Hart en Show klimmen naar 400.000 kijkers op SBS 9
De kijkcijfers van woensdag 19 augustus 2015 (SKO)
Meer vaste kijkers van Hart van Nederland en Shownieuws vinden hun weg naar SBS 9. De late avond-titels trokken woensdagavond 386.000 kijkers (7 procent) en 373.000 kijkers (9 procent) naar de film- en seriezender. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hart en Show waren dinsdag voor het eerst te zien op SBS 9 en scoorden toen tegen de 300.000 kijkers aan. Nu zitten de programma’s bijna op de 400.000. Piets Weerbericht trok er tussenin 429.000 kijkers (9 procent).
Op avonden dat SBS 6 Champions League-voetbal uitzendt, wijken Hart en Show om half elf uit naar SBS 9, waar volledige edities van de programma’s te zien zijn. Na de nabeschouwing van het voetbal, rond 23.30 uur, zijn mini-edities van beide programma’s te zien op SBS 6.
Ongeveer een derde van het normale aantal kijkers van Hart en Show verhuist nu mee naar SBS 9. Dinsdag was dat nog een kwart.
Record voor SBS 9
Voor SBS 9 is bijna 400.000 kijkers een megascore. Het marktaandeel van Shownieuws ligt bijvoorbeeld maar liefst 856 procent boven het laatste weekgemiddelde van de zender.
Op prime time scoorde SBS9 123.000 kijkers (2 procent) met de film On Deadly Ground. Samen met het succes van Hart en Show op de late avond leidde dat tot een recordavondmarktaandeel van 2,4 procent.
SBS9 was hiermee alsnog de elfde zender van het land. De toppers waren NPO 1 (23 procent), RTL 4 (13 procent) en SBS 6 (11 procent).
Monaco
SBS 6 trok 740.000 kijkers (13 procent) met de Champions League-wedstrijd Valencia – Monaco, een stuk minder dan de 1,3 miljoen kijkers (22 procent) voor Manchester United – Club Brugge op dinsdag.
De mini-edities van Hart en Show trokken na de nabeschouwing, rond 23.40 uur, 315.000 kijkers (11 procent) en 320.000 kijkers (13 procent).
SAIL
NPO 1 scoorde vooral met het Achtuurjournaal (2 miljoen, 42 procent), Lewis (1,3 miljoen, 22 procent) en SAIL Vandaag (1,1 miljoen, 19 procent).
De toppers van RTL 4 waren Half Acht Nieuws (884.000, 22 procent), Love is in the air (801.000, 13 procent) en RTL Boulevard (788.000, 22 procent).
NPO 2 pakte met De Slimste Mens zilver op prime time: 1,2 miljoen kijkers (22 procent).
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.043.000 02. Lewis (NPO1) 1.309.000 03. De Slimste Mens (NPO2) 1.215.000 04. SAIL Vandaag (NPO1) 1.078.000 05. EenVandaag (NPO1) 891.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.1% 2. RTL4 / 12.6% 3. SBS6 / 10.6% 4. NPO2 / 8.0% 5. RTL7 / 4.7%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,8% 2. RTL Nederland 23,7% 3. SBS Groep 21,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |