Bas Smit krijgt kritiek van actrice: ‘Je gebruikt Pride om te cashen!’
Bas Smit krijgt felle kritiek op zijn prominente optreden tijdens Pride Amsterdam. “Als het je echt om Pride was gegaan, dan had je mee kunnen doen zonder je wijnmerk te promoten.”
Het is geen geheim dat Bas Smit graag in het middelpunt van de belangstelling staat. De man van Nicolette van Dam deed zaterdag daarom mee aan de vrolijke Canal Parade tijdens Pride Amsterdam. Hij voer door de grachten in een roze boot in de vorm van een auto, met daarop groot de naam van zijn nieuwe wijnmerk.
Kritiek op Bas
Bas wilde graag door iedereen gezien worden en eiste alle aandacht op. Hij riep mensen op social media op om allemaal foto’s en filmpjes van hem te maken en die herplaatste hij dan weer op Instagram. “Wow wat een sensationele dag was dit 🤩”, zei hij na afloop. Hij bedankte al zijn commerciële partners om af te sluiten met: “#mygendermypride.”
Ongelooflijk, vindt Nienke ’s Gravemade het. De actrice, die twee weken geleden in Op1 zat om te praten over de controversiële lustrumviering van het Amsterdamsche Corps, vindt dat Bas zich schuldig maakt aan pinkwashing. Ze vindt dat hij Pride vooral gebruikt om zijn eigen commerciële belangen te behartigen.
Stuitend
Nienke vindt het stuitend dat Bas het heeft over ‘#mygendermypride’. “Nee, Bas Smit, je bedoelt: #mygendermywijnmarketing. Als het je echt om Pride was gegaan, dan had je mee kunnen doen zonder je wijnmerk te promoten. Vals allyship is een zinkend ship“, schrijft ze in haar Instagram-stories.
De actrice is niet de enige die er zo over denkt. Er zijn op Twitter soortgelijke geluiden te horen. “Bas Smit misbruikt terloops ook nog even de Pride voor het spekken van zijn bankrekening met het promoten van zijn wijnmerk. En maar blijven lachen 🤮”, twittert Darcel bijvoorbeeld.
Valse betrokkenheid
Annemieke vindt dat Bas zijn betrokkenheid bij de acceptatie van de queergemeenschap veinst om geld te verdienen. “Een roze boot met je eigen wijnmerk… En je punt is?”, twittert ze.
En Namfoh zegt: “Zie dat Bas Smit weer lekker reclame aan het maken is tijdens de Pride Amsterdam voor z’n rosé.”
Of Bas zijn missie geslaagd is? Mensen prikken heel snel door pinkwashing heen, zegt corporate antropoloog en DFT-columnist Danielle Braun in De Telegraaf. “Gays hebben het heel snel door als ze ’gebruikt’ worden als doelgroep.”
Kritiek
De kritiek op Twitter:
Bas kijkt zelf wel met een vrolijk gevoel terug op Pride Amsterdam: