BNR mag voortaan wél reclame maken bij NPO

De STER gooit zijn beleid om: voortaan zijn ook commerciële mediapartijen welkom in de reclameblokken van de NPO. Dat heeft de nieuwe STER-directeur Frank Volmer gezegd op BNR Nieuwsradio. BNR wil al jaren reclame maken bij de NPO, maar werd steeds geweigerd. Nu krijgt BNR alsnog toestemming, net als in ieder geval Qmusic. “Als BNR of welke andere commerciële partij reclame wil maken bij de STER dan zijn ze van harte welkom“, zegt Volmer.

De publieke omroep heeft ook een verantwoordelijkheid om de markt niet af te bakenen voor commerciële partijen, vindt Volmer. “Het lijkt me prima dat ze reclame maken, daar krijgen we geld voor terug. Uiteindelijk moeten we de omzetdaling overeind houden en niet de markt belemmeren met allerlei regels.”

Het moet echter niet doorslaan, zegt Volmer. Hij benadrukt dat NPO 1 geen reclames gaat uitzenden om naar RTL 4 te zappen. “Dat lijkt me niet logisch en zou je andersom ook niet willen. Maar als het crossmediaal is mag alles.”

BNR fopte de STER in 2013 door een ‘trojan commercial’ in te leveren. Onder de naam Bay & Air kocht het station radiozendtijd in. “BNR heeft ons bij de neus gehad”, reageerde de NPO.

BNR-baas Sjors Fröhlich reageerde in 2015 geërgerd op de continue weigering: “Het kan niet zo zijn dat een publieke organisatie, waar we allemaal aan meebetalen, partijen buitensluit. Ik denk dat het verstandig is dit eens goed uit te pluizen. Naar mijn mening is deze opstelling van de STER juridisch niet houdbaar en eigenlijk belachelijk.

In februari begint BNR met adverteren bij de STER.

Foto: STER

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen