Jörgen Raymann: ‘NPO wordt steeds commerciëler’

Foto: RTLJörgen Raymann begrijpt de kritiek op de NPO-bestuurders Henk Hagoort en Shula Rijxman. Hij vindt hun plannen voor de NPO ‘veel te commercieel’. Dat heeft de tv-maker laten weten op Radio 1. Shula en Henk willen van de NPO een machtsblok maken dat kan concurreren met internetgiganten als Netflix. Ook willen ze hun publiek drastisch verjongen. “Het probleem met de NPO is dat er steeds meer een commercieel beleid gevoerd wordt, in plaats van een publiek beleid.

Dat commerciële denken van Henk en Shula zit Raymann niet lekker. “Daar maak ik me wel zorgen over, ja. Men gaat nu kijken of je wel goed genoeg scoort onder mensen van 20 tot 49 jaar.”

Scoren in 20 tot 49 hoort geen obsessie van de NPO te zijn, vindt Raymann. “Dat zijn targets die ooit bedacht zijn bij de commerciële omroep, omdat mensen in die leeftijdscategorie zogenoemde decision makers zijn. Dan ga je als Publieke Omroep je taak voorbij.”

Overigens is hij wel positief over het plan om externe tv-producenten directe toegang te geven tot de NPO. “Dat zorgt waarschijnlijk voor meer diversiteit bij de NPO. Als je nu een programma aanbiedt, moet je over zeven schijven gaan. Straks kun je gewoon rechtstreeks bij de NPO je programma aanbieden.”

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen