Nederlandse Utopia-kandidaten ook beïnvloed

Foto: Nick van OrmondtDe Nederlandse kandidaten van Utopia worden ook beïnvloed door medewerkers van Talpa, zij het in veel beperktere mate als dit weekend in Duitsland gebeurde. Dat bleek dinsdagavond tijdens de uitzending van RTL Boulevard. Volgens de woordvoerder van John de Mols Talpa is er af en toe contact tussen de tv-makers en de kandidaten. “Er zijn heus wel wat adviezen uitgedeeld en tips gegeven. Van: doe zus, doe zo, of ga eens die kant op. Maar dat gebeurt heel sporadisch.

Winston Gerschtanowitz, die commercieel directeur is bij Talpa, beaamt dat. “Het zal zeker gebeuren dat als een batterij van een kandidaat vervangen wordt die al de hele week op zijn stoel niets doet, dat er dan gezegd wordt: ‘Hé, leef je nog? We zijn wel met z’n allen aan het meekijken.’ Bijvoorbeeld.

De Duitse Utopia ligt onder vuur, omdat dit weekend midden in de nacht per ongeluk gefilmd werd hoe een medewerkster van Talpa een uur lang met de kandidaten om tafel ging om hen een bepaalde kant op te sturen. De producent was volgens de Duitse tv-zender Sat.1 dronken.

De persvoorlichter van Talpa spreekt van een incident. “Wij zitten er bovenop en dat geldt ook voor John de Mol. Zeker voor John de Mol, want hij is de geestelijk vader van het format. Wij hebben inmiddels passende maatregelen genomen. De mevrouw is van het programma gehaald. Wij kunnen dit natuurlijk niet hebben tegenover de zender en het Duitse publiek. Dat mag duidelijk zijn.

Al met al doet het niets af aan het succes van de Duitse Utopia, vindt Gerschtanowitz. “Het gaat goed daar. Het doet het goed op Sat.1.

Newtopia begon met 2,8 miljoen kijkers en 17 procent marktaandeel in de commerciële doelgroep. Het programma begon deze uitzendweek maandagavond met 1,3 miljoen kijkers en 8 procent marktaandeel.

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen