Nieuwe Tijden daalt naar bijna 800.000 kijkers
De kijkcijfers van woensdag 6 juli 2016 (SKO)
Na twee avonden bijna 900.000 kijkers te hebben gescoord, is de nieuwe RTL 4-soap Nieuwe Tijden woensdagavond voor het eerst ingezakt. De derde aflevering van de serie met Ferry Doedens wist 772.000 kijkers te bekoren, goed voor 15 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Niet alleen het kijkersaantal is wat ingezakt, maar ook het marktaandeel. De eerste aflevering zat nog op 18 procent marktaandeel en de tweede aflevering op 17 procent.
Nieuwe Tijden is een zomer lang te zien op het tijdstip van Goede Tijden Slechte Tijden. Die soapserie scoorde de afgelopen weken zo’n 1,3 miljoen kijkers en 25 procent marktaandeel.
De andere meest bekeken programma’s om acht uur waren woensdagavond het Achtuurjournaal met 2 miljoen kijkers en 40 procent marktaandeel en Trauma Centrum met 352.000 kijkers en 7 procent marktaandeel op SBS 6.
De grote winnaars op prime time waren uiteraard Studio France met 1,8 miljoen kijkers (33 procent) en de aansluitend uitgezonden halve EK Voetbal-finale tussen Portugal en Wales met 3,3 miljoen kijkers (51 procent).
De meest bekeken alternatieven voor het voetbal waren Lewis met 780.000 kijkers (12 procent) op NPO 2, Love is in the Air met 664.000 kijkers (11 procent) op RTL 4 en Hollandse Zaken met 375.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.
Na Love is in the Air stortte RTL 4 volledig in en kwam de zender niet verder dan 270.000 kijkers (4 procent) voor Jo Frost: Nanny On Tour.
SBS 6 moest op prime time genoegen nemen met 235.000 kijkers (4 procent) voor De 25.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Half Acht nieuws (1,2 miljoen), RTL Boulevard (905.000), Zesuurjournaal (827.000), Nieuwe Tijden (772.000), EenVandaag (686.000), Editie NL (665.000), Tourjournaal (652.000), Nederland Verhuist (518.000) en Utopia (473.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond was Studio France het meest in trek met 1,2 miljoen kijkers, gevolgd door RTL Late Night (626.000), Hart van Nederland (626.000), Shownieuws (617.000), De Avondetappe (605.000) en Nieuwsuur (495.000).
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (13 procent) en NPO 2 (10 procent).
Top 15 01. Portugal – Wales (NPO1) 3.287.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.999.000 03. Studio France (NPO1) 1.758.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.171.000 05. RTL Boulevard (RTL4) 905.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 37.0% 2. RTL4 / 13.3% 3. NPO2 / 9.9% 4. SBS6 / 6.3% 5. NET5 / 4.1%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 49,6% 2. RTL Nederland 19,9% 3. SBS Groep 14,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |