Rad van Fortuin van start met zeer mooie kijkcijfers
De kijkcijfers van maandag 22 augustus 2016 (SKO)
Het Rad van Fortuin is maandagavond van start gegaan met 810.000 kijkers op SBS 6. Daarmee behaalde showhost André Hazes jr. 15 procent marktaandeel en zilver in dat tijdslot. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Voor SBS 6-begrippen zijn dit ongekend hoge cijfers voor dat tijdstip. De familiezender ging ruimschoots langs zijn grote commerciële concurrent RTL 4, die op hetzelfde moment slechts 494.000 kijkers (9 procent) wist te bekoren met de soap Nieuwe Tijden.
NPO 1 blijft oppermachtig om acht uur met het Achtuurjournaal, vaste prik in veel Nederlandse huishoudens. Daar keken maandag bijna 2,1 miljoen mensen (40 procent) naar, goed voor de eerste plaats in de dagelijkse kijkcijfer top 25.
Voorafgaand aan de eerste uitzending zei Hazes jr. op Nu.nl zich niet al te druk te maken om de kijkcijfers. “Je gaat natuurlijk geen twee miljoen kijkers halen, een miljoen waarschijnlijk ook niet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik er met zoveel plezier aan heb gewerkt: die veertig afleveringen nemen ze me niet meer af. Ik ga altijd uit van teleurstellingen en dan kan het altijd meevallen.”
Vermoedelijk zakken de kijkcijfers van Het Rad van Fortuin vanavond wat in, omdat nieuwsgierigheidskijkers afhaken en vanwege het zeer zomerse weer dat voorspeld is.
NPO 1 was de grote winnaar op de eerste dag van het nieuwe tv-seizoen. Op prime time werden topscores neergezet met Radar (1,4 miljoen kijkers en 23 procent marktaandeel), Memories (1,1 miljoen en 19 procent) en Het Familiediner (909.000 en 17 procent).
RTL 4 was om half negen nog in zomerslaap met Hotter Than My Daughter, dat slechts 548.000 kijkers (9 procent) trok, maar wist vanaf half tien veel kijkers te boeien met de seizoensaftrap van Linda’s Zomerweek. De Linda de Mol-show pakte met 1,2 miljoen kijkers (24 procent) zilver op prime time.
De andere meest bekeken titels op prime time waren De Slimste Mens met 1,1 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 710.000 kijkers (13 procent) op NPO 2 en Voetbal Inside met 653.000 kijkers (11 procent) op RTL 7.
SBS 6 trok op prime time 398.000 kijkers (7 procent) met De 25.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), De Wereld Draait Door (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (955.000), Half Acht Nieuws (934.000), EenVandaag (867.000), Rad van Fortuin (810.000), RTL Boulevard (730.000), Editie NL (593.000) en Utopia (590.000).
Op de late avond waren Het Familiediner (909.000), Hart van Nederland (731.000), Pauw (722.000), Shownieuws (630.000) en het late RTL Nieuws (523.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.057.000 02. Radar (NPO1) 1.354.000 03. Linda’s Zomerweek (RTL4) 1.232.000 04. De wereld draait door (NPO1) 1.230.000 05. De Slimste Mens (NPO2) 1.149.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.9% 2. RTL4 / 17.1% 3. SBS6 / 9.6% 4. NPO2 / 8.5% 5. RTL7 / 5.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 34,4% 2. RTL Nederland 28,1% 3. SBS Groep 18,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.