John de Mol en KPN starten proef: tv-reclames op maat

John de Mol start met KPN een proef voor internetachtige reclame op televisie. Kijkers van zijn tv-zenders krijgen dan op hen geruchte commercials op basis van datakenmerken van hun huishoudens. Dat heeft zijn bedrijf Talpa Network laten weten. KPN is de eerste partij die gesegmenteerde tv-reclame mogelijk maakt. “Gesegmenteerde tv-reclame combineert de kracht van het massamedium tv met de specifieke targetmogelijkheden van digitale media“, legt Talpa uit.

Op lineaire tv ontvangen kijkers nu nog dezelfde commercials. Met dit nieuwe model, Smart TVads, ontvangt ieder huishouden, dat daarvoor toestemming gegeven heeft, op hen gerichte commercials op basis van datakenmerken van hun huishouden.

KPN stelt hiervoor profielsegmenten op basis van adres, geslacht, leeftijd en kijkgedrag beschikbaar. “Talpa Network koppelt deze profielen aan relevante reclames die KPN vervolgens via de tv-ontvanger uitserveert in de reclameblokken.”

Op 1 oktober start de testfase met KPN-medewerkers. Als deze test succesvol verloopt zal tv-reclame op maat op grotere schaal beschikbaar komen voor KPN-klanten en voor adverteerders.

Uitgangspunt hierbij is dat de kijker beslist, benadrukt Talpa. “De klanten van KPN geven via een opt-in expliciet toestemming voor het gebruik van hun gegevens op basis waarvan zij kunnen worden ingedeeld in specifieke doelgroepen om zo op hun doelgroep gerichte reclame te ontvangen.”

Talpa TV-baas Peter de Mönnink zegt: “Reclames op maat zijn persoonlijker en relevanter en verhogen de engagement van de kijker. Dat heeft ook een positieve impact op adverteerders, doordat zij met het ‘an sich’ al krachtige medium televisie hun boodschap nog gerichter kunnen overbrengen op de gewenste doelgroep en daarmee marketingbudgetten effectiever kunnen inzetten.”

Wij gaan, samen met KPN, graag met andere broadcasters in gesprek over de mogelijkheid om aan te sluiten op dit platform. Randvoorwaarde hierbij is een succesvolle afronding van de testfase.”

De tv-zenders van John de Mol zijn SBS 6, Net5, Veronica en SBS 9.

Foto: NOS

Meer in Talpa

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen