De Slimste Mens blijft kijkcijferhit: 1,2 miljoen kijkers
De kijkcijfers van maandag 20 juli 2015 (SKO)
Het nieuwe seizoen van De Slimste Mens met Philip Freriks is maandagavond met mooie cijfers van start gegaan. Er keken 1,2 miljoen mensen naar de uitzending op NPO 2, goed voor ruim 20 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens was de nummer drie op prime time, direct na NPO 1’s kijkcijferkanonnen We Zijn Er Bijna en Groeten van MAX. Daar keken respectievelijk 1,7 miljoen (29 procent) en 1,4 miljoen (25 procent) mensen naar.
Net als in voorgaande jaren geeft De Slimste Mens NPO 2 een kijkcijferboost. Het station was maandagavond de nummer vier van de avond met ruim 8 procent marktaandeel.
Het enige programma dat het beter deed dan NPO 1’s prime time-hits, was het Achtuurjournaal met ruim 2 miljoen kijkers en 37 procent aandeel. NPO 1 was dan ook de meest bekeken zender van het land met 26 procent aandeel.
RTL 4 (12 procent) was de tweede zender van het land. Het station scoorde vooral in de vooravond, met Half Acht Nieuws (1 miljoen, 22 procent), Wie Doet De Afwas (911.000, 17 procent) en RTL Boulevard (864.000, 21 procent).
Op prime time stelde RTL 4 weer flink teleur met The Finder (506.000, 9 procent) en Crime Scene Investigation (478.000, 8 procent).
SBS 6, de derde zender met 10 procent aandeel, was weer de late night-winnaar met Hart van Nederland (1,3 miljoen, 24 procent) en Shownieuws (1,1 miljoen, 24 procent). Op prime time keken er 410.000 mensen (7 procent) naar De 25.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.031.000 02. We zijn er bijna (NPO1) 1.722.000 03. Groeten van MAX (NPO1) 1.428.000 04. Hart van Nederland (SBS6) 1.299.000 05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.290.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.1% 2. RTL4 / 11.9% 3. SBS6 / 9.9% 4. NPO2 / 8.3% 5. Vero / 5.5%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 38,8% 2. RTL Nederland 20,7% 3. SBS Groep 20,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |