‘Massa-ontslagen bij NPO, RTL en SBS in 2018’

Geplaatst op Sun 14 Jan 2018 om 12:00

De afname van de lineaire kijktijd gaat in 2018 voor het eerst leiden tot massa-ontslagen bij oudemedia-giganten NPO, RTL en SBS. Dat heeft media-ondernemer Ruud Hendriks, een van de grondleggers van RTL in Nederland en de eerste programmadirecteur van het bedrijf, gezegd op BNR Nieuwsradio. Die boodschap verkondigde Hendriks op Nieuwjaarsdag al in een tweet die behoorlijk wat commotie veroorzaakte. Nu doet hij uitgebreid zijn verhaal in The Friday Move.

De beweging naar nieuwe media is al langer gaande, maar wordt alleen maar sterker, aldus Hendriks. “De kijkers van RTL, SBS en NPO vluchten massaal naar Netflix en dat soort partijen en de adverteerders massaal naar Facebook en iets mindere mate Google. Het gaat dus niet goed.”

RTL is de grootste commerciële zendergroep van ons land. “In 2016 heeft RTL iets van 20 miljoen euro minder omgezet en in de eerste helft van 2017 weer 10 miljoen minder. Ik denk dat de tweede helft van 2017 niet beter is geweest. Uiteindelijk gaat dat ertoe resulteren dat de tering naar de nering moet worden gezet, dus dat er moet worden bezuinigd.”

Die bezuinigingen zullen ook concurrenten NPO en SBS treffen. “Dat betekent óf minder geld van programma’s waardoor de kwaliteit minder wordt óf minder medewerkers. Ik denk dat er dit jaar heel veel ontslagen gaan vallen bij NPO, SBS en RTL. Als het niet zo is, kom ik hier graag volgend jaar rond deze tijd mijn excuses aanbieden, maar ik ben er redelijk zeker van.”

Verwijtbaar

Vindt hij dat die massa-ontslagen de oudemedia-giganten te verwijten zijn? “Ja, ik vind van wel. Iemand die echt met zijn vak bezig is had in 2008 of 2009, toen YouTube enorm aan het groeien was, kunnen zien dat er wezenlijk op een andere manier met video wordt omgegaan. Netflix zag je natuurlijk ook al heel lang aankomen. De omroepbobo’s zijn gaan hopen dat het hun tijd wel zou duren. Dat zijn mannen van mijn leeftijd – ik ben 58 – die denken: ik moet nog een jaar of vijf, zes en misschien red ik het wel.”

Hendriks vindt het kwalijk dat NPO, RTL en SBS het digitale domein nooit serieus omarmd hebben. “Ze hadden moeten zorgen dat er een digitaal DNA in die bedrijven kwam. Nu zijn er mensen die het liefst traditionele tv maken en zoiets hebben van: we moeten ook wat met dat internet. Ze hadden een heel nieuwe generatie moeten aantrekken die je in een apart deel van het kantoor met een andere sfeer en andere regels de ruimte had moeten geven. Als dat deel gegroeid was, dan had je daar langzaam maar zeker dat oude traditioneel denkende deel mee moeten beïnvloeden.”

Hoe kan het dat zo’n digitale afdeling nooit is gecreëerd? “Ik denk dat het een gebrek aan wezenlijke belangstelling voor de ontwikkelingen in dit vakgebied is. Als je heel traditioneel denkt: ik ben een tv-zender aan het programmeren met een quizje en een show en ik kijk elke ochtend naar de kijkcijfers, dan red je het niet meer.”

Boos

Hendriks, die tegenwoordig werkt in de nieuwe media, lacht niet om het verval van de oude media. “Ik vind het niet leuk dat dit gebeurt. In tegendeel: ik ben eigenlijk heel erg boos. Ik heb RTL opgezet, ik heb mijn nek er uitgestoken en ik vind het schandalig dat de erfenis van de oprichters – en dat was naast mij ook Lex Harding en een aantal Luxemburgers – wordt verkwanseld. Dat vind ik echt heel erg.”

Ik kijk ook graag naar de NPO, dus ik vind het ook erg wat daar gebeurt. En ik vind het ook erg voor SBS, want ik vind dat een beetje concurrentie er wel bij hoort. Overigens denk ik dat John de Mol inmiddels wakker is en het wel degelijk begrijpt.”

De vraag is het of het niet te laat is voor John de Mols SBS, aldus Hendriks. “Ik denk dat televisie nu staat waar de krant twaalf of dertien jaar geleden stond: dat gaat elk jaar 5 tot 10 procent naar benden. Ik denk niet dat televisie en radio verdwijnen, maar het wordt wel een stuk schraler en de positie van die media wordt gemarginaliseerd, net als bij de kranten.”

Wordt RTL een marginale speler?

Op de vraag van Wilfred Genee of RTL dan een klein fenomeen wordt, antwoordt Hendriks: “Dat is natuurlijk al een klein fenomeen. Als je ziet dat Netflix straks 9 miljard aan content besteedt, dan is RTL maar een heel klein spelertje geworden, ondanks het feit dat RTL in achttien landen in Europa zit.”

Toch probeert RTL iets met Videoland, de Nederlandse tegenhanger van Netflix. “Ik vind het heel moedig en goed dat ze dat hebben gedaan, maar qua content richten ze zich op het lager opgeleide deel van de bevolking. Het is een illusie dat je met Videoland een serie als Narcos of The Crown kunt maken. Dat gaat gewoon echt niet gebeuren.”

Hendriks vindt het niet raar dat er nu angst heerst onder de werknemers van NPO, RTL en SBS. “Dat kan ze toch niet verbazen als je werkt bij een bedrijf “dat in 2016 twintig miljoen minder omzette en de eerste helft van 2017 weer tien miljoen? Dan denk je toch: jongens, het gaat niet goed?

Titanic

Vooralsnog ziet Hendriks vooral oude media die in de ontkenning blijven hangen. Het Gouden Televizier-Ring Gala vindt hij het ultieme voorbeeld. “Als ik naar dat gala kijk, denk ik: het is net de Titanic die ten onder gaat en het orkest speelt maar door. Online en YouTube komt daar nauwelijks in voor. Het afgelopen jaar was er een klein stukje besteed aan vloggers, maar dat is echt belachelijk. Het is echt geweest die tijd.”

Zijn RTL en SBS nog te redden? “Ze blijven bestaan, maar op een veel lager niveau dan vandaag de dag het geval is. Ze kunnen hooguit de schade beperken, maar het wordt nooit meer wat het was.

Zijn tip voor RTL en SBS? Ontsla al die analoge programmadirecteuren. “Het belangrijkste is dat je digitaal gaat denken en dat lukt mensen die dertig jaar analoog hebben gedacht niet meer. Je moet dus nieuwe mensen binnenhalen.”

Foto: BNR Nieuwsradio








55 Reacties op “‘Massa-ontslagen bij NPO, RTL en SBS in 2018’”


  1. Otto Groeneveld

    Ruud Hendriks?.. Duu mag ik even mijn vinger achter in mijn keel stoppen. Wat een over het paard getild gutmensch zeg. Hele enge namaak liberaal, zijn de tegenwoordig noemende ego’s allemaal.
    Maar het onderwerp. Goede zaak hoe meer ontslagen bij commercie als publiek hoe beter.
    Nou is commercie geen poortwachter bij de democratie, de publieke echter wel en die hebben het toch zwaar laten afweten. De druppel was het in de doofpot stoppen van de massale verkrachtingen door hun pareltjes in Duitsland, Zweden en Finland. Werkelijk democratisch ongehoord om als grote organisatie de staatsomroep de orders blindelings op te volgen van Moeke Merkel en Pinokkio Mark. Over dat onderwerp hoort gewoon een publiekelijk debat te komen. Het plaatsen van nepnieuws door NPO, het wegkijken van de dagelijkse ellende in de samenleving, het onvoorstelbare economische propaganda-nieuws uit het partijkartel.
    Werkelijk niemand van personen die zich journalist durft te noemen heeft 1 gram lef om de waarheid te schrijven. Nee je kop in het zand stoppen, luisteren naar de hoofdredacteur want eind van de maand moet de hypotheek van je huis weer betaald worden.
    Journalisten horen met een kap over hun hoofd te lopen wat een huichelaars en wegkijkvolk is dat zeg. Dat is de realiteit.

  2. Stille

    Harde woorden, maar hij heeft gelijk. Vrijwel de hele rtl top is 50+. En bij sbs en veel productiehuizen ook. De vraag is nog wel hoe de verdienmodellen eruit gaan zien op digital programmering.

  3. iq10

    hier ligt niemand wakker van,
    t voegt toch niks toe,
    en t personeel moet wat anders zoeken,
    dat is overal t zelfde, gewoon weer solliciteren,
    ze hebben ook altijd lonen gehad met een gouden randje,

    zo, nu ff lekker met de hond t bos in,

  4. Sander

    Over Twitch rept die geen woord. Maar wel over YouTube waarbij die niks zegt over de steeds lagere inkomsten voor vloggers. En natuurlijk niet vergeten dat niet de vlogger maar YouTube de eigenaar is van al je content.

  5. Lodewijk

    Geen medelijden met dat stel verwaande mensen bij die nietszeggende zenders.

  6. Jantje

    Ja goede analyse maar het weten is iets anders dan ook die omslag kunnen maken. Daar zijn enorme investeringen mee gemoeid en hoe goed je nieuwe platform ook zal zijn, zie de mensen dan nog maar eens terug te halen van Netflix.

    Overigens blijft het nog steeds gaan om programma’s maken en gaat alleen de distributie op de sch*p. Dus gezamenlijk een platvorm uit bouwen (NLziet) dat technisch goed werkt en naast eigen producties wordt aangevuld met internationale content van filmmaatschappijen e.d.

  7. Peter

    Mooi hoor, maar hij vergeet te vertellen dat de omzetten van bv de onlinediensten als Netflix en Spotify enorm zijn, maar dat daar geen euro verdient wordt. Er gaar meer uit aan rechten dan erin komt aan abonnementsgelden. Maar dit neemt niet weg dat de omroepbazen al jaren zitten te dutten.

  8. Papavlaaitje eet je nog

    Ze wisten alles zo goed die vreselijke enge zenders. Zou zeggen ga nog meer reclame troep uitzenden want daar houden de mensen wel van. Gewoon jaar in jaar uit dik hun beurs gevuld en schijt aan de kijker waarbij wachten we zijn toch alleenheerser en dat is nu afgebroken, voorgoed. Dag klote RTL, dag klote NPO. Ga nog wat reclame uitzenden, over nepnieuws gesproken.

  9. Mario

    Van mij mag in 2019 de stekker uit bij RTL en SBS, even terug naar back to basics.
    Reclame zal er niet minder op worden en al die shit op tv voor de kijkcijfers.

  10. Enzo Voort

    Met eenheidsworstzenders als RTL en SBS kies je al snel voor Netflix.

  11. eindregie

    Ik heb nooit begrepen hoe het verdienmodel is van al die digitale producten. De meeste zijn gratis. Maar ja, ik ben ook 50 plus.
    Wat ik me wel afvraag: stel je hebt RTL plus, met alle RTL 4 programma’s, aangevuld met Expeditie Robinson en Voetbal Inside, die je on demand kunt bekijken wanneer en waar je wilt, zonder reclame daar heb ik wel 10 euro per maand voor over.

  12. b

    Ruud Hendriks heeft in het verleden diverse uitspraken gedaan die alles behalve klopten , dus aan deze uitspraken kleven ook wat bezwaren. Niet iedereen is Netflix aanhanger en houd van films en series daar gaat deze snelle jongen aan voorbij.

  13. Peter

    @eindregie. Je hebt dan heel erg veel mensen nodig die een tientje willen betalen, het zou een mooi verdienmodel zijn, maar zonder adverteerder zijn de programma’s niet te betalen. Alles reclamevrij voor een tientje per maand gaat jammer genoeg niet, daar is de Nederlandse markt te klein voor.

  14. Emile Edwards

    RTL durft geen keuzes te maken. Niet in hun klassieke business en ook niet voor hun online videoproduct. Een nieuwe chief consumer officer, die baasje video mag spelen, terwijl hij bij een bijna monopolist Horizon Go heeft omgekat naar Ziggo Go, wat nog steeds een draak van een dienst is. RTL heeft hiermee te dicht bij huis gevist, ipv echt over de grenzen heen te kijken. De Mol lijkt wel wakker in A’dam, met oa zn aankoop van Emesa. Nu nog alle kralen aan 1 ketting rijgen en dan heeft De Mol iets moois in handen. Vraag is wel hoeveel tijd en geld het nog mag/kan kosten.

  15. frans

    Begin maar eens met stoppen van die reisprogramma’s

  16. Peter

    @papavlaaitje. Je hebt echt geen idee hé. Wat een onzin commentaar.

  17. De eerlijke

    De grote producties als WIdM en ER en Temptation Island etc etc zullen echt nooit verdwijnen, die zijn onbetaalbaar en onmogelijk te maken door wat simpele “vloggers” etc. Ze moeten bij NPO en RTL etc een eigen Netflix starten met allemaal grote producties uit Nederland die veel kijkers trekken. En dan betalen per maand of per serie of zelfs aflevering.

  18. Mario

    Afhankelijk wat de kijker wil. Van je tv/internet provider betaal je al snel tussen €70.- a €100.- euro per maand.

  19. Paul Jansen

    Niets nieuws wat hij zegt, maar omdat hij hét juist zegt, is het nieuws. Doet of hij weet hoe de mediawereld in elkaar zit, maar heeft bar weinig successen op zijn naam staan. Hij heeft het wel zo geregeld dat hij niet zijn eigen centen in zijn mislukkingen heeft weggebrand.

  20. Klaas

    SBS is al redelijk uitgekleed wat betreft werknemers de laatste paar jaar.. En de salarsissen voor de gemiddelde werknener daar vallen wel mee. Zo rooskleurig als iedereen werken bij de tv voorstelt is het dat echt niet. Wel zijn de salarissen bij RTL een stuk hoger. Komt ook doordat daar CAO’s zijn.

  21. Klaas

    Mensen die maar keihard roepen dat lineare tv eindigt zullen van een koude kermis thuis komen. Mensen gaan erachter konen dat ze flink duurder uit zijn met overal abbonnementen van rond de tien euro per maand en gaan dan toch weer terug naar enkel gewone kabel-tv a 20 euro p.m.

  22. Klaas

    Amazon a 10 euro p.m.
    Disneyflix binnenkort a 10 euro p.m.
    Netflix a 10 euro p.m.
    Videoland a 10 euro p.m.
    Ziggo On Demand (series en films xl ( HBO) a 10 euro p.m.
    Zullen nog wel meer aanbieders bij komen en wanneer je die er ook bij rekent ben je straks zo 80 euro p.m. kwijt voor de paar series of films die je kijkt.

    Doe dan maar een basic tv-pakketje van 25 zenders voor 18 euro p.m.

  23. Rob Hudson

    Als ik mijn zakken maar kan vullen. Lach al 40 jaar mijn lul uit mijn broek. Nooit iets bijgedragen aan de samenleving en toch mijn zakken gevuld.

  24. Joop Knoop

    Heb het al vaker geschreven en blijf dat doen!

    Het is vreselijke zender, tussen de reclame en de narcistische promo’s (natuurlijk bij RTL) door krijg je ook nog iets te zien, uiteraard met voorafgaand, mede mogelijk gemaakt door!
    Een film kijken op RTL of NET 5, om de 18 minuten reclame en die loopt dan 6 minuten door.
    Zo wordt men weggejaagd naar Netflix

    NPO is ook niet schoon ook zij doen mee aan het programmeren opdat er gelijktijdig op3 zenders reclame wordt uitgezonden, dus naast de SBS-RTL troep, is dat 11 zenders.

  25. Joop

    Lijkt me interessant hoe groot de verschillen tussen RTL en SBS zijn qua salaris en dan vooral presentatoren. Er wordt gezegd dat mensen als Gordon, Linda en Wendy 1 miljoen op jaarbasis binnenharken voor hun RTL werk maar ben benieuwd wat bijvoorbeeld Irene en Winston verdienen bij SBS. ik zou lager verwachten maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat die twee, gezien ze beide bij RTL wegkomen, goed onderhandeld hebben voor hun SBS contract. Gerard Joling verdiende ooit in de topjaren van sbs 1.5 miljoen op jaarbasis. Lijkt mij dat Winston het voor veel minder moet doen.

    Ook lijkt het mij niet dat iedereen bij RTL4 zoveel verdiend. Ze hebben daar een complete stal vol met presentatoren en het lijkt mij niet dat iedereen van die exorbitant hoge salarissen heeft als een Gordon met z’n miljoen. Als je kijkt naar de vrouwen bij RTL denk ik dat alleen Linda en Wendy rond de miljoen zitten. Chantal zal het misschien met 900.000 euro moeten doen? Angela Groothuizen, Lieke van Lexmond en Nicolette Kluijver komen er denk ik ook nog wel goed mee weg met 600.000 a 700.00 euro maar ik denk toch dat een Miljuschka of een Evenlyn veel minder krijgt. En hoe zou het zitten met bijvoorbeeld Bridget of Quinty? Die doen eigenlijk maar 1 programma ben benieuwd wat zij daarvoor krijgen.

  26. Diderick

    Wat tv uniek maakte is overgenomen en verbeterd door andere vormen van media. Live tv is ingehaald door live streamers die uren achter elkaar hun eigen ding doen en tegelijkertijd direct contact hebben met hun publiek. Een kijker zegt iets in de chat, en daar wordt dan direct op gereageerd. Hoe wil je dat op tv evenaren?

    Tv is er op gebaseerd dat je programma’s maakt die een zo groot mogelijk publiek aanspreken. Oftewel een zo breed mogelijke formule zonder zich specifiek te richten op een bepaalde groep mensen. Online kan je een super kleine niche groep bedienen en toch geld ermee verdienen. Is het niet door reclame dan wel via donaties of Patreon. Je kan dus kijken naar dingen die lijken speciaal voor jou gemaakt te zijn.

    Wil je een wekelijkse drie uur durende tafeldiscussie over games? Dat kan. Of wat denk je van een video van een recept of een jaren lopende Dungeon en Dragons rollenspel volgen? Dat kan allemaal niet op tv, want dan krijg je veel te lage kijkcijfers. Er is alleen wel een gigantische hoeveelheid niche content die bij elkaar opgeteld miljoenen mensen van de tv weghaalt.

    En dan heb ik het nog niet eens gehad over de dure tv series op Netflix en Amazon. Het is gewoon onmogelijk om zoiets als American Gods of Game of Thrones te maken. Niet alleen omdat het te duur is, maar het blijven nog steeds series voor een heel specifiek publiek. Ik heb geen flauw idee hoe tv hiermee kan concurreren. Zeker als de oude kijkers er niet meer zijn.

  27. Willem

    Peter 14.17 hij of zij heeft wel gelijk hoor. Alleenheersers dan krijg je een arrogantie van de macht, ruim bewezen.

  28. aammehoela

    Denk wel dat een aantal zenders zal verdwijnen, maar totaal verdwijnen ????????
    Een groot aantal wil toch nieuws zien en kwaliteit. Dat vlog-gedoe spreekt velen niet aan en men begint al af te haken. Neen, er zullen best wel zenders blijven voor hen die tv willen kijken om het nieuws en sport, desnoods enkel samenvattingen. Want inderdaad, zoals boven ergens al vermeld, overal abonnementen op afsluiten kost je handenvol geld. En bovendien wordt het armoe troef wat algemene kennis betreft. Merk nu al dat jongeren het nieuws amper volgen, het ook niet boeit en dat is een heel slechte zaak.

  29. E. Jansen

    Dit is helaas koren op de molen van al die schreeuwerds hier, waar ik al niet achter sta. En dit is een doemscenario van iemand die al laaaaang uit het beeld van de mediaconsument is, en die zich vergeten voelt… en daar moeten we dan bang van worden???… Ach ja, als je het maar vaak genoeg roept dan geloof je er ook in uiteindelijk… Maar, iedereen kijkt zin z’n eigen straatje. Als YouTube al in 2009 zo in opkomst was, waarom is hij dan nu al niet kampioen dan meneertje Hendriks?

  30. Bart

    @Diderick Die eerste 3 alinea’s waar je over hebt vind je dat echt een verbetering?
    En die voorbeelden die op noemt wat je dan kan kijken vind je dat echt leuk?

  31. Peter

    @Willem, dat wel, maar het reclame gezeur is raar, zonder reclameblokken geen programma’s, daar wordt het geld verdient om programma’s van te maken. Het is de brandstof van de zenders. Super dom om te zeggen dat het reclamevrij moet.

  32. Mediaprak

    Dan mag Hendriks Netflix hypen, maat hij gaat voorbij aan inniatieven van oa Disney om haar content van Netflix af te halen en een ‘eigen’ on demand dienst te beginnen. Nog los van het verdienmodel van flat Free on demand diensten waar in grote getale inlogcodes worden uitgeleend. Ruim 30% van Netflix kijkers doet dit ‘illegaal’. Ofwel na de internet bubbel de volgende hype welke over een paar jaar roemloos na een faillissement ten onder gaat.

  33. Peter

    Wie heeft SBS als programma directeur teruggehaald? O ja meesterlijke zet..

  34. Willem

    Het gaat juist om de reclame in de programma’s en films. Dat gaat nooit wennen maak et een apart blok van buiten de programma’s.

  35. Rogier

    Laat YouTube etc maar bewijzen dat ze standvastig zijn. De nieuwigheid gaat er echt wel af….

  36. Queenie

    Geweldig nieuws! Weg met de arrogantie ten top cokesnuivende figuren dames en heren. Tan, Winston, Renate de Leeuw, Wendy, Chantal, Jan Smit, RTL boulevard, Irene Moors, Carlo, Geer, Gordon, Brigitte Maasland, Ali B, Irritantje herself Marieke Elsinga, Bonje m buren crew, Robert ten Brink, Peter R de Vries, crew postcodeloterij (vette salarissen krijgen, maar doen alsof ze daar gratis rondlopen.) Crew koffietijd enz enz enz… Ik kijk al jaren niet meer naar die over het paard getilde figuren😔 Walgelijk! De enige die normaal waren en zijn gebleven zijn Linda de Mol en Ivo Niehe. De rest kan zo op de boot met een enkeltje China!

    lsinga,

  37. Kaaskijker

    Ze hebben jaren decadent geleefd. Niet de vraag van de kijker, inzetten op betrokkenheid, nee de kijkcijfers en marktaandelen deden er toe. En los daarvan donderen nu ook de reclameinkomsten gigantisch in bij zowel de NPO, RTL als SBS. Maar de andere kanalen met de hogere nummers krijgen hier ook mee te maken. Er gaan zenders verdwijnen. Is het erg dat de televisie-era over het hoogtepunt heen raakt? Nee.

  38. Bart

    @kaaskijker Want jij vind alle nieuwe initiatieven beter?

  39. OMG

    Waar ik mij al jaren bij RTL over verbaas is het feit dat zij deel zijn van een groter Europees RTL maar dat er nul samenwerking is tussen de RTL bedrijven. Bijvoorbeeld, elke RTL heeft zijn eigen nieuwsdienst, met eigen reporters, cameramensen, techniek, studiowagens etc. In Duitsland bezit RTL de zakelijke / nieuws zender N.TV maar er is geen samenwerking met RTL Z.

    Fremantle Media, onderdeel van RTL, heeft in heel Europa allerlei productiebedrijven, maar er wordt nooit geproduceerd op Europees niveau. Waarmee je dus wél kunt concurreren tegen Netflix en Amazon en ook nog eens voldoet aan regelgeving om Europees product te programmeren.

    Ditzelfde is ook bij EBU het geval, er wordt nauwelijks samengewerkt tussen de publieke omroepen van Europa. Een serie zoals The Crown van Netflix kan op die wijze met gemak door de PO’s van Europa gemaakt worden.

    SBS had in de beginjaren 2000 een startup samen met Endemol, volledig gericht op online formats. Daar is niets van over. De visie is er soms wel, maar de lange adem niet.

    Men wil ook nog wel eens vergeten dat Netflix 5 jaar geleden vooral een DVD-verhuur website was… Disruptie en voortbestaan van je bedrijf komt vanbinnen.

    Tegen de tijd dat dit besef er is bij NPO / RTL en SBS, is het toch al te laat.

  40. Arie

    Bij het koffieautomaat praten mensen steeds vaker over Netflix series dan over TV programma’s. Disney kocht onlangs de Fox studio’s op. Om nog beter een vuist te kunnen maken tegen Netflix. Let wel. Netflix steekt in 2018 maar liefst 7 miljard in het produceren van eigen content. (Serie’s, films en documentaires). Ook als ze het bij RTL en SBS hadden begrepen in 2008 hadden ze de neerwaartse spiraal niet kunnen voorkomen. Bij een aantal grote kabelmaatschappijen moet je nog altijd TV erbij nemen in een internet pakket. Zodra je overal afzonderlijk internet kunt bestellen zakt de lineaire TV als een kaartenhuis in elkaar. Ik betrap mezelf er ook steeds vaker op dat ik het liefst iets kijk op een moment dat ik dat zelf wil. Ik ga alleen nog voor een sport wedstrijd de televisie aanzetten.

  41. Clio

    Dat RTL niet eens EuropNews heeft overgenomen en er RTL News van had gemaakt… zo hebben in heel Europa verslaggevers.

  42. F’iscadel

    Is ook wel te verwachten. TV heeft geen toekomst meer!

  43. GW

    “Maar we scoren nog prima in de doelgroep”.

    Interessant betoog van Ruud Hendriks. Geen speld tussen te krijgen.

  44. GW

    @Sander 12:25:

    Goed, toch een speld tussen te krijgen. ;-)

    Youtube kampt niet alleen met dalende inkomsten, maar ook met censuur. Er wordt heel wat “gedemonetized” de laatste 18/24 maanden. En wat is dan de kip of het ei? Censuur vermomt als demonetization omwille van teruglopende inkomsten of teruglopende inkomsten vanwege toegenomen censuur?!

    Twitch kampt met het nerd-imago. Leuk voor 16-jarige jochies die in hun r*kbunker los gaan op League of Legends-wedstrijden en Twitch-meisjes die “per ongeluk” vergeten dat ze de camera nog aan hebben staan, maar Twitch wordt nog teveel vereenzelvigd met gamen om vooralsnog mainstream te worden. Misschien in de toekomst. Wie weet.

  45. Diderick

    @Bart Er zijn natuurlijk twee kanten. Aan de ene kant heb je online een veel grotere kans om media te vinden dat specifiek voor jou is gemaakt, aan de andere kant is de productie vaak niet naar over huis te schrijven. Maar meestal kan je dat over het hoofd zien. De commerciële zenders hebben vaak programma’s die er gelikt uitzien, maar als de inhoud je totaal niet aanspreekt, dan heb je er nog niks aan.

    Een aantal van de voorbeelden die ik opnoemde kijk ik. Afgelopen week was de ASDQ marathon op twitch. Als ik tv wilde kijken, dan zette ik dat op.

    @GW Nerd-imago? ‘Nerds’ zijn de norm. De films die het meest scoren in de bios zijn superhelden en scifi- films. Elk modern huishouden heeft een gameconsole. Het is niet de jaren ’80 waar alleen kinderen dit interessant vinden. Die kinderen zijn volwassen geworden en zijn in jouw woorden nog steeds ‘nerds’.

  46. GW

    @Diderick 12:50:

    Ik denk dat je nerd-imago verwart met nerd-afkeer. Ik ben zelf een nerd, een fervent gamer en ik werk bij ASML. Maar ik realiseer me terdege dat de gemiddelde beauty- en/of lifestylevlogster (waar qua vloggen heel, heel veel geld zit) echt niets geeft om Twitch. Het zijn twee totaal verschillende doelgroepen. De arena die stampensvol zit met League of Legends-kijkers geeft geen ruk om beautyvloggers en vice versa. Je realiseren dat Twitch vooralsnog een grote, maar enigszins beperkte niche-doelgroep heeft, wil helemaal niets zeggen over de “toekomst van nerds”.

    Volgende keer beter mijn woorden lezen alvorens voorbarige conclusies te trekken. Chillax.

  47. Loop

    ”Ik heb mijn nek uitgestoken.” Vorstelijk betaald voor een U-bocht. Alleen door politiek gewauwel is ie rijk geworden. En wat is er tegen Amerikanen? Netflix zal ook een NLse, kleine, afdeling krijgen. Disruptie vindt nooit plaats met 2 entiteiten: de oude en de nieuwe onbekende. Lineair is en was log en hopeloos verouderd.

  48. Piet

    Haha ik heb mijn nek uitgestoken?.. Er is maat 1 groep geweest die gezorgd heeft voor hun aanwezigheid hier en dat was de Randstad radio clan uit Rotterdam samen met advocaat Weltfort. Deze stichting zorgde voor de jurisprudentie zodat co mogelijk werd in Nederland. Dat hij er met zijn slinkse Amsterdamse vriendjes ermee aan de haal is gegaan is een ander verhaal. Nare man.

  49. Diderick

    @GW

    Nerd is in mijn ogen nog steeds scheldwoord. Iemand die obsessievelijk met een hobby bezig is en tegelijkertijd geen sociale vaardigheden heeft. Iemand waar op neergekeken wordt en om belachelijk te maken. Een van de meest populaire op tv is “Big Bang Theory”, waar de ‘humor’ er alleen in zit om stereotype nerds uit te lachen. Wat ik wil zeggen is eigenlijk dat de term ‘nerd’ nooit op een positieve gebruikt wordt. Vandaar dat ik zo op je reactie reageerde.

    In die twee verschillende doelgroepen zit natuurlijk wel gewoon overlap. Twitch bestaat niet alleen uit het uitzenden van grote toernooien. Op de IRL kanaal zijn er genoeg lifestylebloggers te vinden. Een groot aantal zelfs die zijn overgestapt van Youtube, na de advertentie apocalypse daar. Twitch heeft op dit moment gewoon veel meer mogelijkheden om geld te verdienen dan Youtube heeft.

  50. :)

    Diderick weet niet wat nerd betekent en plakt er allerlei persoonlijke betekenissen op.

  51. Diderick

    De eerste de beste definitie die je op google tegenkomt:

    “Nerd is een pejoratieve term die wordt gebruikt voor (meestal jonge) mensen die afzijdig staan van de populaire `mainstream` cultuur van jongeren. Zij zijn vaak introvert en wars van activiteiten waarbij sociale status een belangrijke rol speelt. Zij zijn minder geneigd om mode en trends te volgen.”

  52. :)

    Google…

  53. GW

    @Diderick:

    Met alle respect, maar verwar je de term “nerd” niet met de definitie die normaal gesproken aan een persoon met een stoornis in het autistische spectrum wordt gegeven? (Ik probeer het echt zo tactvol mogelijk te verwoorden).

    Ik was als kind al een echte nerd. Verslond boeken, speelde met lego, hield van tv-programma’s die over technologie handelden, was een volbloed Trekkie en ging al vroeg gamen. En ik heb dat en de term “nerd”, nooit als een belemmering gezien. Ook nooit als een scheldwoord. Eerder als een gewone constatering. Het is wat het is :) .

    Als ik het zo hoor, dan heeft iemand de term wel ooit negatief tegen je gebruikt. Dat vind ik oprecht afkeurenswaardig en spijtig. Neemt niet weg dat je mij geen woorden in de mond moet leggen.

    En met alle respect, maar Sheldon van TBBT is ook wel een “apart” type. Tenzij je o.a. een dwangneurose van 3 keer kloppen op de deur normaal vindt. De makers maken er ook geen geheim van dat Sheldon afwijkend gedrag vertoont. Ze benoemen het alleen niet expliciet.

  54. GW

    Tweede respons:

    Ik ben het deels met je eens. Als beautyvlogger ben je niet per se gebonden aan een medium als Youtube. Het staat je vrij ook Twitch te gebruiken. Echter, Twitch heeft echt nog geen fractie van het bereik van Youtube onder beauty- en lifestylevlogaanhangers. Geen van de echt grote beauty- en lifestylevloggers (noem ze hierna voor het gemak even alleen beautyvloggers) die ook bij een agentschap zijn aangesloten zitten bij Twitch. Geen enkele. Kleine vissen ja, maar geen grote beautyvloggers met een miljoenenbereik.

    Bovendien maak je mij niet wijs dat het mannelijk, gamende Twitch-kijkende publiek zit te wachten op de zoveelste review van een oogschaduwpalet van Huda Beauty. Kom op zeg. Er zijn veel meer aspirationele kenmerken aan beautyvloggen dan aan gamevloggen/ -streamen. Al zit een arena vol met League of Legends-kijkers, het blijft op dat moment één en dezelfde game: League of Legends. Bij de gemiddelde favoritesvideo kan een beautyblogger al min. 10 verschillende, gesponsporde producten benoemen. En dat is dan slecht 1 video.

    Bovendien, eigenlijk is Youtube nu al ondergeschikt aan Instagram. Instagram = sneller (je hoeft niet te filmen + te editen) + directer. Er zijn beautyvloggers die Youtube en/of Twitch niet eens aanraken en al duizenden euro’s binnenharken.

  55. GW

    edit: mannelijke

Reageer

Voor het reageren op artikelen van Mediacourant gelden huisregels. Lees de policy.

Let op: Reacties aan Mediacourant of vragen over redactionele keuzes kunt u slechts toesturen via het mailformulier.

Ziet u een ongepaste reactie? Laat het graag weten via het mailformulier of door een reactie te plaatsen met daarin het woord 'moderatie'. Reacties met daarin het woord 'moderatie' worden automatisch vastgehouden en zijn daardoor niet zichtbaar voor overige bezoekers.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.