Quizdinsdag SBS 6 passeert emodinsdag RTL 4


De kijkcijfers van dinsdag 19 september 2017 (SKO)

Niet alleen op maandag, woensdag en vrijdag, maar ook op dinsdagavond weet SBS 6 nu zijn grote concurrent RTL 4 te passeren op prime time. De quizdinsdag van 6 was gisteren gedurende heel prime time groter dan de zwaarmoedige dinsdag van 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar John van den Heuvels Vermoord in het Buitenland om half negen slechts 555.000 kijkers (9,8 procent) neerzette, had de Winston Gerschtanowitz-show Mensenkennis er 581.000 (10,3 procent).

Aansluitend scoorde Spreekrecht met Angela Groothuizen slechts 424.000 kijkers (8,2 procent) op 4 en noteerde Irene Moors met De Perfecte Vraag 508.000 kijkers (9,8 procent) op 6.

Voor SBS 6 zijn dit marktaandelen die rond het zendergemiddelde liggen, maar voor RTL 4 zijn dit cijfers die ver ónder het zendergemiddelde liggen. Voor RTL 4 is het tv-seizoen 2017-2018 sowieso wat magertjes begonnen, al zet de zender in het weekend wél topcijfers neer.

RTL 4 en SBS 6 werden lachend voorbijgestreefd door de eeuwige winnaar NPO 1. Die zette met Opsporing Verzocht 1,4 miljoen kijkers (24 procent) neer en met Opgelicht 1,3 miljoen kijkers (26 procent).

De zeven andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Brandpunt: 372.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Martian: 342.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met RIPD: 303.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met First Dates: 294.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met SOS Mijn Vakantie Is Een Hel: 203.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Nova Zembla: 177.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Drive Hard: 169.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (984.000), RTL Boulevard (759.000), Editie NL (638.000) en Utopia (597.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Kanniewaarzijn (987.000), Pauw (842.000), Hart van Nederland (611.000), Nieuwsuur (564.000), Shownieuws (493.000) en RTL Late Night (439.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.259.000
02. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.352.000
03. Opgelicht (NPO1) 1.333.000
04. De wereld draait door (NPO1) 1.309.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.215.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.155.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.074.000
08. Kanniewaarzijn (NPO1) 987.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 984.000
10. Prinsjesdag 2017 (NPO1) 905.000


11. Pauw (NPO1) 842.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 759.000
13. Editie NL (RTL4) 638.000
14. Hart van Nederland (SBS6) 611.000
15. Utopia (SBS6) 597.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.5%
2. RTL4 / 13.3%
3. SBS6 / 9.4%
4. NPO2 / 6.3%
5. NET5 / 5.9%


6. Vero / 4.2%
7. NPO3 / 3.4%
8. RTL7 / 3.1%
9. RTL8 / 2.7%
10. RTL5 / 1.8%


11. SBS9 / 1.6%
12. FS1E / 1.3%
13. Discov / 1.1%
14. Comedy / 0.9%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 37,2%
2. SBS Groep 21,1%
3. RTL Nederland 20,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS/Sander Stoepker

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen