Yvon Jaspers erkent verstoorde relatie met KRO-NCRV

Yvon Jaspers heeft inderdaad een verstoorde werkrelatie met KRO-NCRV. Ze erkent dat de omroep haar wilde ontslaan. Dat was maandagavond te zien in Pauw. Jaspers lag eind vorig jaar onder vuur: ze zou haar programma Onze Boerderij er doorheen gedrukt hebben bij de NPO in opdracht van haar commerciële opdrachtgever ForFarmers, een beursgenoteerd agrarisch bedrijf. Ze voelde zich in die mediarel niet gesteund door haar eigen KRO-NCRV, aldus de presentatrice.

De Boer Zoekt Vrouw-ster deed bij Pauw heel dramatisch. Ze legde uit dat ze enorm gehuild heeft om de mediarel en dat alleen de boeren haar steunden. Op een dag werd ze zelfs verrast door een stelletje Boer Zoekt Vrouw-boeren die aan een tafel met een rood-wit-geblokt tafelkleed zaten om haar te steunen. Ze kon toen alleen nog maar huilen. Boerin Bertie hield haar vast en sprak bemoedigende woorden, aldus een emotionele Jaspers. En toen moest het item met de familie van de vermoorde Anne Faber nog beginnen.

Jaspers: “Ik heb de afgelopen maanden – zeker in het begin – in een oorlogsgebied gevoeld. Elke dag kon er van alles verzonnen worden en dat kon heel groot worden. Misschien was er geen bescherming genoeg. Ik heb me alleen ontzettend beschermd gevoeld door de boeren. Ik heb me daar het meest gesteund door gevoel. En door mijn eigen team van Blue Circle.”

Jeroen Pauw: “En daarmee zeg je dus: en niet door de KRO?

Jaspers: “Minder.”

Pauw: “Minder is eigenlijk niet.”

Jaspers: “Dat zijn jouw woorden.”

Pauw: “Is het niet zo dat de KRO-NCRV zelfs jou heeft willen ontslaan?

Jaspers: “Dat hebben ze misschien gewild, maar ik ben daar gewoon in vaste dienst. De programma’s die scoorden, de NPO wil het uitzenden en Blue Circle wil het maken, dus ja…

Pauw: “Hebben ze het er wel met je over gehad?

Jaspers: “Er zijn bij de KRO-NCRV heel vaak nieuwe rondes, nieuwe mensen, met nieuwe inzichten. Ik werk daar 25 jaar en het gaat daar niet altijd vanzelf, laat ik het zo zeggen.”

Pauw: “Eigenlijk zeg je gewoon: ‘Ja, daar hebben ze het met me over gehad.‘”

Jaspers: “Ik zeg helemaal niks verder.”

Pauw: “Wil je een advocaat?

Jaspers: “Nou, heb je er nog één? Nee. Ha ha.”

Pauw: “Hebben ze het erover gehad?

Jaspers: “Ik kan over die journalist gaan praten, over de KRO gaan praten en over deze bagger, maar ik wil het graag hebben over wat dit mij opgeleverd heeft. Ik vond het een hele negatieve vibe en ik vind dat de programma’s dat niet verdienen. Wat ik nu meegemaakt heb, is wat boeren meemaken.”

Ik voelde me héél alleen. Ik kon eigenlijk alleen maar huilen. Ik kan nu weer janken. Ik heb 25 jaar gewerkt voor dit vertrouwen en dan komt er iemand en die verzint dat, schrijft dat in een serieuze krant en iedereen gelooft het. Ik voelde me zo alleen.”

Blijft ze gewoon voor ForFarmers werken? “Als het aan mij ligt, de rest van mijn leven. En nou over! Ermee ophouden gewoon!

‘We kunnen niks meer doen!’

Maar heeft ze Onze Boerderij er nou doorheen gedrukt op verzoek van ForFarmers? “Dat vind ik nou erg. Daarmee trek je mijn hele integriteit in twijfel. Daarmee zeg je dat ik ForFarmers op slinkse wijze laat betalen en dat de hele redactie en het hele team er allemaal in meegaan om dat programma op de buis te krijgen. Het enige dat ik heb is dat mensen mij vertrouwen. Daar gaan mijn programma’s over. En dan staat er op de voorpagina van de krant dat het niet zo is. Dat vond ik heel erg.

Moet ze de schijn van partijdigheid niet gewoon vermijden? “Dat kun je denken, maar dan kunnen we allemaal niks meer doen. Dan kan níemand van de publieke omroep meer ergens iets doen. Je wordt natuurlijk altijd benaderd voor dat wat je op televisie doet. Ze bellen me niet voor de brandweer, maar voor de boeren. Daar ligt mijn passie. Dan doe ik iets met een boer, ergens een gesprek in een weiland, voor ForFarmers. Daar heb ik heel keurig toestemming voor gevraagd, daar hebben ze met z’n allen naar gekeken en dat hebben ze goed gevonden.

Dat betekent dat ik dus nooit meer in mijn eigen specialiteit in het land iets meer mag doen. Alles kan je dan zo leggen. Dat geldt dan ook voor alle mensen van de publieke omroep. Dat geldt voor jou en voor iedereen dan. Dan mag je dus nooit meer ergens iets doen.

Tot slot ontkende Jaspers nog dat ze de best betaalde KRO-NCRV-ster is. “Ik denk dat het niet zo is. Ik zou het wel leuk vinden als het zo was. Het staat namelijk wel al jaren in de krant dat het zo is, maar het is niet zo.

NVJ

Het NVJ blijft kritisch over de dubbelrol van Jaspers. Algemeen secretaris Thomas Bruning vindt af en toe een dagvoorzitterschap prima. “Maar drie jaar lang op de loonlijst van een veevoederproducent staan, is echt een ander verhaal. Dat er geen openheid over de hoogte van de bijverdiensten wordt gegeven, helpt ook niet echt.

Jaspers: “Ik sta niet op de loonlijst. Weg! Wat ben je dan voor journalist?

Lees ook:
‘Yvon Jaspers zet geloofwaardigheid NPO op het spel’ (17 september)
NPO wacht onderzoek naar Yvon Jaspers af (19 september)
‘Yvon Jaspers buit boerenimago al jaren financieel uit’ (20 september)
Volkskrant vindt Yvon Jaspers mediaflop van de week (21 september)
RTL Boulevard verdeeld over Yvon Jaspers-schandaal (23 september)
Pikant: KRO-NCRV dreigde Yvon Jaspers te ontslaan (15 januari)
KRO-NCRV op vingers getikt vanwege Yvon Jaspers (gisteren)

Foto: KRO-NCRV

63 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Meneer Kaktus
april 17, 2019 08:55

Zeikwijf

Gast
Sip
april 17, 2019 08:00

Een keer is genoeg; gewoon stoppen met dit programma.

Gast
Marijke
april 17, 2019 01:16

Dit arbeidsconflict is leuk als casus op een borrel van de NVJ, maar totaal irrelevant oo de nationale tv.

Gast
Bart
april 16, 2019 16:11

@SvenL. Het format is eigendom van BC en niet van RTL. BC valt weliswaar onder de RTL Group maar vaart verder gewoon een eigen koers. Daardoor zou het niet zo simpel zijn om BZV naar RTL te halen. Mijn verachting is dat het volgend jaar wel zal verhuizen naar RTL. Evenals ER van RTL5 naar RTL4 gaat.

Gast
Sven L.
april 16, 2019 16:04

@ Hierboven;

Ik begreep altijd dat RTL mede ontwikkelaar is geweest van TVOH waardoor verhuizen niet zo 1-2-3 mogelijk was. Boer zoekt Vrouw is 100% BC productie, heeft de omroep niets mee te maken gehad qua ontwikkeling.

Gast
GaatNietZoGemakkelijk
april 16, 2019 15:51

KRO heeft waarschijnlijk altijd de eerste keus op BZV net als The Voice
van Talpa maar te zien op RTL4.

Gast
Sven L.
april 16, 2019 15:45

@ Broekhoest.

Onbegrijpelijk dat Sauvé en v/d Vorst niet met hun vuisten op tafel hebben geslagen bij Blue Circle vanwege BzV. Het hele format is nota bene eigendom van RTL. Weghalen bij de KRO en op eigen zender brengen.

Gast
Broekhoest
april 16, 2019 15:32

@ onbekend
Daar gaat de KRO niet over maar de producer Blue Circle.
Als die kwaad willen verkopen ze het voor een vermogen aan RTL of een andere commerciële partij.
KRO is niet meer dan een afnemer die het word gegund.

Gast
Renee
april 16, 2019 15:26

Wat een schaamteloze vertoning van die graaiende heks met de vader van Anne aan tafel. Yvon is een schreeuwende trol niets meer en niets minder. Boycot haar programma genoeg geld gekregen voor haar rotprogramma en rotstem. Rot op heks.

Gast
Wijze van Zion
april 16, 2019 15:06

Dat de VARA het toelaat, zo’n gesprek van groot-kapitalisten aan hun tafel….

Gast
Onbekend
april 16, 2019 14:01

Meteen na Juventus-Ajax schuift voetbalkenner Henk Spaan aan bij PAUW voor de nabeschouwing.

Gast
Geert
april 16, 2019 13:38

Mijn rood-wit-geblokte tafelkleed zit onder de tranen….
Het is ongelofelijk wat zij mee moet maken.

Gast
Onbekend
april 16, 2019 13:01

het best bekeken programma van die omroep, Juist van die omroep dat mag ze niet meenemen, is van KRO/NCRV.

Gast
donia
april 16, 2019 12:59

Applaus voor Yvonne ,vind dat ze het heel goed deed,allemaal afgunst en jaloezie.
Media wereld is een grootte rattenbende!

Gast
Onbekend
april 16, 2019 12:58

MAANDAG BIJ PAUW, Yvon Jaspers heeft de regels niet overtreden volgens het Commissariaat voor de Media.
https://pauw.bnnvara.nl/nieuws/vanavond-bij-pauw-300

Gast
Broekhoest
april 16, 2019 12:51

Yvonne zit stevig in het zadel bij KRO/ NCRV , presenteert het best bekeken programma van die omroep en kan daarom echt wel een potje breken.
Dreigen met ontslag is daarom ook een beetje loze dreiging, programma verhuisd dan incl Yvonne mee naar RTL/SBS.
Maar dat Yvon bij Pauw gaat aanschuiven met een wel heel slecht verhaal voor je eigen imago als ideale buurvrouwtje is nu niet echt een teken van boerenslimheid.
Als je geknipt en geschoren word moet je stil blijven zitten.
Eind van het jaar was er weer een nieuw seizoen BZV en was iedereen die hele ophef allang weer vergeten.
Ik hoop wel dat familie Faber na de uitzending even persoonlijk heeft gevraagd of het weer een beetje met Yvon ging na zo’n emotioneel gesprek?

Gast
Erwin
april 16, 2019 12:37

Waaaaaar maak je je druk om?
NPO! Televisie! Wie KIJKT dat nog?!

Gast
Bep
april 16, 2019 12:03

@Don John Je hebt het er maar moeilijk mee.

Gast
Don John
april 16, 2019 11:54

De overgesubsidieerde staatsomroep wordt al jaren misbruikt als een continu uitbetalende slotmachine door externe produktiebedrijven. Die tuthola van een Jaspers heeft het moreel besef van een schuurspons en misbruikt zoals zovelen ook de PUBLIEKE omroep als jackpot. Dit moet een keer ophouden. Ik vond het een walgelijke vertoning dat jankverhaal bij Pauw. Ook weer een programma dat gemaakt wordt door een externe producent waardoor de geldstromen niet te controleren zijn. Dat is op zich geen probleem maar het is gemeenschapsgeld, en dat moet niet in de reeds overgevulde zakken verdwijnen van zo’n jank-kind met haar stomme servies.

Gast
xandertje
april 16, 2019 11:37

Voor de mensen die het niet begrijpen… De NPO is onafhankelijk. Jaspers verdient een riant salaris voor een paar Boer zoekt Vrouw afleveringen per jaar. Prima. Dat ze daarnaast andere werkzaamheden heeft is ook prima, maar branche gericht wordt dit gevaarlijker.

Even een gechargeerd voorbeeld…
Dione Stax presenteert het journaal. Zij kan geen reclame maken (commercial) voor bijvoorbeeld het AD of de Telegraaf. Eens?

Brecht van Hulten presenteert Kassa. Zij kan niet in een commercial verschijnen voor de AH of Eneco. Eens?

En zo moet je het zien en niet anders. Omdat het over boeren gaat hangt er een zweem van goede bedoelingen achter. Maar het is big business.

Gast
Joost
april 16, 2019 11:20

Ik heb echt met stomme verbazing zitten kijken. Weet niet wat ik hiervan moet vinden maar ik kan nooit meer normaal naar die vrouw kijken.

Gast
🌻 Ingrid 🌻
april 16, 2019 11:17

Het leek wel een drama Queen bij Pauw.
Zakkenvullen ,dat is wat Yvonne wil!
Weer een overbetaalde met krokodillen tranen. Nu is het wachten op een rechtszaak tegen de KRO? Gesprek was erg gericht hierop!
Geld innen en naar de Mol ?

Gast
Deadly Viper
april 16, 2019 11:15

Want?

Gast
Cana
april 16, 2019 11:13

Deadly Viper is een van de weinige MC-helden! Beetje respect voor je meerdere, Joost.

Gast
Joost
april 16, 2019 11:11

@Deadly Viper
Je lijkt wel een klein kind.

Gast
Deadly Viper
april 16, 2019 11:10

@ jahaha

Jij bent sowieso een bittere misgunner.

Gast
jahaha
april 16, 2019 10:59

Ik hoop dat ze net zo als Humberto de gunfactor kwijtraakt, bij mij is ze hem na gisteravond in ieder geval kwijt!

Gast
Ron
april 16, 2019 10:54

Vreselijk mens, en ze zit gewoon fout maar gaat dan wild om zich heen roepen omdat ze fout zit, en zielig doen zoals gisterenavond bij Pauw. Tenenkrommend gesprek.

Gast
robb
april 16, 2019 10:52

Wat heeft ze nu verkeert gedaan ,ze heeft het grootste deel van het jaar geen tv werk wat moet ze dan doen ,Humberto in een stoel in elke reclame folder elke dag een andere snabbel naast zijn talkshow zijn daar geen belangen verstrengelingen .

Gast
anoniem
april 16, 2019 10:45

dag collega’s, ex collega’s

wist u dat Ruben Sitaldin 15 april 2012
vandaag 7 jaar geleden is ontslagen bij parool.

Gast
Connie V.
april 16, 2019 10:42

Yvonne, zij wekt bij mij van alles op. Bijna haat! God wat heb ik een hekel aan dit kind.

Gast
gerdien
april 16, 2019 10:42

Het was werkelijk een genant optreden van Jaspers maar ook de KRO/NCRV gaat niet vrijuit. Het is natuurlijk belachelijk dat je zulke programma’s mag presenteren en tegelijkertijd lobbyt voor de agrarische sector. Juist bij de NPO moet elke schijn van belangenverstrengeling worden vermeden.

Gast
Zonder Naam
april 16, 2019 10:39

Pauw had beter eerst het verhaal van Anne Faber kunnen vertellen (Anne’s vader en oom vertrokken direct erna sowieso van de tafel), zodat dit en Yvon’s verhaal niet zo vreemd tegenover elkaar hadden gestaan. De volgorde was verkeerd.

Gast
l
april 16, 2019 10:27

Mensen, ze is actrice. Gewoon een BN’er die opkomt voor haar eigen bv, genaamd IK.

Gast
l
april 16, 2019 10:25

Als NOS samenwerkt met Urgenda, EU, KOZP, Vluchtelingenwerk Asielkinderenadvocaten enz., waarom mag dit dan niet?

Gast
Michel
april 16, 2019 10:21

Het enige wat mij écht verbaasde is dat zij probeerde krokodillentranen op te laten komen, terwijl er pas echt leed aan tafel zit met een vader die haar dochter heeft verloren. Ja sorry, dan daal je echt op de sociale ladder hoor.
Dit staat even los van wat ik verder van de zaak vind.

Gast
Godefroy France
april 16, 2019 10:19

BNers het blijft een verschrikkelijk talentloos narcistisch groepje JANKERS

Gast
Kees
april 16, 2019 10:10

Dit stond gisteren bij een ander topic over de zaak:

Gaat Jaspers nu dan ook eindelijk eens ‘prachtige’ programma’s maken over hoe grenzeloos verziekend de situatie rond koeien en varkens is in Nederland? Laat ze ook eens zien hoe gruwelijk de dieren worden behandeld? Hoeveel stront ze in de Nederlandse bodem laten zakken? Dit verhaal stinkt nog erger dan de stront van het vee. Pas als ze dat soort zaken aankaart, is ze journalistiek ‘integer’ en ‘bevlogen’ bezig. Maar nee, aan de ene kant de sentimentele romantiek van het fijne boerenleven laten zien en aan de andere kant slechts de economisch penibele situatie van de o zo arme en zielige boer. Over de desastreuze gevolgen voor het milieu of dierenleed geen woord. En daarom wordt ze ook betaald. Om het juist niet daarover te hebben. Het is een schandalige zaak en dat nb bij de publieke omroep.

Gast
Mediaprak
april 16, 2019 09:56

Waar het ‘wringt’ is dat Yvonne in ‘vaste dienst’ is bij Kro(-Ncrv), maar haar programma’s gemaakt worden door een buiten-producent. Wat ‘politiek’ en CvdM al langer op aansturen is dat de traditionele omroepen ‘productiehuizen’ worden en dat externe producenten rechtstreeks bij de NPO hun programma’s (voorstellen) aanbieden. Dan kan of Blue Circle zelf BZV aan NPO aanbieden (en Yvonne inhuren) of KRO-Ncrv het format kopen en zelf produceren. In beide gevallen kan een onafhankelijke eindredacteur zorgen voor een onafhankelijk programma, waarbij van evt ‘comm belang’ van een presentator is uitgesloten. Daarnaast zou de politiek moeten eisen dat bij alle producties van de NPO alle contracten en of afspraken openbaar moeten zijn (om evt sluikreclame of ‘diensten’) uit te sluiten.

Gast
Fox Mulder
april 16, 2019 09:56

De o zo lieve Yvon is door de mand gevallen. Het blijkt opeens een doortrapte heks te zijn. Ze wist echt niet dat zij een contract had met haar commerciële opdrachtgever ForFarmers. Yeah right! Ik denk dat KRO/NCRV blij is dat dit huichelachtige monstertje het bedrijf verlaat. Deze omroep zit behoorlijk met deze huilie huilie in hun maag.

Gast
Mousy
april 16, 2019 09:56

@Ikke 09.42u, is ook weer waar.

Gast
Vrede
april 16, 2019 09:55

Oorlogsgebied… hoe durft ze…

Gast
Hans S.
april 16, 2019 09:55

Jaspers is na de uitzending van Pauw nog ongeloofwaardiger geworden, wat een geraffineerd vrouwtje.

Gast
Remi
april 16, 2019 09:54

“We hebben een volstrekt incompetente redactie en daarom houden we het bij de opmerking dat een van onze gasten wel eens De klokkenluider van de Notre Dame heeft gezien en dat ‘wel leuk vond’ .”

#Pauw

Gast
Jaap
april 16, 2019 09:50

Prima om het ‘drama’ van Jaspers naast het drama van de familie Faber te zetten. En juist door Jaspers zonder in te grijpen haar verhaal te laten vertellen, liet Pauw haar ware aard zien.

Het profiel van KRONCRV volgens hun twitteraccount: “Wij geloven in een liefdevolle samenleving waarin plek is voor iedereen. Een samenleving die draait om iets minder ‘mij’, en iets meer ‘wij’.” Nou, dan weet je als omroep meteen wie dat mooie motto niet deelt en wie niet langer het gezicht van jouw omroep zou moeten zijn.

Gast
Frits
april 16, 2019 09:49

Yvon is het naar haar hoofd gestegen,ze is ontzettend uitgekookt.Ze is nu op het punt gekomen van hebbe,hebbe,hebbe.Hoogmoed komt voor de val.

Gast
Beau ter Ham
april 16, 2019 09:47

Het zijn allemaal commerciële monsters die BN’rs die schijn of blijkbaar niet genoeg verdienen en dan maar kinderboeken gaan schrijven, een stoel hun naam geven, in een commercial brillen aanprijzen of boerenproducten uitmelken.

Gast
Onbekend
april 16, 2019 09:45

U n i lever zender????

Gast
Ikke
april 16, 2019 09:42

@Mousy. De spiegel die de vader van Anne Faber ons voorhield: ken je eigen verantwoordelijkheid en handel ernaar. Dankzij redactie van Pauw die twee tegenstellingen aan 1 tafel plaatste, heeft iedereen de ware aard van Yvon Jaspers kunnen zien. Nu is het alleen nog wachten of de bazen van KRO NCRV hun verantwoordelijkheid kennen en nemen.

Gast
Dries
april 16, 2019 09:35

Yvonneponneke… Ieder jaar weer met haar snoezige laarsjes door de stront baggeren op zoek naar een sprankje liefde, en dat allemaal zonder stinkend rijk te worden. Die 40 miljoen extra voor de NPO horen direct naar Yvon te gaan.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen