Bastiaan van Schaik: ‘Modellen niet goed in vorm’

Foto: RTLJurylid Bastiaan van Schaik van Benelux’ Next Top Model heeft er geen spijt van dat hij een slanke kandidaat uit het programma een ‘plus-size model’ heeft genoemd. “Dat is zij internationaal gezien ook. Dat bepaal ik niet. Dat wordt internationaal bepaald. Of ze te dik zijn? Ze zijn gewoon niet goed in vorm. Zo moet je het eigenlijk meer zien“, aldus Van Schaik op 3FM. “We zeggen niet dat ze te dik zijn, maar dat ze goed moeten eten en sporten om in de internationale maten te passen.

Volgens Van Schaik moeten sommige kandidaten afvallen, als zij internationaal willen doorbreken. “Dit is het modellenleven“, zegt hij tegen Shownieuws. “Het is keihard. Als je basketballer wil worden, moet je langer dan twee meter zijn. Er zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen voor een bepaald beroep. Als ze internationaal mee willen komen, moeten ze in die maten passen. Het maakt voor mij niet uit. Ze mogen ook blijven zoals ze zijn, maar dan wordt hun internationale carrière wat moeilijker.

58 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
julia
mei 26, 2011 09:55

jezus lul ik zou maar niet zeggen dat die modellen dunner moeten zijn want ze zijn al dun genoeg hoor vetzak met je grote reet

Gast
anonie
november 8, 2009 21:31

Ik dacht dat America zijn lesje wel geleerd had, toen er een model was gestorven. Maar nee, we gaan vrolijk verder! Een beetje normale vrouw heeft maat 42, maar daar wil de modeindustrie nog steeds niet aan. En Bastiaan van Schaik? Een omhooggevallen narcist zonder smaak.

Gast
emily
oktober 29, 2009 20:00

vetklep vetklep vetklep

Gast
Dirk
oktober 29, 2009 09:02

Iris, waarom zou Miami maatgevend moeten zijn? In 18+ films uit Amerika zie voornamelijk actrices met plastic borsten. Vind je dat een goede zaak? Je kan toch zelf denken, waarom zou je de normen die anderen hebben verzonnen moeten overnemen?
Laten wij het goede voorbeeld geven en alleen modellen aannemen die een gezond gewicht en een gezonde uitsraling hebben. Waarom zou een modehuis meer verkopen als een model er uitgehongerd uitziet?

Gast
Jelle -
oktober 28, 2009 21:32

Reactie op Anonymous: Reactie op dirk deur:
Hier hoef ik verder geen woorden aan vuil te maken.

Reactie op emily:
Wie ben jij om zo over iemand te praten? Hoe onzeker ben je zelf wel niet als je dat over andere gaat zeggen? Vreselijk ordinair.

Gast
BOLLEBAS
oktober 28, 2009 21:24

Wat is die Bas toch fucking dik zeg. Ik zou me kapot schamen als ik zo vet was en dan nog commentaar op het lichaam van anderen geven. Maarja, het is toch een kutprogramma dus Bas mag blijven met z’n biggengezichtje.

Gast
kort lontje
oktober 28, 2009 21:06

Hey Bolle, waar bemoei jij je GVD mee.

Gast
Arjan
oktober 28, 2009 20:01

Als het om de modellenwereld gaat, hoeft de jury ineens geen verstand meer te hebben van mooie vrouwen. Dan zijn chubby homoseksuelen en graatmagere vrouwen de deskundigen. Bij Idols zitten toch ook geen leden van de Jostiband of zanger Rinus in de jury?

Gast
emily
oktober 28, 2009 19:27

vieze vetklep

Gast
Gerard
oktober 28, 2009 19:02

Het lijkt wel of tegenwoordig iedereen afgezeken wil worden op TV. En als het bebeurt gaan we janken. Alsof er geen andere manieren zijn om model te worden.

Gast
Iris
oktober 28, 2009 18:45

We kunnen wel allemaal gaan roepen dat Bastiaan zelf te dik is. Dat is hij ook. Maar heeft dat hier iets mee te maken? Moet de coach van het basketbalteam zelf ook twee meter zijn? Nee dus. Persoonlijk vind ik het een nare vent, maar hij heeft wel gelijk. Hij is tenminste eerlijk naar die meiden toe. Als de modellen nu naar Miami gaan vol goede hoop, komen ze gedesilusioneerd terug. Ze worden werkelijk afgebrand bij die bureaus, want iedereen is daar veel dunner. Willen ze internationaal carriere maken, moeten ze gewoon broodmager zijn. Bastiaan keurt het verder niet goed of fout, misschien vindt hij het ook wel slecht dat dat vandaag de dag de maatstaven zijn, maar ja het is nu eenmaal zo! Wil je kans maken op een internationale carriere, moet je broodmager zijn. Helaas…

Gast
Arnoud
oktober 28, 2009 17:54

Gezocht: gemuteerde vetcel met vies baardje en opgerekte kringspier. Richt schade aan onder onzekere jonge meisjes.

Gast
dirk deur
oktober 28, 2009 17:15

dat wijf is ook te dik voor een model, hij heeft gewoon gelijk

Gast
Jeannette
oktober 28, 2009 17:10

Walgelijke man! Deze man noemt zichzelf integer????
Tegen een meisje van zeventien zeggen als reactie op haar foto: “je kijkt alsof je anaal genomen wordt”!! De uitspraken die deze man gedaan tegen deze meisjes: het varkentje staat mooier op de foto dan jij…..Jij hebt liposuctie nodig. … Je ziet eruit alsof je aan het baren bent…..Je bent een plussize model (tegen een meisje met maat 36).
Wat doet deze man bij dit programma!!! Sukkel!!!!!!!!

Gast
kingofthefake
oktober 28, 2009 17:04

ik persoonlijk vind zwaarlijvige types als bastiaan niet gewenst op de televisie,ziet er niet echt smakelijk uit
en wat de wannabe modeletjes betreft;zoek toch een rijke vent,kun je de rest van je leven flutboekjes schrijven,de modediva uithangen en met een beetje geluk nog een glas in iemands gezicht drukken

Gast
Raketman
oktober 28, 2009 16:59

Volgens mij gaat het hier allang niet meer om de individuele uitlatingen van Daphne en Bas, het gaat om het feit dat die héél dunne modelletjes kennelijk door bepaalde partijen in de mode-industrie wenselijk worden geacht. Daphne en Bas zijn hier slechts de berichtgever in.

Het zou trouwens wat mij betreft totaal geen probleem zijn als hier alleen de modellen die het aangaat zou treffen. Echter, door de continue stroom in met name de modebladen van echt magere meiden, voelen vele prachtige ‘normale’ dames zich té dik. Dit leidt regelmatig tot zeer sterke gevoelens van onzekerheid en anorexia.

Het gekke is dat dit eigenlijk nergens voor nodig is, want wie vindt dat nou – buiten de modewereld – écht mooi? Ik in ieder geval niet! Ik wil geen ingevallen buikjes en wangetjes, ik wil geen aa-cup borstjes en ik wil al helemaal geen niet-bestaande kontjes!

Dames en heren modemensen: vraag je in godnaam eens af wat ménsen mooi vinden en niet wat in jullie bekrompen wereldje de geldende norm is. En neem in godsnaam je verantwoordelijkheid. Dan mag je van mij alle bont die je op deze wereld kan vinden gebruiken :)

Gast
Anoniem
oktober 28, 2009 16:38

Hij heeft het erover dat modellen het liefst maatje 34 hebben! en niet meisjes in het algemeen. Een stewardess mag ook niet teveel overgewicht hebben, daar hoor je toch ook niemand over?

Gast
Eelko
oktober 28, 2009 16:15

Het klopt wat deze man beweerd. Internationaal moet je een opgewarmd lijk zijn of als terminaal kankerpatient ogen wil je kunnen doorbreken. Je kunt hem wat dat betreft weinig aanrekenen. Je kunt je afvragen of je in die wereld wilt vertoeven, maar dat geldt voor veel andere beroepen ook…..

Het klopt ook dat dit soort televisie anorexia bij meiden kan “triggeren”.
Lijkt mij een prima reden om niet langer naar dit soort programma’s te kijken en ze, liever nog, per direct van de buis te halen. Weg met deze pulp!

Gast
Knapperd
oktober 28, 2009 15:53

Huilebalkjes,
Als je er wat aan wilt doen kijk dan a) niet naar dat programma en koop b) geen kleren van merken die met gratenpakken adverteren. Wil je dat niet, stop dan in ieder geval met huilen en internet vervuilen. Er zijn belangrijker zaken dan ons uiterlijk.

Gast
Tim
oktober 28, 2009 15:45

Dat met basketballers vergelijken en dat ze langer dan 2m moeten zijn is ook onzin. Michael Jordan, toch wel een van de bekenste en beste basketballers aller tijden was ook kleiner dan 2m. Een van de beste op dit moment, Allen Iverson is zelfs maar net 1.80. Zelf ben ik ook net iets groter dan 2m, maar kan voor geen meter basketballen

Gast
Ollie
oktober 28, 2009 15:39

Buiten dat het best zo zal zijn dat je 30kg moet wegen als topmodel, gaat zijn basketballer vergelijkiing niet helemaal op.
bron Wiki:

Steve Nash (Johannesburg, Zuid-Afrika, 7 februari 1974) is een Canadese basketbalspeler die speelt voor de Phoenix Suns. Nash is een point guard en meet 1,91 m voor 88 kg. In 2005 en 2006 werd hij tot Most Valuable Player verkozen van de NBA, waardoor hij één van de beste spelers ter wereld wordt geacht. Nash staat bekend om de vele assists die hij uitdeelt en zijn snelheid. Ook staat hij gekend om zijn efficiënte driepunters en vrije worpen.

Gast
Victor & Rolf
oktober 28, 2009 15:16

Reactie op Roberto Cavalli: Misschien zijn die meiden wat voor C&A? Die positioneren toch op een dik publiek?

Gast
Edmond
oktober 28, 2009 15:12

Als trouwe geenstijllezer en zgn. “professional male model” vind ik deze discussie, of meer mode-industrie bashen, uiterst amusant.

Het werkt vrij simpel: Ben je -naar de maatstaven van de modeindustrie- te dik (oftewel zijn je maten niet juist) krijg je geen of vrij weinig werk. Sinds de laatste jaren is aanbod van modellen enorm toegenomen (ik geef de schuld aan internet, hierdoor is de drempel om foto’s te sturen naar een agency enorm verlaagd én hoeven scouts niet meer het hele land door op zoek naar modellen). Dus hoe hoger het aanbod hoe hoger de concurrentiestrijd tussen modellen. Naarmate er voor de designers meer modellen beschikbaar zijn worden de eisen aan de modellen dus ook hoger.

Dus wat de jury van BNTM de modellen tegen de modellen zegt is hard, maar helaas wel de waarheid. OVerigens, om nu de jury van BNTM te bashen is mijn inziens lichtelijk overbodig. The roots of all evil zijn en blijven in dit geval de modehuizen. Dus het lijkt mij beter om het “probleem” daar aan te pakken.

(Bij sommige shows worden modellen trouwens geweigerd als ze een te laag BMI hebben, heb alleen de shows niet zo 1 2 3 in het geheugen zitten)

Deze meisjes kiezen zelf voor deze carriere, of in ieder geval poging daartot. Niemand verplicht ze tot iets, BNTM geeft ze advies, zij het op een niet erg aardige manier.

Gast
Roberto Cavalli
oktober 28, 2009 15:12

Jullie zijn prachtige gezonde Hollandse dames.
MAAR NIET OP MIJN CATWALK!!

Gast
Him W. Eitinga
oktober 28, 2009 15:12

Wim, even kappen met die ongein, die stoofpeertjes zijn echt al lang op. Groetjes, Him

Gast
Wim Heitinga
oktober 28, 2009 14:49

Joke de stoofpeertjes zijn op!

Gast
Hans Bezemer
oktober 28, 2009 14:44

Tijd voor een minimum BMI voor modellen. Minder en je hebt een berufsverbot aan je broek. Geen catwalk voor jou, lief. Simpel en effectief. De BMI is immers veel eenvoudiger en sneller vast te stellen dan bv. doping.

Gast
Anoniem
oktober 28, 2009 14:35

.. uhm .. elk model dat gefotografeerd wordt, neemt alvorens afdruk toch een bad in het photoshop paradijs ? met dé juiste waarheidsverdraaiende methode kunnen ze er precies uitzien zoals consumerende schaapjes en medialustige, talentloze presentatoren dat gaarne zouden zien.

Gast
Frans
oktober 28, 2009 14:32

Reactie op Danny van der Sluys:
Wat is dat smoesje de hele tijd dat een basketballer 2 meter moet zijn? Zoek eens naar Nate Robinson (1.75 m), Spud Webb (1.68 m). Dit zijn beide Dunk Contest winnaars. Doe eerst een onderzoek en schreeuw niet zomaar wat.
Je moet je kwaliteiten maximaal uitbuiten en dan is alles mogelijk.

Gast
Herry
oktober 28, 2009 14:18

De beste basketballer ooit, Michael Jordan, was 1.98 mr. van Schaik.

Gast
Frits en Henk
oktober 28, 2009 13:47

Maar echt warm worden wij niet van de Benelux NTM oogst van 2009.

Gast
Frits en Henk
oktober 28, 2009 13:43

Modellen: ‘Bastiaan van Schaik niet goed in vorm’

Gast
carola
oktober 28, 2009 12:57

Reactie op Newhouse: Je moet zeker als dikkertje niet met zulke one-liners komen als hij doet. En het is inderdaad ook niet acceptabel als hij er verzorgd en slank uitgezien had, maar dat ziet hij niet. Hij spreekt uit dat ze in de volle maten valt, dan vraag je erom lijkt me. En hij ziet er simpel weg ongezond uit …

Gast
Newhouse
oktober 28, 2009 12:45

Reactie op BP: Reactie op Daphne: Ik vind jullie vergelijkingen met zwervers/varkens veeel verder gaan dan tegen een meisje zeggen dat ze niet binnen de maten past die benodigd zijn voor hetgeen het meisje wenst.
Alsof zijn commentaar prima was geweest als hij wél maar 50kg had gewogen en er verzorgd uitzag.

Gast
BP
oktober 28, 2009 12:34

De uitspraak was sowieso overdreven, maar helemaal uit de mond van een vent met zo’n opgeblazen figuur. Ook niet bijzonder smakelijk om naar te kijken. Geef als ‘stylist’ dan ook het goede voorbeeld en loop er niet bij als een varkentje.

Gast
Daphne
oktober 28, 2009 12:28

Bastiaan is zelf ook niet bepaald een visitekaartje!1- Te dik2- ongewassen haar3- vieze ongewassen kleding stijl4- vieze baardgroeiKortom hij ziet er uit als een zwerver!Hoe kan hij dan oordelen of een superslank meisje te dik is en een pus size model is????Dat meisje is gewoon superslank!

Gast
Newhouse
oktober 28, 2009 11:58

Reactie op Newhouse: PS. Bovendien: het grossiert in de reacties hierboven in de termen “vetzak”, “lelijke dikke vent” etc. De pot verwijt de ketel mensen !

Gast
Pistooltje
oktober 28, 2009 11:56

Reactie op Newhouse:

je heb helemaal gelijk.. Maar het enige wat ik ervan vind is dat de uitspraak komt van een moeder theresa die 24/7 in een snakbar te vinden is..

had dan Daphne deze quote laten uitspreken..

Gast
Newhouse
oktober 28, 2009 11:53

Wat een obesitas-bedoeling hier. Ben ik nou de enige die het eens is met Bastiaan ?
Natuurlijk had het netter gemogen, maar ik blijf vinden dat het niet onterecht is dat kandidaten voor een modellen-wedstrijd aan de internationale spelregels/standaarden gehouden worden.
Daarnaast zou ik een spin-off Benelux Next Plus Model een goede toevoeging vinden, dan heeft ieder wat wils.

Gast
Anoniem
oktober 28, 2009 11:47

Die papzak kan beter naar zichzelf kijken!
Ze moeten die gratenbalen verbieden .

Gast
model
oktober 28, 2009 11:25

…dat bandje om dr middel mag wel n X worden lekgeprikt!!! MET haar toestemming volgens mij!!! Bastiaan zelfbenoemde mode stylist get a life

Gast
V81
oktober 28, 2009 11:24

Misschien moeten de internationale standaarden maar eens veranderd worden???

Gast
Esther
oktober 28, 2009 11:05

oja.. en Bastiaan mag dat zeggen met z’n meer dan full size lichaamsomvang!! Meiden, laat je niet gek maken… jullie zien er prima uit!!

Gast
Sebas
oktober 28, 2009 11:03

Heeft die man weleens in de spiegel gekeken hoe onsmakelijk hij er zelf uitziet in zwembroek, te ranzig voor woorden. Schandalig dat zo’n uitspraak op T.V. komt.

Gast
Anoniem
oktober 28, 2009 10:58

Die asperge met uitpuilende ogen van een Daphne Deckers is ook te erg om naar te kijken

Gast
Anoniem
oktober 28, 2009 10:57

Gelukkig heb ik breedbeeld

Gast
Appie
oktober 28, 2009 09:51

Sprinkhanen met tieten spreken weinig mensen aan hoor…..

Gast
Andrea
oktober 28, 2009 09:28

Misschien dat één of andere modebobo beslist wie er op een catwalk mag lopen, godzijdank beslissen de kijkcijfers wat er wel of niet op de commercieele zenders wordt uitgezonden. Niet kijken dus naar dit rukprogramma, is het ook zo weer verdwenen van je televisie.

Gast
carola
oktober 28, 2009 09:28

En dat dan uitgerekend het aller dikste jongetje van de buis (blijkbaar een tweedagsvlieg) dit soort uitspraken doet. Hij die in de fashionwereld met z’n te dikke baby vette buik rondloopt. Stop met vrouwelijke modellen, ze zijn te sexy als er een beetje heup opzit!. Neem Aziatische superslanke jongens wereldwijd en verkleed hun op de rode loper in vrouwenkleding. Krijg er een beetje tabak van dat vele homo’s uit de zogenaamde fashionindustire lijken te bepalen dat vrouwen hun vrouwelijke vormen niet uit mogen dragen. Wat is dit toch absurd idioot. En dat vrouwen zich door mannen die fysiek niet aangetrokken zijn tot vrouwelijke vormen zich laten kleden is al helemaal te zot voor woorden. Nee, je moet er uit gaan zien als een jongetje op de catwalk!!!

Gast
Potje Pindakaas
oktober 28, 2009 09:27

Zegt de modeadviseur die elk seizoen van HNTM en nu ook BNTM dezelfde outfit aan heeft. Heel modebewust..

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen