358.000 kijkers (9 procent), terwijl de RTL 4-herhalingen De Jongens tegen de Meisjes en Collectief Geheugen respectievelijk 395.000 kijkers (11 procent) en 357.000 kijkers (9 procent) scoorden.

De kijker koos vooral voor NPO 1, dat met een nieuwe aflevering van De Beste Zangers van Nederland uitkwam op 802.000 kijkers (21 procent), waarna een herhaling van Ik Vertrek 869.000 kijkers (22 procent) deed.

De andere meest bekeken prime time-titels in de top 25 zijn Nieuwsuur met 541.000 kijkers (13 procent) op NPO 2, Darts World Matchplay met 341.000 kijkers (9 procent) op RTL 7 en Mr. Selfridge met 291.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (955.000), EenVandaag (724.000), Tourjournaal (614.000), Half Acht Nieuws (477.000) en Lachen Om Home Video’s (317.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond was Hart van Nederland (778.000) het meest in trek, gevolgd door De Avondetappe (740.000), Shownieuws (656.000) en Ushi and the Family (348.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, SBS 6 pakt zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.166.000
02. Journaal 18:00 (NPO1) 955.000
03. Ik Vertrek (NPO1) 869.000
04. Beste Zangers van Nederland (NPO1) 802.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 778.000


06. De Avondetappe (NPO1) 740.000
07. EenVandaag (NPO1) 724.000
08. Studio Sport (NPO1) 704.000
09. Shownieuws (SBS6) 656.000
10. Tourjournaal (NPO1) 614.000


11. Nieuwsuur (NPO2) 541.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 477.000
13. Jongens tegen de meisjes (RTL4) 395.000
14. Lekker Nederlands (SBS6) 358.000
15. Collectief Geheugen (RTL4) 357.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.5%
2. SBS6 / 10.7%
3. RTL4 / 9.1%
4. NPO2 / 6.3%
5. RTL7 / 6.3%


6. NET5 / 4.6%
7. RTL5 / 4.5%
8. Vero / 4.0%
9. NPO3 / 3.4%
10. RTL8 / 3.0%


11. Comedy / 1.6%
12. RTLZ / 1.2%
13. FOXEre1 / 1.0%
14. SBS9 / 0.7%
15. Discov / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 32,2%
2. RTL Nederland 22,9%
3. SBS Groep 20,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen