‘RTL en SBS dromen van NPO zonder reclameblokken’

Foto: RTLDe commerciële zendergroepen RTL en SBS dromen van een NPO zonder reclameblokken. Dat heeft Fons van Westerloo, voormalig directeur van RTL én SBS, gezegd op Radio 1. Adverteerders gaven vorig jaar ruim 200 miljoen euro uit aan reclame op NPO 1, 2 en 3. Als de STER-blokken sluiten, vloeit dat naar andere partijen. “Dat zou mooi zijn voor de commerciëlen. Daar hebben we altijd van gedroomd bij SBS en RTL. Dan zie ja natuurlijk dat het deel van het geld daarheen gaat.”

Van Westerloo is voorstander van een NPO zonder reclame. “Een puur publiek stel zou geen commerciële zendtijd moeten verkopen.”

Paul Römer, baas van de publieke omroep NTR, pleit voor een NPO zonder reclame. “Ik vind principieel dat de NPO door zou moeten gaan zonder STER-inkomsten. We zijn nu een hybride Publieke Omroep. We zijn een beetje commercieel, want we hebben de STER, en we zijn een beetje publiek.”

Ik zou het helderder vinden, en dan ben je ook van die hele discussie over marktverstoring af, dat we die 220 miljoen euro STER-inkomsten opgeven en dat de overheid bijspringt. Dan gaan we puur publiek, zonder commerciële invloeden, door. Daar zou ik een groot voorstander van zijn.

 

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen