‘DWDD vulde zakken met Koningslied-geld’

Foto: VARADe wereld graait door. De talkshow van Matthijs van Nieuwkerk heeft geld gekregen voor de promotie van het Koningslied, net als Radio 2. Dat blijkt uit een overeenkomst tussen de NPO en de Stichting Nationaal Comité Inhuldiging, die de NOS heeft opgevraagd op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. DWDD en Radio 2 kregen geld omdat er ‘redactionele aandacht’ en ‘promotie rond de actie’ moest komen ‘binnen de NPO Radio 2 programmering’ en ‘binnen DWDD.

Hoeveel DWDD en Radio 2 kregen wordt uit de WOB-stukken niet duidelijk. “De bedragen zijn onzichtbaar gemaakt omdat het volgens de NPO en de VARA bedrijfsgevoelige informatie betreft“, aldus de NOS.

DWDD en Radio 2 moesten helpen “een gevoel van saamhorigheid te creëren tussen alle lagen van de bevolking, waarbij we in gezamenlijkheid onze droom voor ons land overbrengen aan de toekomstige Koning“.

Er werd gekozen voor DWDD en Radio 2 omdat die met een dagbereik van ruim een miljoen kijkers een grote invloed hebben “die vergelijkbaar is met de Top 2000“. De aandacht via deze media moest er ook toe leiden dat het lied hoog in de hitparades eindigde.

De WOB-stukken volgen op de massale verontwaardiging over de torenhoge kosten van het Koningslied, dat 550.000 euro kostte, terwijl componisten en artiesten vrijwillig meewerkten. Dat budget is bij elkaar gebracht door het Nationaal Comité Inhuldiging (400.000 euro) en de NPO zelf (150.000).

Waar dit exorbitante budget aan op is gegaan, was voor velen onduidelijk. Nu blijkt dat een deel van het geld in ieder geval aan Van Nieuwkerks strijkstok is blijven hangen.

Lees alle artikelen over de Koningslied-rel.

Meer in VARA

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen