Back to the Zeros en Beste Kijkers leveren in op RTL 4
De kijkcijfers van maandag 8 februari 2016 (SKO)
De RTL 4-programma’s Back to the Zeros en Beste Kijkers maken hun magere start van vorige week maandag niet goed. De tweede afleveringen van beide titels trokken gisterenavond nóg minder kijkers. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Back to the Zeroes duikt van 785.000 kijkers (12 procent aandeel) naar 628.000 kijkers (9 procent) en Beste Kijkers van 514.000 kijkers (8 procent) naar 466.000 kijkers (7 procent), dalingen van respectievelijk 20 procent en 9 procent.
De kijkersaantallen van Back to the Zeros en Beste Kijkers zijn zeer ongebruikelijk voor RTL 4, dat gewend is om op prime time toch wel minimaal een miljoen kijkers te bekoren. Beide programma’s scoren dan ook ver onder het zendergemiddelde.
De maandagavond van RTL 4 is een echt zorgenkindje. Eind vorig jaar besloot de zender om na vele en vele jaren de stekker uit de kwakkelende CSI-avond te trekken, maar de vervanging doet het niet veel beter. Zeesterren was vorige maand een kijkcijferdrama en ook de nieuwe combinatie Back to the Zeros en Beste Kijkers slaat niet aan.
Dankzij de sterke vooravond en late avond kwam RTL 4 toch nog uit op een gemiddeld avondmarktaandeel van 15 procent. Dat is bijna twee keer zo laag als dat van zijn grote concurrent NPO 1: dik 27 procent.
NPO 1, SBS 6 en RTL 7 zijn RTL 4 de baas
NPO 1 had de enige kijkcijferkanonnen op prime time in huis: Spoorloos met 2,1 miljoen kijkers (31 procent), Radar met 1,8 miljoen kijkers (26 procent) en Dokter Deen met 1,5 miljoen kijkers (26 procent).
De nummer twee op prime time was SBS 6, dat een dubbele aflevering van Celblok H uitzond. De eerste trok 712.000 kijkers (10 procent), de tweede 749.000 (11 procent).
Niet RTL 4, maar RTL 7 pakt het brons op prime time. Dat station trok 668.000 kijkers (10 procent) met een nieuwe Voetbal Inside.
Het enige andere prime time-programma’s in de kijkcijfer top 25 zijn Nieuwsuur met 726.000 kijkers (12 procent) op NPO 2 en The Blacklist met 530.000 kijkers (8 procent) op RTL 5.
NPO 3 trok 341.000 kijkers (5 procent) met Jan vs Geraldine en 465.000 kijkers (7 procent) voor Mindf*ck.
Vooravond en late avond
Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,6 miljoen), GTST (1,5 miljoen) en Half Acht Nieuws (1,3 miljoen) waren de vooravondtoppers. RTL Boulevard trok 909.000 kijkers en Utopia 700.000.
Op de late avond was RTL Late Night het meest in trek met 828.000 kijkers, gevolgd door Hart van Nederland (807.000) en Jinek (725.000).
NPO 1 marktleider
Over de hele avond gezien was NPO 1 marktleider met 27 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver (15 procent) en SBS 6 brons (10 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.307.000 02. Spoorloos (NPO1) 2.081.000 03. Radar (NPO1) 1.822.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.564.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.524.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.4% 2. RTL4 / 15.0% 3. SBS6 / 10.2% 4. NPO2 / 6.0% 5. RTL7 / 5.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,5% 2. RTL Nederland 26,9% 3. SBS Groep 18,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |