Tanja Lubbers: ‘Steun aan omroep LLiNK hartverwarmend’
Algemeen Directeur Tanja Lubbers van omroep LLiNK heeft vanochtend op haar kantoor in Rotterdam bekendgemaakt dat de omroep al 156.000 leden heeft. Hiermee heeft LLiNK aan de belangrijk- ste voorwaarde voldaan om een volwaar- dige omroep in het bestel te worden. “De honderden mailtjes en telefoontjes en berichtjes die we hebben ontvangen van mensen die ons steunen en met ons meedenken zijn hartverwarmend geweest. Onze leden voelen zich verbonden met ons.”
De idealistische omroep heeft in de laatste eindsprint ruim 30.000 leden binnen gehaald en is daarmee uitgekomen op 156.000 leden. Hierdoor krijgt de omroep vanaf najaar 2010 veel meer zendtijd op radio en televisie. Tanja Lubbers: “Ik wil de ruim 150.000 mensen bedanken die lid zijn geworden. Zij geloven in LLiNK en onze missie. Zij geloven dat LLiNK een origineel en belangrijk geluid heeft in het publieke bestel. Wij zijn meer dan een omroep. Wij zijn een platform van mensen die een betere wereld willen. Dat is de kracht van LLiNK.”
Tanja Lubbers bedankt eveneens de oprichters van LLiNK, onder wie: Aad van den Heuvel, Anna Visser, Walter Etty en Boudewijn Poelmann. Ook bedankt ze het personeel. “Zij hebben laten zien dat ze niet alleen professionals zijn, maar ook strijdbaar, betrokken en niet te vergeten de beste ambassadeurs voor LLiNK zijn. Er zijn echt momenten geweest dat ons de moed in de schoenen zonk. Dat ik dacht dat we het niet meer zouden halen. En elke keer weer lukte het ons toch door te gaan, vol goede moed, met minimale middelen, veel creativiteit, en door heel hard te werken.”
Volgens Tanja werd het LLiNK moeilijk gemaakt. “Het werd ons niet altijd makkelijk gemaakt. Soms bekroop ons het gevoel dat we werden tegengewerkt. Dat een aantal mensen in medialand ons liever zag gaan dan komen. Officiële instanties die ons op cruciale momenten lang lieten wachten, initiatieven die niet werden goedgekeurd, kritiek dat we een one issue omroep zouden zijn, twijfels over onze toegevoegde waarde. Namens al onze leden zeg ik tegen hen: wij hebben een duidelijke missie en een toegevoegde waarde voor het publieke bestel. Zij zien ons programma als een welkome en noodzakelijke aanvulling op de programmering van de publieke netten.”
“We hebben er zin in om onze ideeën voor nieuwe programma’s uit te gaan werken. Vanaf 2010 krijgen we veel meer zendtijd op radio en televisie als volwaardige omroep. We hebben een goed plan waarin we laten zien dat we onze problemen op kunnen lossen EN mooie tv- en radioprogramma’s kunnen maken. Programma’s die er toe doen, mensen inspireren en kritisch- en oplossingsgericht zijn.“