Tijs van den Brink: ‘Links wordt niet kritisch ondervraagd bij M’

Tijs van den Brink vindt het een zwaktebod als linkse politici die onder vuur liggen zich laten interviewen door Margriet van der Linden. Hij acht haar niet in staat tot een kritisch interview met links.

Margriet van der Linden en Tijs van den Brink © KRO-NCRV, EO

Margriet van der Linden ontving dinsdag in haar talkshow M de nieuwe GroenLinks-kandidate Kauthar Bouchallikht. Zij ligt onder vuur omdat ze tot deze maand vicevoorzitter was van een organisatie die gezien wordt als een verlengstuk van de omstreden Moslimbroederschap. Margriet vond het verhaal van Kauthar helder, maar Tijs van den Brink is het daar niet mee eens.

Slechte mediastrategie

De keuze van GroenLinks om Kauthar aan te laten schuiven bij M is een zwaktebod, zegt Tijs in Spraakmakers op NPO Radio 1. “Het was niet per se heel slecht ofzo, maar ik was vooral verrast over de mediastrategie van GroenLinks. Ze hebben haar eerst op de lijst gezet zonder die organisatie te vermelden, daarna ontkennen dat het een probleem was, toen een interview in Trouw en nu een interview in M.”

Een slechte keuze, vindt Tijs. “Ik dacht: als je het écht op wil lossen, moet je haar gewoon een keer bij Sven Kockelmann neerzetten, eventueel samen met Jesse Klaver. Of een groot interview in De Telegraaf, dat mag van mij ook. Dit ettert maar door volgens mij. Je zag vandaag in De Telegraaf ook een groot stuk van: ‘Het blijft lastig.’”

Kritisch interview

Tijs, namens de EO een van de presentatoren van Op1, vindt dat Kauthar zich alsnog ergens kritisch moet laten interviewen. “Het is toch een beetje alsof Andries Knevel bij D66 op de lijst gaat staan en we hem daar niet kritisch over mogen interviewen. Het mag in dit geval misschien wel, maar het gebeurt onvoldoende.”

GroenLinks heeft uiteindelijk ook baat bij een kritisch interview, zegt Tijs. “Ook vanuit GroenLinks zou ik denken: je kan haar wel bij M neerzetten, maar zet haar dan neer bij iemand waarvan je weet dat het er hard aan toe gaat en misschien dat het dan stopt. Anders blijft het denk ik maar dooretteren.”

‘Het blijft etteren’

Zolang een kritisch interview uitblijft, zal Kauthar onder vuur blijven liggen, verwacht hij. “Je blijft toch het beeld houden dat zij bij bijeenkomsten staat waar mannen en vrouwen gescheiden zitten. Dat mag van mij, maar het is echt wel in strijd met wat GroenLinks graag wil.”

“Ze is drie jaar vicevoorzitter geweest van die organisatie. Jesse Klaver zegt: ‘Ik zou me nooit verbinden met die organisatie.’ Dat roept gewoon heel veel kritische vragen op, waar je echt doorheen moet. Als je daar niet doorheen gaat, blijft het etteren denk ik.”

Warm bad

Telegraaf-journalist Wouter de Winther vindt het ook zwak van GroenLinks. “Men kiest er daar in de communicatiestrategie kennelijk voor om zo veel mogelijk naar verondersteld bevriende media te gaan, zeker als het ingewikkeld wordt. Dan is het programma van Margriet van der Linden natuurlijk een warm bad.”

“Af en toe verzeil ik er wel eens, want ik vind het eigenlijk echt niet om aan te kijken, maar je wordt daar als kijker wel heel erg een bepaalde kant op geduwd. Van: zo ziet de wereld eruit en dat moet je vooral met ons eens zijn. Het ontbreekt in het programma vaker aan kritische interviews.”

Zie ook het fragment van NPO Radio 1:

Update

Update zaterdag 5 december, 14.30 uur – Tijs van den Brink laat weten dat hij zich niet kan vinden in de kop van dit artikel, omdat het verzonnen zou zijn. De kop is een verkorte parafrase van de uitspraken van de EO-presentator. De citaten in het artikel zijn uiteraard letterlijk uitgeschreven.

60 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Jos Raaijmakers
december 6, 2020 16:55

Magriet doet het prima , het is de rust zelf
Deskundig en stelt goede vragen .
Van haar kunnen er nog veel leren .
En ze laat de meeste in hun waarde.
Magriet ga zo door , dan blijf ik kijken
J R OUD DOCENT

Gast
George van Gent
december 5, 2020 18:36

Als het geen letterlijk citaat is, dan mag je het niet tussen ‘ ‘ zetten. Kop is dus inderdaad verkeerd, hoewel het verhaal er wel mee overeenstemt.

Gast
Piet
december 7, 2020 11:24
Antwoord op  George van Gent

Zelfs zonder het citaat is de kop misleidend, want hij heeft niets van dit gezegd. Je kunt hooguit iets zeggen over die Telegraaf kerel, maar die kent niemand dus staat die niet in de kop.

Gast
aammehoela
december 5, 2020 12:31

Kijk zelf steeds minder naar M en dat was al niet veel. Wil nog wel eens kijken wie ze allemaal heeft en daarom bijvoorbeeld gisteren wel gekeken vanwege al die kinderen aan tafel. Maar dat is een onschuldig onderwerp. Heb wel die bewuste aflevering van M gezien omdat ik dacht dat het over het klimaat zou gaan. Dat kwam ook nog wel aan de beurt maar totaal niet relevant de manier waarop het werd gebracht. En inderdaad, kritische vragen werden er niet aan die hoofdmuts gevraagd.

Gast
Jaapww
december 5, 2020 10:46

Margriet mag zonder enige kritiek haar mening geven en dat vind ik gezien alle kritiek die haar collega kreeg over haar mening zeer vreemd.
Ben al lang geen lid meer van NCRV maar anders had ik lidmaatschap opgezegd. Jammer dat Kockelman er bewust of onbewust niet bij was. Mijn vrouw kijk nooit maar ving laatst al lezend het programma op en ze concludeerde dat presentatrice heel onrustig was en ben er op gaan letten en moet haar gelijk geven.

Gast
Rob de graaff
december 4, 2020 23:27

Over M

Gast
Rob de graaff
december 4, 2020 23:30
Antwoord op  Rob de graaff

ik vind dat Margriet uitstekend reageert op panelleden en op hen adequaat reageert zonder vooroordelen

Gast
Jaapww
december 4, 2020 22:49

Kockelman zit meestal bij M aan tafel dit seizoen maar net niet met dit moslimmeisje.
Gelukkig voor haar en GL jammer voor ons.

Gast
appel
december 4, 2020 19:02

@ Bert
behalve dat er geen rechtse omroep is, het is allemaal 5 x de Volkskrant/NRC

Gast
bert
december 4, 2020 19:31
Antwoord op  appel

en wnl , rtl, sbs6 dan, die kan ik moeilijk links noemen

Gast
appel
december 6, 2020 12:28
Antwoord op  bert

wnl op zondag is niet rechts altijd D’66 en die nadere die je noemt zijn geen publieke omroepen

Gast
Bert
december 4, 2020 17:54

dat gejank altijd van rechts ,dat links de media gebruikt , dat doet rechts toch net zo goed
M bediend ook een publiek net als wnl doet en verder geen gezeik

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
december 4, 2020 22:24
Antwoord op  Bert

WNL is VVD, VVD zijn cryptocommunisten, dus links ;)

Gast
Rinus
december 5, 2020 12:23
Antwoord op  Bert

Haha Bertje , die hele NPO stinkt van het linkse ongerief op die staatszender . Noord-Korea is er heilig bij !

Gast
appel
december 4, 2020 14:58

@Boh foi toch
bij mij precies hetzelfde, ook lidmaatschap opgezegd met opmerking dat ik weer lid word als zij ophoepelt. reactie van de KRO dat ze juist zo blij met haar zijn en zulke leuke reacties krijgen. ik ken niemand die M enig niveau vindt hebben. ben benieuwd of de omroep met zoveel ledenhaat weer een IS terroriste ophemelt op Kerstavond. helemaal goed nu de nachtmissen niet door kunnen gaan

Gast
Boh foi toch
december 4, 2020 14:31

Ik heb vanwege M mijn tientallen jarig KRO lidmaatschap opgezegd. Je kunt alles van M vinden, haar linkse omroep vriendjes houden haar toch gewoon overeind. Haar directe baas zegt zelfs openlijk dat hij blij is met een nieuw contract met v.d. linden, nou dan is het voor mij ook heel duidelijk: WEGWEZEN!!

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
december 4, 2020 14:07

Het gras is groen, de hond die blaft, M. rimt Shula en Kajsa en behandelt communisten en ander links tuig met fluwelen handschoentjes. Ik zat al te denken van die televisie is bijna nooit meer aan. Zou het komen dat er zoveel agitprop je huiskamer ingeslingerd wordt? Wie zal het zeggen.

Gast
appel
december 4, 2020 14:02

@Bennie je hebt gelijk lees links hier als: ‘Woke’, politiek correct, D’66 en Groenlinks en gek genoeg islamknuffelaars terwijl deze godsdienstige stroming antisemitisch, anti-lhbtiqxyjz etc. en anti feministisch, onbegrijpelijk

Gast
Bennie
december 4, 2020 13:29

Links, rechts, links, rechts. Het staat er bol van in de media de afgelopen maanden. Alsof je een keuze moet maken. Wat is dat eigenlijk ‘links’ en wat hoort er allemaal bij ‘rechts’? Het is nog erger dan de verzuiling vroeger. Toen had je, bij wijze van spreken, nog wat te kiezen. Maar nu is het dus links OF rechts geworden? Wat een vreselijke samenleving dreigt het dan te worden.

Gast
Peter
december 5, 2020 12:17
Antwoord op  Bennie

Links is als je geïnteresseerd bent in de medemensen en op komt voor de zwakkere in de samenleving, wat is daar nu mis mee. Rechts is als je eigen belangen voor op staan, en je het altijd denkt beter te weten

Gast
Kings50
december 5, 2020 17:49
Antwoord op  Peter

nou vergeet dat maar.. medemens en zwakkeren zijn al 70 jaar mijn drijfveer..ik stemde en stem echter rechts..op links tref ik slechts opportunistische of naïeve of verraderlijke potverteerders die niet kunnen rekenen

Gast
Ron
december 4, 2020 13:04

Tijs begint zich aardig te roeren de laatste tijd moet ik zeggen. Uitstekend.

Gast
joost
december 4, 2020 12:49

Nederland is een gevaarlijk links, bijna communistisch, land te worden.
Een partij als GroenLinks bestaande uit ex communisten, maoïsten, links radicalen,
( waarvan hun hoofdmannen / vrouwen altijd nog een puik baantje hebben en kregen bij overheid of semi overheid) – heersen in dit land en hebben vooral helaas veel media “in hun zak”.
Zie maar hoe de ongeschikte tv mevrouw M van der Linden, onze staatsomroep misbruikt door ernstig kritiekloos een moslima te interviewen, die n.b. thuis hoort bij een aan moslims terreur gelieerde organisatie en door vmbo-er Klaver in de 2e kamer gehaald wil worden.
Links helpt Nederland naar de knoppen en dat is zeker.

Gast
Jan Steinsen
december 5, 2020 01:20
Antwoord op  joost

Ik moet hier zo vreselijk om lachen met je “bijna communistisch land”! Als dit al stelt dan heb je geen idee wat dat communisme inhoudt! In ieder geval niet in dit kapitalistisch landje. Ben jij een werknemer? Of heb je een oudpapier container voor de deur staan en is dat wat je jouw bedrijf noemt? Neem even alle arbeidsrechten van werknemers! Die heb je niet te danken aan de VVD of welk ander rechtse partij! Tweede kerstdag vrij? Heb je te danken aan de sociaaldemocraten! Hogere toeslag op weekenddienst, nachtdienst of werken op een feestdag? Heb je te danken aan de sociaaldemocraten! Ben je een vrouw en zit je in de politiek of breng jij je stem uit? Heb je te danken aan de sociaaldemocraten! Ik kan nog een hele rij opsommen van allerlei verworvenheden die we te danken hebben aan de Heb je te danken aan de sociaaldemocraten! Niet aan de VVD of partijen aan de rechterkant van het politieke spectrum.

Gelukkig is dit geen communistisch landje! We mogen blij zijn dat we in een land als Nederland leven! En natuurlijk is dit niet het paradijs op aarde. Het belangrijkste minpuntje van Nederland is dat eeuwige geklaag en gejammer dat we het zo slecht hebben!

En het enige wat rechts partijen kunnen doen is onderling ruzie maken. Het gebeurde bij de LPF en het is nu de zoveelste keer dat het FvD aan het matten is. Nee, Joost weet het beter, met zijn kijk op het communisme! Een flapdrol is ie!

Gast
Rinus
december 5, 2020 12:26
Antwoord op  Jan Steinsen

Een hoop gelul zonder inhoud !!

Gast
Uuuh
december 4, 2020 11:49

Mensen realiseren zich nog onvoldoende dat we in de plaats van DWDD een personalityshow terug hebben gekregen. Vanaf het begin is duidelijk dat M over Margriet moet gaan, waarin zij, het liefst vanaf haar troon, haar rede uitspreekt waarbij de zorgvuldig gecaste aanwezigen alleen nog maar ja hoeven te knikken. M gaat vooral over het overbrengen van een gedachtengoed tot aan het activistische toe. Geen enkel gesprek van Margriet heeft tot op heden ‘geknetterd’. Het enige incident was een postbode die zijn vrouw live op tv de groeten deed. Margriet moet het ook niet hebben van een gesprekje met ‘de gewone man’. Want dan moet ze echt aan de bak en dan zie je pas hoe moeizaam het gaat. Dat interviewen echt een vak is. Margriet praat ook liever niet mét mensen maar óver mensen. Zij is op haar best in een bad met gelijkgestemden die beroepsmatig gewend zijn om in talkshows te verschijnen en bereid zijn om de langdradige voorzetjes van Margriet in te koppen. Zelfs onze nationale bulldog Sven K. is bij haar verwoorden tot een kwispelend schoothondje dat inmiddels bijna dagelijks uit haar hand komt eten. In zo’n parallelle knuffel-realiteit worden natuurlijk geen kritische noten gekraakt….

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Uuuh
Gast
Kuis
december 4, 2020 11:37

Verruit de meeste journalisten hebben last van het “streetlight effect”. Ze zijn immers liever lui dan moe. En bij hun jaarlijkse beoordelingsgesprek is het vooral belangrijk dat je niet kritisch bent geweest op je eigen politieke kleur.

Gast
appel
december 4, 2020 11:32

@ Help: wat Jensen voor rechts is, is M voor links en de islam

Gast
Help
december 4, 2020 11:26

Of bij Op1, Nieuwzuur, Beau, 1Vandaag of Buitenhof. Het is met z’n allen in koor : “Trump, Trump, Trump, Trump en Trump”. Een tegengeluid is verboden. Ook met corona of Baudet. Zij bepalen hoe wij dienen te denken. Het lijkt wel DDR, Wit-Rusland, Cuba of Noord-Korea.
En ook de zogenaamde alternatieve media gaan nu ook censureren. Want de waarheid wordt door een klein groepje bepaald. WAAR BLIJVEN DE KRITISCHE JOURNALISTEN ?
Daarom kijk ik met veel plezier naar Jensen. Kijk eens naar de aflevering van gisteren over de rattenstreek van De Volkskrant.

Gast
Willie
december 4, 2020 11:09

Ben benieuwd hoe haar programma er uit ziet als blijkt dat Trump toch gewonnen heeft. Het net sluit zich om de democraten. Er is massa bewijsbare fraude gepleegd.

Gast
appel
december 4, 2020 11:06

M is de Tel Sell van links, niets met journalistiek te maken.
Fout na de oorlog, kom in actie.

Gast
Duco van Deugen
december 4, 2020 11:00

Nooit vergeten dat GL voor een groot deel is voortgekomen uit de toenmalige CPN. Als je dan enigszins goed ontwikkelde politieke antennes hebt, weet je wel genoeg…

Gast
Koen
december 4, 2020 10:59

no shit sherlock uh Tijs

Gast
Frans.D
december 4, 2020 10:58

Wie kindertjes misbruikt in een programma om linkse standpunten uit te kramen staat op gelijke hoogte als toen de nazi’s in de vorm van Goebbels.
Misselijk mens die M.

Gast
Suzie
december 4, 2020 10:51

Mijn held, Thijs van den Brink!

Gast
Akwasi
december 4, 2020 10:36

Margriet vd Linden is een landverrader en een vuile vieze stinkpot

Gast
Donald
december 4, 2020 10:17

Is je CV al bijgewerkt Thijs? Dit zal het npo politbureau niet onopgemerkt voorbij laten gaan, zo’n guurrechtse opmerking. Stop met het benoemen van de feiten!

Gast
Bart
december 4, 2020 10:02

Helemaal eens met Tijs. M is een fout een en gevaarlijk programma. Margriet een hele slechte talkshowhost. Dit programma moet per direct van de bus en Margriet hoort er nooit meer op te terug te keren.

Gast
Bart
december 4, 2020 10:19
Antwoord op  Bart

buis bedoelde ik natuurlijk

Gast
Frans
december 4, 2020 10:34
Antwoord op  Bart

Tijd voor actie !!!

Gast
M????
december 4, 2020 10:02

Die vd Linden,wat een kutwijf is dat,Tijs heeft helemaal gelijk,trap dat mens van de buis,ze is totaal niet objectief,vieze pot.

Gast
Ik ben mezelf
december 4, 2020 09:28

Bij boulevard fileren ze de gasten toch ook niet op dat tijdstip.

Gast
Sender
december 4, 2020 10:05
Antwoord op  Ik ben mezelf

Dat zijn appels met peren vergelijken. Gaat totaat mank.
BLVD is een entertainment rubriekje, vol leugens en verderf.
Van M met een journalistieke opleiding verwacht ik beter en anders.

Gast
snuifje
december 4, 2020 09:26

Thijs, je hebt helemaal gelijk! Tenenkrommend interview was het en dat werkt inderdaad contraproductief. Dit is een enorme misser van GL en dat weten ze zelf ook wel. Nu gaan ze lekker in de vlek wrijven dus dat worden 8 zeteltjes.

Gast
tyno
december 4, 2020 09:24

Het ontbreekt in dit programma elke dag weer aan kritische interviews.
En wat zitten er veel D66´ers in dit programma. Rob Jetten( soms 2x per week),en ook
die irritante arrogante Kaag.
Gelukkig kijken er steeds minder kijkers.Gisterenavond maar net 800.000.Een beschamend
aantal voor dat tijstip. Maar wat een waardeloos programma.

Gast
saperdeflap
december 4, 2020 10:38
Antwoord op  tyno

Dat er voorgesorteerd wordt op D66, is niet zo gek. Er zijn veel klitkluivers met elkaar verbonden in bij de NPO. Zoek maar eens wie met wie leeft.

Gast
Fidel
december 4, 2020 09:22

Hele goede zet van GL. De partij die wars is van welk geloof dan ook. Maar wel een extreme moslima die ons haat een prominente plek geeft. Net zo.iets als een vos de kippenren laten bewaken. Gelukkig blijft dit dooretteren. En zal Klaver wild om zich heen gaan slaan. Die is net zo slecht als mevrouw Kaag. Een gezworen antisemiet en getrouwd met een PLO terrorist. Arafat was miljardaiir!! en de palestijnen straatarm. Dus als je de democratie, want daar doet de Islam niet aan wilt afschaffen Dan moet je maar op.dat soort partijen stemmen.
En mevrouw van der Linden: Dan zal je er heel snel achterkomen wat die mevrouw met die hoofddoek, het symbool van onderdrukking echt van je vindt.

Gast
Smerig Zwijntje Geronimo
december 4, 2020 22:42
Antwoord op  Fidel

Ik heb zo’n vermoeden dat Sigrid Kak dankzij poststemmen de eerste moslimpresident van Nederland gaat worden.

Gast
Sapperdeflap zeg!
december 4, 2020 09:12

Helemaal eens met Tijs. De meeste ‘interviews’ in M zijn een typisch voorbeeld van “Wij van WC-eend…”

Gast
Psychiater Welgoed-Snik
december 4, 2020 09:12

Het grootste minpunt aan M – of ze nou links of rechts is – is dat ze niet kan interviewen. Ze ratelt met veel omhaal een vraag op, heeft daar een seconde of 50 voor nodig en voordat een gast antwoord kan geven, beantwoord ze de vraag zelf. Of komt weer met een betoog van 3 minuten.

Gast
Rooie Rinus
december 4, 2020 09:10

Thijs, dat is nou precies de reden *dat* ze bij M aanschuiven. M is de Harry Mens van de NPO.

Gast
Bart
december 4, 2020 10:13
Antwoord op  Rooie Rinus

Zou een hilarisch duo zijn denk ik, Margriet van der Linden en Harry Mens. Alleen al vanwege het plaatje om ze naast elkaar te zien zitten.

Gast
Frans
december 4, 2020 10:32
Antwoord op  Rooie Rinus

Harry verdient aan zijn klanten ???

Gast
Sender
december 4, 2020 09:09

Tijs ambieeert al langer een politieke carriere.
Maar wie je ook bent, waar je ook voor staat en wat je ook gaat stemmen…links of rechts een journalist heeft tot taak om beide ‘fronten’ kritisch te ondervragen.
Helaas doet van der Linden inderdaad niet.

Gast
Sender
december 4, 2020 09:25
Antwoord op  Sender

Ik wil er nog aan toevoegen dat Jan Dijkgraaf ( in zijKauthar Bouchallikhtn briefje) het gesprek met het in opspraak geraakte (nieuwe) Groen Links lid voor maart 2021 Kauthar Bouchallikht heeft uitgeschreven. Zoek het even op.
van der Linden probeert kritisch te zijn maar aan het eind van het geprek weet je nog niets en zitten we in de huiskamer met net zoveel vragen.
Wat een slechte beurt van der Linden.

Op NPO2 kun je ook bij KRONCRV even op adem komen bij Binnenstebuiten. Van M krijg ik teiltjesneigingen.

Gast
Jonnie
december 4, 2020 12:02
Antwoord op  Sender

Wat hebben de vermeende politieke ambities van Tijs met zijn opmerkingen te maken? Hij doet dit heel respectvol. Dit heeft weinig van doen met partijpolitiek.

Gast
Patty Koot
december 4, 2020 09:08

Op dit tijdstip is dat ook niet nodig. KRO kiest daar niet voor.

DWDD met Matthijs was niemand aan het zeuren

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Patty Koot
Gast
Bors
december 4, 2020 09:24
Antwoord op  Patty Koot

DWDD was een heel ander format en daar kwamen zelden politici . Margriet doet dit wel maar redelijk kritiekloos. Een vraag stellen duurt eeuwig bij haar en zorgt bij mij voor kromme tenen. Allang geleden afgehaakt. Tijs heeft gelijk.

Gast
Eva
december 4, 2020 09:07

Heb vaak niet zoveel met Thijs maar hij heeft wel gelijk. M is een linkse inteelt kliek.

Gast
ome H
december 4, 2020 09:05

Je hebt gelijk Thijs

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen