Irene Moors in lift omhoog tegenover It Takes 2-finale


De kijkcijfers van zaterdag 23 april 2016 (SKO)

De Vreemde Eend, de eerste tv-show van Irene Moors op SBS 6, zit in de lift omhoog. De vierde aflevering trok zaterdagavond 507.000 kijkers, goed voor 8,0 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat Moors bijna 70.000 kijkers wint ten opzichte van vorige week is opvallend, omdat concurrent RTL 4 dankzij de finale van It Takes 2 veel meer kijkers trok dan vorige week. Die show scoorde 1,8 miljoen kijkers (29 procent), bijna 450.000 meer dan vorige week.

De kijkcijfers van Moors liggen onder een vergrootglas, omdat dit haar allereerste SBS 6-programma is na 26 jaar RTL 4.

Ze begon met 660.000 kijkers (11 procent), maar stortte een week later in tot 389.000 kijkers (6 procent). Daarop besloot SBS 6 om de uitzendtijd van De Vreemde Eend een half uur te verplaatsen: van 20.30 uur naar 21.00 uur. De eerste aflevering op het nieuwe tijdstip trok vorige week 439.000 kijkers (7 procent). Gisteren zat de panelshow voor de tweede week op rij in de lift.

De SBS 6-show Met De Deur In Huis met Kees Tol, dat aansluitend aan De Vreemde Eend wordt uitgezonden, zit eveneens in de lift omhoog. Na 700.000 kijkers (11 procent) voor aflevering één, 491.000 kijkers (8 procent) voor twee en 534.000 kijkers (9 procent) voor drie, trok aflevering vier zaterdagavond 624.000 kijkers (11 procent).

Tol nam het niet op tegen It Takes 2, maar tegen de andere RTL 4-hitshow Alles Mag Op Zaterdag. Daar keken 1,6 miljoen mensen (26 procent) naar.

NPO 1 blijft de tweede zender op zaterdagavond met met 1,2 miljoen kijkers (19 procent) voor Het Beste Brein Van Nederland en 1,4 miljoen kijkers (23 procent) voor De Kwis.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 574.000 kijkers (9 procent) op NPO 2, Ondersteboven met 571.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Andere Tijden met 416.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.

Het meest bekeken op de kleinere zenders van RTL en SBS waren Castle met 268.000 kijkers (4 procent) op Net5, NCIS: Los Angeles met 261.000 kijkers (5 procent) op Net5 en The Dukes of Hazzard met 255.000 kijkers (5 procent) op Veronica.

De ‘Prince-avond’ van NPO 3, bestaande uit een concert en een film op de late avond, hield zo’n 150.000 kijkers geboeid.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Kassa (1 miljoen), Half Acht Nieuws (850.000) en Eigen Huis & Tuin (715.000).

Op de late avond deden Droomhuis Gezocht (1,2 miljoen), Studio Sport (799.000), Geer en Goor Zoeken Een Hobby (763.000) en Hart van Nederland (751.000) het best.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel. NPO 1 pakt zilver met 21 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. It Takes 2 (RTL4) 1.810.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.611.000
03. Alles Mag Op Zaterdag (RTL4) 1.566.000
04. De Kwis (NPO1) 1.445.000
05. Droomhuis gezocht (NPO1) 1.229.000


06. Beste Brein van Nederland (NPO1) 1.215.000
07. Kassa (NPO1) 1.034.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 850.000
09. Studio Sport (NPO1) 799.000
10. Geer en Goor Zoeken Een Hobby (RTL4) 763.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 751.000
12. Eigen huis en tuin (RTL4) 715.000
13. Journaal 18:00 (NPO1) 711.000
14. RTL Woonmagazine (RTL4) 705.000
15. Met De Deur In Huis (SBS6) 624.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 22.6%
2. NPO1 / 20.9%
3. SBS6 / 10.7%
4. NPO2 / 6.9%
5. NET5 / 4.0%


6. NPO3 / 3.6%
7. Vero / 3.4%
8. RTL8 / 2.7%
9. RTL7 / 2.1%
10. RTL5 / 1.5%


11. Ziggo / 1.2%
12. Comedy / 0.9%
13. Discov / 0.9%
14. SBS9 / 0.8%
15. N.geog / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,4%
2. RTL Nederland 28,9%
3. SBS Groep 18,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen