De Vooravond boycot zelf óók: VI op zwarte lijst

Een beetje hypocriet is het wel: De Vooravond staat op zijn achterste benen omdat de ‘Noord-Koreaanse’ NOS hun programma boycot, maar zelf maken ze zich óók schuldig aan soortgelijk gedrag. Dat werd gisteren onthuld in Veronica Inside. Vlak voor de uitzending van VI, nam De Vooravond afscheid van de kijker met een tenenkrommend vals duet van Fidan Ekiz en Renze Klamer. VI wilde de beelden uitzenden, maar De Vooravond weigerde, ténzij VI er alleen positief over zou praten.

Belachelijk, vinden ze bij VI. Johan Derksen vindt het een afknapper: ’s ochtends zat hij nog in het Vooravond-kamp. “Ik heb me vanochtend op zitten winden dat de NOS geen journalisten wil afstaan aan dat programma De Vooravond, omdat het ‘te opiniërend’ zou zijn. Ik vind juist dat journalisten ook in opiniërende programma’s moeten zitten.”

Nu is zijn mening 180 graden gedraaid. “Nadat ik vanavond de laatste uitzending gezien heb, geef ik de hoofdredacteur van de NOS groot gelijk: stuur nooit je verslaggevers die serieus met hun vak bezig zijn naar De Vooravond, want dan moeten ze optreden in een soort amateur-operette. Die jongen die het presenteert kan één ding niet en dat is zingen en dan gaat ‘ie staat te zingen. En dat meisje kan hartstikke goed interviewen en presenteren, maar ze kan totaal niet zingen. En wat doet ze? Zingen.”

Vooravond boycot Veronica Inside

Veronica Inside-ster Wilfred Genee, die overigens een persoonlijke ruzie heeft met Fidan Ekiz, onthulde:  “We hebben de beelden opgevraagd, want ze staan ook op Twitter. We zouden ze eerst mogen hebben, maar later mocht het weer niet, want het was niet bedoeld dat er grappen over gemaakt werden.”

Johan: “Nee, ze willen van tevoren de garantie dat het niet negatief gebruikt werd. Ja, dan hoef je je bij dit programma niet af te vragen wat voor mening wij erover hebben. Maar ik vind het ook heel onvolwassen om als programma dan te weigeren dat we zo’n beeldje mogen laten zien. Ze doen dat met hun volle stand.”

Fidan en Renze moeten zich niet zo aanstellen, vindt Wilfred. “Ja, je hebt het eerst zelf gedaan, toch? Je gaat eerst staan zingen met z’n allen?

Misser

Het duet was een misser, vindt ook René van der Gijp. “Er zijn heel veel dingen in het leven, Wilfred, die hartstikke leuk zijn als je ze verzint, maar die je beter niet kan uitvoeren, weet je wel? Dan denk ik: dit zijn twee volwassen mensen die vanmiddag hebben staan repeteren. Ze kunnen allebei niet zingen, het is zo vals als een kraai. Dan moeten ze toch tegen elkaar zeggen van: joh, weet je?

Wilfred: “Zullen we het geluid er even bij doen? De beelden mogen niet, maar het geluid toch wel?

Na het geluidsfragment van het duet, merkte René op: “Dit is een beetje zoals bij foute feestjes. Dan is er altijd wel een gek die de microfoon pakt en gaat staat zingen.”

Johan wijzend op Wilfred: “Ik ken er wel één!

Wilfred: “Maar wat je zegt: je wil een journalistiek programma neerzetten en na acht weken…

Johan: “Is er nou niemand in die redactie die zegt: jongens, niet doen?

Fragment

De zingende Fidan en Renze:

Foto: NPO

50 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jordao
oktober 26, 2020 07:05

Valt mij op dat Derksen gewoon bij een talkshow, en altijd alleen , aanschuift als hij dat wilt , maar Gijp moet er altijd iemand bij hebben , zeg maar een bliksemafleider. En dan nog is ie geen schim van wat die elke week bij VI buldert in het afzeiken van mensen. Natuurlijk durft Gijp niet in z’n eentje aan te schuiven bij een serieuze talkshow want dan staat ie met een mond vol tanden in een serieuze discussie.

Gast
Tina
oktober 24, 2020 18:27

Gunfactor in één keer weer weg, hahahaha. Wat tenenkrommend S L E C H T.

Gast
Philip Klein
oktober 24, 2020 17:31

En overigens: De naar het zich laat aanzien (lichtelijk) seniele Derksen is bezig zijn eigen graf te graven door steeds stommere uitspraken te doen zonder enige zelfkritiek. Het mannetje verkeert nog steeds in de mening dat hij een soort revolutioniaire dwarsligger is met meningen waar het klootjesvolk nog dagen over na praat. En over de quantité négligeable ‘Gijp’ moeten we maar liever niet praten.

Gast
Philip Klein
oktober 24, 2020 17:20

De Vooravond is een verademing na de stuitend drammerige, stomvervelende M.(die overigens dreigt terug te komen naar ik heb begrepen.) Een beetje onzuiver gezongen amateuristisch liedje neem ik graag voor lief en kan ik na M en voorgangers nog waarderen ook. Gun F. en R. de kans om ook dit te verbeteren.

Gast
Bart
oktober 24, 2020 14:37

@Keta Minek Weg hier!

Gast
Levi
oktober 24, 2020 12:06

De Vooravond is een goed programma, maar hopelijk waren de afgelopen weken een goede leerschool voor wat ze wel en niet in het programma moeten doen als ze terugkeren. Zaten wel een aantal missers tussen waarbij de meningen van de presentatoren iets te veel centraal stonden. Verder was het meteen al een sterker programma dan M. Een andere tip voor het programma: verander het decor!

Gast
Zomaar een persoon
oktober 24, 2020 12:05

@critikast – Gelukkig nemen de mensen van De Vooravond zichzelf niet zo serieus als jij.

Gast
Kale
oktober 24, 2020 11:55

@Zalmneusje Dacht ook dat het humor was.

Gast
Logopediste
oktober 24, 2020 11:51

Ook Klamer doet het goed. Alleen zing alsjeblieft nooit meer. Dat hele valse met een ‘kinderenvoorkinderen r’ gezongen gebral is echt niet om aan te horen.

Gast
gerdien
oktober 24, 2020 11:45

Het was een leuk experiment maar na de winterstop hoop ik toch op een betere opvolger van DWDD met presentatoren die snappen dat het niet om hun ego’s draait maar de gasten en dus vragen stellen i.p.v. monologen houden en een betere (eind-)redactie. Te vaak net niet, te vaak tenenkrommend.

Gast
robb
oktober 24, 2020 11:42

Dus vals zingen is belangrijker dan het conflict met de NOS , of waren ze op hun teentjes getrapt dat ze de beelden niet eindeloos konden uitzenden.

Gast
mrGer
oktober 24, 2020 11:29

Die VI-ers zijn een stel bij elkaar geraapte hypocriete leugenaars die een zogenaamd voetbalprogramma misbruiken om van iedereen die hun niet welgevallig is de maat te nemen. Wat een stel enorme enge mannen zijn dat. Die doen het uitsluitend voor de centen, als er morgen betaald wordt volgens de Balkenende norm is het binnen een week gedaan. Wat een stel enorme zure zeikerds, met die seniele flowerpower mafferd voorop.

Gast
Ap
oktober 24, 2020 11:05

Johan Derksen en Rene v/d Gijp,jullie worden nu echt vervelend,met jullie negatieve uitspraken,is niet gek dat de kijkcijfers dalen bij VI,praat eens gewoon over voetbal,dat kan alleen Hans Kraai,en Wim Kieft.

Gast
aammehoela
oktober 24, 2020 11:00

Het was gewoon een leuke afsluiter en je moet dat zingen niet te serieus nemen. We zullen dit tweetal een paar maanden echt gaan missen. Tot half februari zitten we met dat monster M opgescheept. Zal het zo min mogelijk kijken. Enkel een gast die interessant is kan ervoor zorgen dat ik dat onderdeel bekijk. Maar neen, dan ga je vanaf volgende week met weemoed aan DWDD denken. En De Vooravond zit er tussen in, maar dan wel met een positief gevoel. Zoals hierboven al vermeld. “het wordt een lange winter, zeker met die M.

Gast
Zomaar
oktober 24, 2020 10:49

Die oude knar had gewoon het niet door dat het een seizoenafsluiter was met wat satire. Eric Dijkstra en Evenblij werkten daar ook aan mee.

Gast
Keta Minek
oktober 24, 2020 10:48

Bart: Mand

Gast
Ron
oktober 24, 2020 10:46

Maar gelukkig ging het bij VI gisterenavond weer enkel en alleen over voetbal….oh wacht.

Hypocriet is het zeker. En dat zingen, wat een dodelijk moment was dat. Wat mij betreft hoeft De Vooravond niet terug te keren.

Gast
Anti Kip
oktober 24, 2020 10:26

Volgende week gelukkig M weer terug.

Gast
Cees
oktober 24, 2020 10:25

Ik ben het helemaal eens met Frans 10:19.

Gast
Johan de Bruijn
oktober 24, 2020 10:19

@Bart
Zolang Talpa van John de Mol is, komt AVROTROS (met name TROS) daar niet binnen.
Denk daar maar eens goed over na.

Gast
Frans
oktober 24, 2020 10:19

Ik hoorde dat M terugkeert. Verschrikkelijk. (en ik ben denk ik niet de enige)

Allemaal niet kijken a.u.b.

Gast
Bart
oktober 24, 2020 10:10

@Johan Ik heb gewoon gelijk. We zullen zien!

Gast
Jaap Aap
oktober 24, 2020 10:08

Wilfred, vies eng gezwel, akelige Judas die je bent, hou je smoel en rot op van elk medium dat er bestaat. Ik denk dat deze judas een fluitconcert krijgt hij z’n uitvaart.

Gast
Johan de Bruijn
oktober 24, 2020 10:07

@Bart
Ik weet het wel: het gaat nooit gebeuren.

Gast
TopShow
oktober 24, 2020 10:06

Johan for president!

Gast
Bart
oktober 24, 2020 10:04

@Johan de Bruijn Ja ik weet dat het toen niet kon vanwege de wet. En het gaat nooit gebeuren? Dat weet je niet. Net zo goed als dat ik het niet weet. De rol van AVROTROS binnen het NPO raakt steeds verder uitgespeeld. Amusement (en soort amusement van AVROTROS waarvoor beide omroepen staan) zal alleen maar verder afnemen binnen de NPO de komende jaren. Net als de rol van alle verschillende omroepclubjes. Uiteindelijk zal dat systeem aan nog meer bezuinigingen ten onder gaan. Als AVROTROS als club dus wil nog heel lang wil blijven bestaan is aansluiten bij Talpa of een andere commerciële partij dus een heel serieuze optie. Een stap die ze eigenlijk al hadden moeten maken. Overigens was het een van de redenen waarom AVRO uiteindelijk niet ging fuseren met de VPRO maar met de TROS. Als ze de stap uiteindelijk ooit durven te nemen kunnen ze hun activiteiten (ook de eigenlijk commerciële activiteiten die ze nu al stiekem hebben) fors uitbreiden. Het zou een hele goede zet zijn van AVROTROS als club en merken. Er zitten een hoop haken en ogen aan maar het kan gewoon. Het staat natuurlijk iedereen vrij om wel of niet mee te gaan.

Gast
Peter
oktober 24, 2020 09:55

Geweldig programma, ik zal nu even wat anders moeten zoeken om dat tijdstip.

Gast
critikast
oktober 24, 2020 09:47

De Vooravond was goed, geloofwaardig en journalistiek verantwoord. Beter dan dat M-geneuzel. Maar door die zangpartij hebben ze hun geloofwaardigheid in één klap verspeeld.

Gast
Fan
oktober 24, 2020 09:33

@Chelsey
za 24 okt 2020 om 9:28

Zeg, WEST*, hou eens op met je domme gezwets en besteed je ‘kostbare’ tijd aan een onlinecursus Nederlands.

Gast
Ex van Debby.
oktober 24, 2020 09:31

VI moet zich bij voetbal en dergelijke houden. Malloten.

Gast
Fan
oktober 24, 2020 09:29

Wat een zuurpruimen allemaal zeg. Ik vond het origineel bedacht om de vaste medewerkers van de Vooravond langs te laten komen in het lied met een eigen bijdrage. En ja, dan gaan ze zingen wat ze normaal niet doen. Natuurlijk is dat hun ding niet maar ze doen het wel even. En zo super slecht was het echt nier hoor! Trouwens later op de avond mag bij de Masked zingen wel jan en allemaal zingen in zijn verhullende pak. Bij de Vooravond stonden ze wel vol in beeld zonder verhulling. Al met al: origineel bedacht en dat zouden ze bij VI ook eens moeten beseffen.

Gast
Chelsey
oktober 24, 2020 09:28

@Bart 09:09 uur. Wat zou dat toch mooi zijn als dat nou eens zou gebeuren! Eindelijk na 31 jaar alsnog, zéér mierzoete, revanche voor het destijds niet verlenen van een uitzend vergunning aan hét 100% Nederlandse commerciële tv initiatief TV10 van die andere Nederlandse MediaMaster Joop van den Ende! Nee, de Nederlandse regering onder Lubbers moest destijds het Nederlandse Medialandschap ‘zogenaamd’ beschermen tégen Nederlandse commerciële tv ten bate van de Publieke Omroep, maar gaf ondertussen wél een uitzend vergunning aan een Europese buitenlandse mediabedrijf zoals CLT! Schandalig!

Gast
Tycho Graagnat
oktober 24, 2020 09:23

De Vooravond is leuke en ontspannende tv en schudt weer een wakker. En dat hoort zo. De winter in gaan in depri tijden als deze met van der Linden belooft voor de geestelijke gezondheidszorg een nog een langere wachtlijst. En we zien Fidan en Ekiz pas ergens in Maart terug als ik het goed hoorde.Dat is echt te lang.
Ga ik dan toch weg als vaste kijker van NPO 1 en 2?
Misschien naar het hele andere uiterste SBS6, kijken naar Frank Visser met z’n spreekuur?? Altijd leerzaam bij een fittie met een ondernemer of zo.

Gast
Boris
oktober 24, 2020 09:22

Promenade was zijn tijd al ver voor.

Gast
Zomaar een persoon
oktober 24, 2020 09:21

Het ‘meisje’ is 44 jaar oud, maar toegegeven – ze ziet er nog goed uit.

Gast
Johan de Bruijn
oktober 24, 2020 09:20

@Bart kon niet in verband met de mediawet destijds.
En Talpa met AVROTROS gaat nooit gebeuren.

Gast
Bart
oktober 24, 2020 09:09

@Chelsey Hadden TROS, Veronica en de AVRO (want die deed ook mee) het toen maar gedaan. Dan was het de grootste Nederlandse commerciële zendergroep geweest. Zowel op radio, tv, online, on-demand, blad en met evenementen. Als Talpa nu eens met AVROTROS gaat praten en dat plan alsnog zou uitvoeren zou het nog steeds kunnen.

Gast
Wim
oktober 24, 2020 09:05

Wat een banale opmerking over een Noord Koreaans NOS
MC ben maar blij dat we niet in dat land leven want dan zouden jullie niet bestaan.

Gast
WEST*
oktober 24, 2020 08:54

RTL heeft dan ook op een bijna criminele manier een vergunning gekregen
en de grote uit het vak vergaten even waar ze hun carriere aan te danken hadden, en liepen over naar RTL en in de satire van Koot en Bie was de oude heer heel kwaad toen hij de posters in het straatbeeld zag

Gast
Zalmneusje
oktober 24, 2020 08:52

Ik dacht eigenlijk dat het zingen bedoeld was als humor, maar blijkbaar namen ze het zelf bloedserieus. Schokkend.

Gast
Frans
oktober 24, 2020 08:50

Johan is een beetje te vaak op de TV. Jammer hij gaat vervelen.

Gast
Chelsey
oktober 24, 2020 08:42

De VARA! boycotte RTL-Veronique eind jaren ‘80 ook al! Toen CLT/RTL commerciële Nederlandstalige televisie via de satelliet/kabel ging aanbieden vanuit Luxembourg, dat gericht is op de Nederlandstalige kijker in Europa! VARA coryfeeën zoals Paul Witteman, Paul de Leeuw, Sonja Barend en Peter Jan Rens mochten niet optreden in programma’s van CLT/RTL, ook mochten er geen beelden worden gebruikt uit hun programma’s! De NOS en vele andere omroepen deden daar ook aan mee behalve de TROS en Veronica, want die hadden eigenlijk toen veel eerder plannen om commercieel te gaan, maar durfden niet zo goed uit het omroep bestel te stappen! Een boycot van NPO/NOS voor een té opiniërend programma zoals De Vooravond van NPO/BNNVARA is nou ook weer niet zo schokken, al doet men voorkomen van wel! Het is eerder een storm in een glas water wat héél snel over zal waaien! Fidan moet voortaan alleen nog wel uit gaan kijken dat ze niet té veel op de troepen vooruit gaat lopen! Voor de test is De Vooravond van NPO een top programma te noemen!

Gast
Henry
oktober 24, 2020 08:41

Die Genee is gewoon hartstikke kwaad omdat Fidam hem hard aanpakte. Wat een verschrikkelijk klein kind.

Gast
Hans Schoen
oktober 24, 2020 08:39

Van Talpa mogen de VI mannen alles zeggen.

VI was een topuitzending

Gast
Uuuh
oktober 24, 2020 08:27

Pijnlijke uitzending….

Gast
Patty Koot
oktober 24, 2020 08:27

Kees
za 24 okt 2020 om 8:26

Dat schaven doen ze niet zelf.

Gast
q8
oktober 24, 2020 08:27

johan,ga lekker met je hondje wandelen op de hei,
wraak richting Fidan ??

Gast
Kees
oktober 24, 2020 08:26

De Vooravond scoorde veel en veel beter dan M. qua kijkcijfers en ook de inhoud is veel beter. Nu hebben Renze en Fidan paar maanden om aan het programma te schaven maar bijna dagelijks rond of boven 1 miljoen kijkers voor een nieuw programma is prima zeker na het stoppen van DWDD!

Gast
88-TY-RZ
oktober 24, 2020 08:23

Mazzel dat de kroegen zijn gesloten. Anders keek er geen kip nar die zeiksnorren met dat eeuwige grachtengordel gelul.

Gast
Patty Koot
oktober 24, 2020 08:21

Renze Klamer kan beter maar niet meer terugkeren als host.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen