‘Waarom krijgen tv-shows meer aandacht dan vlogs?’

Yuyan Vuurmans, manager bij ‘social influencers’-bureau SocialReblz, vindt het grappig dat ‘menig YouTubevideo vaker wordt bekeken dan DWDD, Jinek en Zomergasten samen’, maar dat die tv-programma’s ‘oneindig meer aandacht’ krijgen in de media. Dat zegt ze in Het Parool. De aanstelvlog van Bibi Breijman, de vriendin van Waylon, is bijvoorbeeld al 665.000 keer bekeken, meer dan een gemiddelde Zomergasten-aflevering. Toch is die talkshow veel meer besproken.

Die enorme focus van media op tv vindt Vuurmans lachwekkend, terwijl de moderne mens volgens haar al lang is overgelopen op internet. “Daar moet ik dan altijd een beetje om lachen. De kracht en het bereik van Nederlandse influencers worden nog steeds onderschat.

De wereld van de YouTubers is veel professioneler dan door veel mensen wordt gedacht, zegt ze. “Met name door ‘oude’ media wordt er nog weleens lacherig over gedaan, alsof het alleen maar meisjes zijn die inhoudsloos over make-up praten.”

De adverteerder loopt echter niét achter, want die weet al lang dat online video een heel krachtig middel is om een specifieke doelgroep te bereiken, aldus Vuurmans.

Bedrijven kunnen bij online video véél specifieker adverteren, legt ze uit. Als voorbeeld noemt ze vlogger Sophie Milzink. “We weten precies wie naar haar video’s kijken: tussen de 18 en 25 jaar, zestig procent vrouw en veertig procent man, bijna allemaal Nederlands. Die informatie is heel waardevol voor adverteerders.

Het Parool-artikel ‘De gemene deler’ over de wereld van YouTube en vloggers kunt u lezen via Blendle.

Foto: YouTube

Meer in Overige

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen